چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 120739

آنقدر واضح است که نه مصرف‌کننده، نه کشاورز و نه مقام مسئول نمی‌تواند آن را انکار کند. روز گذشته نیز رئیس اداره کل محیط‌زیست استان تهران به فارس اعلام کرد که نمی‌توان ادعا کرد هیچ‌یک از زمین‌های کشاورزی کاشت سبزیجات و صیفی‌جات استان تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود و در این خصوص بیشتر آلودگی در مزارع شهرری مشاهده می‌شود.

سبزی‌کاری با فاضلاب تمامی ندارد

سلامت نیوز: آنقدر واضح است که نه مصرف‌کننده، نه کشاورز و نه مقام مسئول نمی‌تواند آن را انکار کند. روز گذشته نیز رئیس اداره کل محیط‌زیست استان تهران به فارس اعلام کرد که نمی‌توان ادعا کرد هیچ‌یک از زمین‌های کشاورزی کاشت سبزیجات و صیفی‌جات استان تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود و در این خصوص بیشتر آلودگی در مزارع شهرری مشاهده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،در منطقه شهرری در جنوب تهران که این مقام مسئول به آن اشاره کرده، زمین‌های زراعی زیادی را می‌بینید که با انبوه محصولات متنوع کشاورزی، سرسبز شده‌اند، اما فقط این وسط انگار یک نکته مهم در بین این همه سرسبزی فراموش شده است و دیگر کسی را متعجب نمی‌کند؛ «اغلب زمین‌های زراعی این منطقه با فاضلاب آبیاری می‌شود.»

به طور مثال، وقتی از جاده امامزاده ابوالحسن در منطقه شهرری دور می‌شوید، به هکتارها زمین کشاورزی می‌رسید که در آن انواع و اقسام محصولات کشاورزی، کشت می‌شود.

بوی نامطبوع فاضلاب در مزارع سبزی‌کاری هم مشهود است؛ به‌گونه‌ای که این بوی فاضلاب مانع از آن می‌شود که حتی در این زمین‌های سرسبز، بوی نعناع و انواع سبزی‌ها را بدرستی تشخیص دهید.

به گفته اهالی، تا همین هشت سال قبل هم کشاورزان جنوب تهران می‌توانستند از آب قنات این منطقه استفاده کنند، ولی هم‌اکنون آب قنات این منطقه را به سمت مناطق مسکونی مرقد مطهر کشانده‌اند و دیگر آبی برای کشاورزی سالم در جنوب پایتخت باقی نمانده است.

در این منطقه از شهرری، مزارع لبو، بامیه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، خیار، گندم و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر نیز به‌وفور دیده می‌شود که اغلب این زمین‌ها هم با آب فاضلاب آبیاری می‌شود.

با وجود برخوردهای گاه و بی‌گاه مسئولان با مزارع آلوده به فاضلاب، باز هم کشاورزان بسیاری از مناطق جنوبی پایتخت از آب فاضلاب استفاده می‌کنند؛ طوری که فاضلاب در همه نقاط کشاورزی این منطقه وجود دارد و کشاورزان نمی‌گذارند حتی یک قطره آن هم هرز برود.

در چنین شرایط نامطلوبی، انگار تنها چیزی که فراموش شده است، نظارت بر سلامت تولید محصولاتی است که هر روز آنها را به عنوان فرآورده‌های سالم و طبیعی مصرف می‌کنیم، در حالی که انبوه آلودگی‌ها در همین محصولات بظاهر سالم موج می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha