محققان اعلام کردند که انجام آزمایش خون قبل از عمل پیوند می تواند احتمال پس زده شدن عضو توسط بدن بیمار و دلایل آن را مشخص کرده و احتمال موفقیت جراحی را افزایش دهد.

این آزمایش که "AlloMap" نام دارد، اطلاعات ژنتیکی مشخصی را در درون گلبول سفید بیمار بررسی کرده و احتمال بروز پس زدگی عضو توسط بدن را مشخص می کند.
 گلبولهای سفید سلولهایی هستند که از بدن در مقابل عفونت محافظت می کنند، در عین حال می توانند علیه عضو پیوند زده شده نیز عمل کرده و نتایج مهلکی را به بار بیاورند.
به گفته محققان، نتیجه این آزمایش می تواند پزشکان را در جریان عواملی که باعث واپس زدگی عضو پیوندی خواهد شد، قرار داده و میزان موفقیت در جراحی ها را افزایش دهد. این آزمایش به ویژه برای تشخیص "پس زدگی خاموش" که علائم شناسایی خاصی ندارد، موثر خواهد بود.
به گفته متخصصان مراحل انجام این آزمایش برای بیمار آزار دهنده نبوده و در حد یک آزمایش خون معمولی خواهد بود و هزینه آن 2950 دلار خواهد بود.
بر اساس گزارش AP، بیمارانی که نیازمند پیوند قلب هستند بیشتر در معرض خطر پس زدگی عضو قرار داشته و پزشکان به صورت معمول قبل از انجام جراحی آزمایش بافت شناسی از آنها به عمل می آورند. به این معنی که از نسوج قلبی بیمار نمونه برداری کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهند که این آزمایش هزینه ای برابر 3 الی 4 هزار دلار برای بیمار در بر خواهد داشت.
آزمایش " AlloMap" از سال 2005 در ایالات متحده به ثبت رسیده اما متاسفانه استفاده از آن میان بیماران و متخصصان هنوز رایج نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha