چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 120790

با گسترش روزن‌افزون استفاده از تلفن همراه سوال در مورد آثار زیانبار آن بر سلامت انسان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در مورد اثرات زیانبار تلفن همراه دو موضوع بیشتر مطرح است، سرطانزا بودن و آسیب به باروری. در علم پزشکی همیشه مواردی مطرح می‌شوند که اکثرا نیز از مبادی غیرپزشکی هستند! اینکه تلفن همراه دارای اثر زیانبار روی باروری مرد است یا نه، باید به مدارک معتبر استناد کرد.

سلامت نیوز: با گسترش روزن‌افزون استفاده از تلفن همراه سوال در مورد آثار زیانبار آن بر سلامت انسان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در مورد اثرات زیانبار تلفن همراه دو موضوع بیشتر مطرح است، سرطانزا بودن و آسیب به باروری. در علم پزشکی همیشه مواردی مطرح می‌شوند که اکثرا نیز از مبادی غیرپزشکی هستند! اینکه تلفن همراه دارای اثر زیانبار روی باروری مرد است یا نه، باید به مدارک معتبر استناد کرد.

یك ارولوژیست در گفت‌وگو با سلامانه درخصوص آثار تلفن همراه روی باروری مردان اظهار داشت: «در سپتامبر 2008 در دانشگاه کلیولند مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد در مردانی که تلفن همراه‌شان را دائم به کمر متصل می‌كنند، قدرت باروری با گذشت زمان آسیب می‌بیند. این مردان یا تلفن همراهشان را در جیب شلوار حمل می‌کنند یا اینکه آن را به کمربند شلوار متصل می‌کنند.»

دكتر محمدرضا صفری‌نژاد افزود: «در این بررسی ذکر شده است که امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه باعث آسیب به تولید اسپرم می‌شود.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه اسپرم دارای سه پارامتر تعداد، حرکت و شکل طبیعی است، گفت: «مهم‌ترین پارامتر حرکت اسپرم است كه تشعشعات تلفن همراه بیشترین اثر سوء را روی آن دارد.»

وی با بیان اینكه هر چقدر میزان تشعشع تلفن همراه زیاد باشد آثار مضر آن نیز بیشتر خواهد بود، افزود: «نوع تشعشع تلفن همراه از نوع الکترومغناطیس بوده و علت آن این است که تلفن همراه برای عملکرد خود از امواج فرکانس رادیویی استفاده می‌کند.»

رییس انجمن كلینیك سلامت خانواده در ادامه اظهار داشت: «برای اندازه‌گیری میزان تشعشع در تلفن همراه از واحدی بنام SAR استفاده می‌شود که مخفف کلمات Specific Absorption Rate به معنای «میزان جذب اختصاصی» است. میزان جذب اختصاصی عبارت از میزان انرژی فرکانس رادیویی است که هنگام استفاده از تلفن همراه جذب بدن می‌شود. هر چقدر این عدد کمتر باشد، تلفن همراه سالم‌تر است.»

صفری‌نژاد با بیان اینكه در آمریکا شركت‌های سازنده حین ساخت تلفن همراه مستلزم رعایت حد تعیین و تعریف ‌شده میزان جذب اختصاصی تلفن همراه هستند، گفت: «تمام تلفن‌های همراه که ساخته یا فروخته می‌شوند باید حد تعیین‌شده را رعایت کنند؛ این میزان 6/1 وات به ازای هر کیلوگرم است. ولی باید توجه داشت میزان تشعشع دریافتی به مقدار زیادی، به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. مثلا اگر آنتن‌دهی ضعیف باشد، برای برقراری ارتباط، گوشی تلفن همراه، مقادیر زیادی امواج رادیویی ارسال می‌کند و درنتیجه میزان تشعشع بالا می‌رود، بنابراین در مکان‌هایی که آنتن‌دهی ضعیف است نباید از تلفن همراه زیاد استفاده شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha