هیأت وزیران با توجه به وضعیت منابع آب کشور و کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل و کمبود شدید ذخایر آبی، از عموم مردم ایران و بویژه مردم شهر تهران خواست به طور جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

بحران آب به پایتخت رسید/در مصرف آب صرفه جویی کنید

سلامت نیوز: هیأت وزیران با توجه به وضعیت منابع آب کشور و کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل و کمبود شدید ذخایر آبی، از عموم مردم ایران و بویژه مردم شهر تهران خواست به طور جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت دولت روز گذشته در  جلسه‌ای به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت و همراهی صمیمانه مردم ایران اسلامی، مشکل شدید کمبود آب به نحو مناسبی برطرف شود.هیأت وزیران پس از ارائه گزارش وزارت نیرو درخصوص مقایسه میزان بارندگی در سال‌های اخیر و روند نزولی بارندگی‌ها و کاهش شدید ذخایر آبی، مجموعه‌ای از پیشنهادهای این وزارتخانه را برای ساماندهی بهینه مصرف آب در تهران و واکنش نسبت به مشترکان پرمصرف، مورد بررسی و تصویب قرار داد.همچنین هیأت وزیران با تخصیص 300 میلیارد ریال برای تکمیل و اجرای خط انتقال آب از سد ماملو به تهران و تصفیه‌خانه سد ماملو موافقت کرد.

 کاهش شدید حجم آب سد لار
در همین حال مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از حدود یک هفته آینده برداشت از سد لار از شش متر مکعب در ثانیه به سه متر مکعب در ثانیه می‌ رسد و به تبع، با کاهش تراز و حجم مخزن، فرار آب که اکنون پنج متر مکعب در ثانیه است، کاهش پیدا می کند. «محمد شهریاری» در جریان بازدید از سد لار با اشاره به این‌که حجم کل مخزن سد لار 960 میلیون مترمکعب و حجم مفید آن 860 میلیون مترمکعب است، گفت: رودخانه سفید آب که به سد لار می ریزد، تقریبا خشک شده و تنها باریکه ای از آب باقیمانده است. در حال حاضر 30 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد باقی مانده است و تقریبا سد خالی از آب شده است. البته سال گذشته در زمان مشابه آب موجود در سد حدود 66 میلیون متر مکعب بود. به گفته وی در شرایط نرمال برای ایمنی و پایداری سد نباید وقتی حجم آب به 100 میلیون متر مکعب می ر‌سد و وارد حجم مرده می شود از آن برداشت کرد، اما به دلیل حساسیت تامین آب شرب تهران برداشت‌ها ادامه دارد. در همین حال یک مقام آگاه در اداره منطقه ای آب تهران به خبرنگار روزنامه ایران گفت: وضعیت ذخایر آبی تهران بحرانی تر از چیزی است که در تصور عامه مردم وجود دارد به عنوان مثال سد لار تهران که ظرفیتی معادل 960 میلیون متر مکعب دارد تنها 32 میلیون لیتر آب پشت این سد موجود است که به معنای خشک شدن کامل سد است  چرا که طبق استادارد موجود آب سد نباید از صد میلیون متر مکعب کمتر شود.


  تشکر رئیس جمهوری از وزارت ورزش و اقتصاد و گمرک
رئیس جمهوری با تشکر از وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک جمهوری اسلامی ایران و با بیان اهمیت گمرک از جهت اقتصادی و تسهیل تجارت و ترانزیت کالا از کشور، بر ضرورت تبدیل کشور به یک کریدور بزرگ تأکید کرد و به روز بودن تشریفات و مقررات گمرکی و کیفیت و سرعت کنترل‌ها و بازرسی‌ها را از پیش‌نیازهای این مأموریت دانست.دکتر روحانی بر لزوم به‌کارگیری افراد آموزش دیده، تجهیزات و تأسیسات مناسب که در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد، تأکید کرد. رئیس جمهوری، اعتماد مردم و کارآفرینان را سرمایه بزرگی برای گمرک دانست و با تأکید بر ضرورت تقویت این اعتماد، گفت: همکاری تمامی سازمان‌‌های مرتبط با زنجیره تجارت خارجی، گمرک و همسوسازی قوانین و مقررات با کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد تأکید است.


  توصیه های روحانی به کاروان ورزشی
در ادامه وزارت ورزش و جوانان گزارشی از آماده‌سازی تیم‌‌های ملی برای شرکت در بازی‌‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی ارائه کرد. رئیس جمهوری با تشکر از وزارت ورزش و جوانان و کلیه دست‌اندرکاران ورزش کشور، ضمن آرزوی موفقیت برای کاروان اعزامی و بیان اینکه موفقیت ورزشکاران موجب نشاط اجتماعی می شود، برای افزایش این نشاط‌‌ها اظهار امیدواری کرد.روحانی، کاروان اعزامی را به رعایت اخلاق و ادب اسلامی، مبارزه جوانمردانه و تلاش برای کسب رتبه بالاتر توصیه کرد و با توجه به علاقه‌مندی و حساسیت مردم به ورزش و پیروزی‌های قهرمانان، آمادگی دولت را برای حمایت همه‌جانبه از جامعه ورزش اعلام نمود.


  تعیین جریمه نقدی آلوده کردن دریاها با مواد نفتی 
هیأت دولت میزان جریمه‌‌های نقدی موضوع مواد قانون حفاظت از دریاها و رودخانه‌‌های قابل کشتیرانی را در مقابل آلودگی به مواد نفتی تعیین کرد. به گزارش ایرنا، براین اساس هیأت وزیران جزای نقدی مسئولان نفتکش، سکو، تأسیسات نفتی که تکالیف راجع به نگهداری و تنظیم دفتر ثبت نفت را انجام ندهد یا مطالب نادرست و خلاف واقع در آن ثبت کرده یا آن را مخدوش کنند حداقل 55 میلیون ریال و حداکثر 210میلیون ریال تعیین کرد. همچنین جزای نقدی مرتکب یا مرتکبان در صورت آلوده کردن عمده آب‌‌های موضوع این قانون به مواد نفتی حداقل 43 میلیون ریال و حداکثر 10 میلیارد ریال تعیین شد. جزای نقدی مرتکب یا مرتکبان در صورت آلوده کردن غیرعمدی آب‌‌های موضوع این قانون به مواد نفتی نیز حداقل 22 میلیون ریال و حداکثر دو میلیارد و 120 میلیون ریال تعیین شد. همچنین هیأت وزیران برای مسئولان نفتکش، کشتی، شناور و تأسیسات نفتی که در صورت بروز آلودگی به هر دلیل، مراتب را در اسرع وقت به مقامات نزدیک‌ترین بندر ایران و مقامات محلی سازمان‌‌های حفاظت محیط زیست و شیلات ایران اطلاع ندهند حداقل 43 میلیون ریال و حداکثر 10 میلیارد ریال جریمه تعیین کرد.همچنین مصوبه هیأت وزیران درباره میزان کمک هزینه پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی بابت نگهداری و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی معلولان برای اجرا از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، سازمان بهزیستی کشور مجاز است با در نظر گرفتن کیفیت خدمات ارائه شده در این مراکز و با توجه به سقف اعتبارات مصوب مربوط نسبت به پرداخت یارانه براساس درجه‌بندی مراکز منطبق با ضوابط مربوط اقدام کند.

 معاون اول رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی آب:
بحران آب جدی است، مردم صرفه‌جویی کنند

 معاون اول رئیس جمهوری بحران آب را در کشور موضوعی جدی و حائز اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تأکید کرد.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در جلسه شورای عالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال‌جاری دو چندان شده گفت: در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود لذا علاوه بر اقدامات فوری نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلند مدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به‌عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخش‌ها منوط به تأمین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود. معاون اول رئیس جمهوری همچنین صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان تسهیلات برای طرح‌های آب و خاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و بخصوص وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبارات به بهترین وجه استفاده کنند.

 
برنامه ریزی گسترده برای آبرسانی روستایی

فرهام کرکانی، مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به وجود 14 سال خشکسالی در کشور گفت: از آنجا که منبع تأمین آب روستاها بیشتر چشمه و چاه است، آب روستایی به طور کامل متأثر از خشکسالی است به همین دلیل در یک‌سال اخیر با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته و طرح‌های توسعه‌ای که برای آبرسانی روستایی صورت گرفته، تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند 5 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته به طور میانگین آبدهی چاه‌ها 10 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته که رقم قابل توجهی است. در حال حاضر 6 هزار و 600 روستا در سراسر کشور با تانکر سیار آبرسانی می‌شود که این میزان نسبت به پارسال 5 درصد افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب از چند سال گذشته که «ناسا» پیش‌بینی کرده بود دوره خشکسالی حتی در برخی استان‌های پر آب مانند گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی ممکن است تا 30 سال به طول بینجامد، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای آب روستایی تدارک دید ولی متأسفانه سرعت خشکسالی از طرح‌های ما پیشی گرفته است.
کرکانی با تشریح مشکلات آبرسانی روستایی از جمله پراکندگی روستاها و نداشتن منابع کافی برای آب، گفت: از سال گذشته طرح‌های آبرسانی روستاها به صورت مجتمع در چند استان اجرایی شده و به مرور به تمام استان‌ها گسترش می‌یابد.
در این روش روستاها به صورت سریالی آبرسانی می‌شوند به عنوان مثال در طرحی که هم‌اکنون در گیلان اجرا شده یکهزار روستا از طریق یک خط لوله آبرسانی می‌شوند. در حال حاضر آبفار هم به روستایی در سیستان و بلوچستان که از شهر 300 کیلومتر فاصله دارد آبرسانی می‌کند و هم به روستای یک خانوار در فارس، البته بر اساس قانون تنها آبرسانی به روستاهای با جمعیت بالای 20 خانوار در حیطه مسئولیت آنهاست اما کرکانی می‌گوید نمی‌توانیم چشم خود را روی این روستا ببندیم.
وی توضیح داد آبرسانی با تانکر هزینه بالاتری از دیگر طرح‌های آب روستایی دارد. در حال حاضر هزینه تمام شده هر متر مکعب آب که از طریق لوله در دسترس روستاییان قرار می‌گیرد یک‌هزار تومان است در حالی که هرمتر مکعب آب که با تانکر به دست روستاییان می‌رسد 3 هزار تومان برای آبفا هزینه دارد که اگر این آبرسانی با تانکر استیجاری انجام شود این میزان به 6 هزار تومان افزایش می‌یابد.
مدیردفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در دو سال گذشته توجه مناسبی به آب روستایی شده به گونه‌ای که در سال گذشته کل اعتبار خشکسالی آبفا که 150میلیارد تومان بوده به این بخش اختصاص یافته و امسال نیز 100 میلیارد تومان اختصاص یافته است.


 کاهش منابع آب زیرزمینی چاه‌ها و چشمه‌ها موجب شده است ساکنان بسیاری از روستاهای سراسر کشور با مشکل تأمین آب شرب روبه‌رو شوند. خشکسالی‌های پیاپی شرایطی را فراهم کرده که با وجود همه تلاشهای صورت گرفته برای کاستن از مشکل آب روستایی، سالانه برتعداد روستاهایی که به دلیل از دست دادن منابع آبی سالم باید از طریق تانکر آبرسانی شوند، افزوده شود.
برخوردار بودن روستاها از آب سالم نه تنها به طور مستقیم با سلامت روستانشینان گره خورده بلکه عاملی است که می‌تواند به توسعه روستاها دامن بزند.
 کمبود اعتبار، بزرگترین مشکل آبرسانی روستایی خوزستان
خوزستان استانی است که 4 هزارو 15 روستا دارد و آمار نشان می‌دهد در حال حاضر 83 درصد جمعیت روستایی آن از آب لوله‌کشی برخوردار هستند اما در این میان 357 روستا هم در این استان گرماخیز وجود دارد که با تانکر آبرسانی می‌شوند.
غلامعلی خلیفه‌پور مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان می‌گوید: در این روستاها 10 هزارو 900 خانوار زندگی می‌کنند که با احتساب 5 نفر برای هر خانوار شامل 65 هزار روستانشین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 923 روستای خوزستان دارای آب لوله کشی هستند و 1092 روستا فاقد آب لوله‌کشی، می‌افزاید: تنها 138 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار در استان خوزستان وجود دارد که هنوز از آب لوله کشی برخوردار نیستند.
وی توضیح داد: بخشی از روستاهایی که از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند جزو همان 138 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار هستند که هنوز آب لوله‌کشی ندارند و بخش دیگر روستاهایی هستند که دارای سیستم لوله کشی هستند اما به دلیل خشکسالی و پایین آمدن سطح آب چاه‌ها و خشک شدن چشمه‌ها، امکان تأمین آب آنها از طریق لوله کشی وجود ندارد و مجبوریم به وسیله تانکر به آنها آبرسانی کنیم. وی بااشاره به اینکه 70 تانکر آبفار خوزستان کار آبرسانی به روستاها را بر عهده دارند، افزود: امسال به دلیل شدت خشکسالی 25 تانکر نیز اجاره شده تا با کمبود تانکر برای آبرسانی مواجه نباشیم.
 مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان اعلام کرد: در یک سال گذشته 27 چشمه در حوالی شهر ایذه، باغ ملک، دزفول و اندیمشک خشک شده همچنین
 17 حلقه چاه در شهرهای باغ ملک، ایذه، رامهرمز، اندیمشک و دزفول یا کامل خشک شده یا به دلیل افت شدید سطح آب از چرخه آبدهی خارج شده است. وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان آبفار شهرستان از کمبود اعتبارات گلایه دارند، گفت: متأسفانه این مشکلی است که آب و فاضلاب روستایی در سطح استان با آن روبه‌رو است که امیدواریم در سطح ملی این مشکل حل شود.
خلیفه‌پور همچنین افزایش صددر صدی قیمت کلر، کاهش شدید دبی آب رودخانه‌ها و بالابودن «ای سی» یا میزان غلظت محلول در آب را از جمله بزرگترین مشکلات برای تأمین آب شرب روستاها عنوان کرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه درحال حاضر 1850 نفر پرسنل آب و فاضلاب روستایی خوزستان سه ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند، قول داد بزودی این مشکل را حل کند ولی در عین حال این را هم خاطرنشان کرد که پرداخت نشدن حقوق باعث خلل در آبرسانی روستایی نشده و آنها با جان و دل در حال خدمت به هموطنان روستایی هستند.


 به داد آب روستایی برسید
از دزفول که 35 کیلومتر دور شوی می‌توانی به روستای «چمبره» برسی که 50 خانوار در آن ساکن هستند.
اما ساکنان این روستا که دلشان به زلالی آب چشمه‌هاست، برای داشتن آب شرب باید هرهفته چشم به جاده بدوزند تا تانکر آبرسان آبفا از راه برسد و جیره یک هفته شان را بیاورد.
 خسرو رشیدی، رئیس شورای اسلامی روستای چنبره می‌گوید: هر چند به همت آب و فاضلاب روستایی خوزستان زیر‌ساخت‌های آبرسانی از جمله شاه لوله کشیده شده اما هنوز لوله‌کشی فرعی انجام نشده و ما مجبوریم آب شرب خود را از طریق تانکر دریافت کنیم.
وی تأکید کرد: اگر مسئولان خواهان بازگشت جوانان به روستاها هستند باید به مسأله آب و اشتغال توجه بیشتری کنند، چرا که در روستای ما بسیاری از اهالی به همین دلیل کوچ کرده‌اند. به گفته وی چشمه «گرماب» این روستا به دنبال بروز خشکسالی چند سال گذشته خشک شده است.
 با نخستین بارندگی، آبرسانی سیار به روستاها قطع می‌شود
در همین حال رحمان رحیمی مدیرعامل شرکت آبفار کردستان هم با بیان اینکه 30 روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود، افزود: انتظار می‌رود با نخستین بارندگی، چشمه‌ها و قنات‌های این روستاها پرآب شوند و دیگر نیازی به آبرسانی سیار نباشد. روزانه 155هزار لیتر آبرسانی با تانکر به این 30 روستا انجام می‌شود. با بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر، متأسفانه بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌های کردستان نیز از حد متوسط هم کمتر بوده است.
وی تأکید کرد: بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان موجب افزایش خشکسالی شده و این مسأله همچنان تداوم داشته است.


 نبود آب شیرین علت آبرسانی روزانه به برخی از روستاهای قم
علی جان صادق‌پور، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آبفار استان قم درباره تعداد روستاهایی که به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شوند، اظهار داشت: 50 روستای این استان آبرسانی سیار دارند که در برخی از روستاها به علت نداشتن منابع تولید آب یا نبود آب شیرین روزانه آبرسانی می‌شوند. سال گذشته 41 هزار متر مکعب آبرسانی سیار به این روستاها داشتیم، از ابتدای امسال تاکنون هم بیش از 20هزار متر مکعب آبرسانی سیار کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه 154 روستا تحت پوشش شرکت آبفار استان قرار دارند، افزود: برای تأمین آب این روستاها از 91 حلقه چاه، 15 رشته چشمه و 11 قنات بهره‌برداری می‌شود. آبفار استان دارای 29هزار و 500 رشته انشعاب مجاز است و از این تعداد، 8 هزار انشعاب دارای کنتور خراب است. برای 5 هزار انشعاب روستاهای استان از سرشاخه‌های دز استفاده می‌شود که عمدتاً در بخش مرکزی و سلفچگان است. صادق‌پور درخصوص میزان آب بدون درآمد شرکت آبفار استان گفت: 43 درصد آب بدون درآمد در بخش روستایی استان داریم که دلیل آن فرسودگی شبکه‌ها و خطوط انتقال، انشعابات غیرمجاز و خرابی کنتورهاست. برای رفع این مشکلات، شرکت آبفار استان کارگروه تخصصی به منظور شناسایی و رفع انشعاب‌های غیرمجاز، کنتورهای خراب و فرسودگی شبکه‌ها تشکیل داده و تاکنون 550 انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که 230 مورد آنها رسیدگی شده است.
وی نحوه آبرسانی به روستاها را بستگی به تعداد خانوارها وجمعیت روستا عنوان و خاطرنشان کرد: به برخی از روستاها که جمعیتشان بیشتراست، روزانه آبرسانی می‌شود و دیگر روستاها که تعداد خانوارهایشان کمتر است مأموران شرکت به طور حضوری به در منازلشان آبرسانی می‌کنند و یا یک تانکر در مکان اصلی روستا می‌گذاریم و اهالی از آب آن استفاده می‌کنند.
 بخش خصوصی گره گشای مشکل آب جزایر هرمزگان
در بررسی مشکل آب روستاها به سراغ هرمزگان رفتیم که شرکت آب و فاضلاب آن علاوه بر تأمین آب روستاها عهده‌دار تأمین آب برای 34 شهر و 24جزیره هم است.
در این بررسی به نکته قابل توجهی رسیدیم زیرا که حسین خادمی مدیر عامل آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از شهر‌های استان و روستاهای اطراف آنها از جمله شهر‌های بستک، جناح، پارسیان، بندر خمیر، کنگ، سردشت و حتی بندر عباس در مواردی با جیره‌‌بندی مواجه هستند، ما هیچ مشکلی در جزایر و روستاهای واقع در آنها که مسئولیت تأمین آب شرب آنها بخصوصی سپرده شده، نداریم. آب این جزایر به وسیله دستگاه‌های
 آب شیرین کن تأمین می‌شود.
وی البته قول داد مشکل آب 12 شهر استان هرمزگان و روستاهای اطراف آن تا دهه فجر و با اتمام طرح‌های در دست اجرا، رفع شود. وی تأکید کرد: خشکسالی بیشتر منابع آب زیرزمینی را خشک یا شور کرده و به همین علت آبرسانی روستایی با مشکلات بیشتری روبه‌رو است و در حال حاضر مجبوریم به 400 روستای هرمزگان به وسیله تانکر  آبرسانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha