پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 120814

حتی اگر دچار سرماخوردگی و حساسیت فصلی نشده اید بهتر است به مدت ۲۰روز شروع به تقویت سیستم ایمنی بدن کنید. در این زمینه نیاز به مصرف داروی خاصی نیست. مصرف دمنوش هایی که تعداد گلبول های سفید را افزایش دهد و سطح ایمنی سیستم بدن را تقویت کند، کافی است.

نسخه های پاییزی طب سنتی

سلامت نیوز: حتی اگر دچار سرماخوردگی و حساسیت فصلی نشده اید بهتر است به مدت ۲۰روز شروع به تقویت سیستم ایمنی بدن کنید. در این زمینه نیاز به مصرف داروی خاصی نیست. مصرف دمنوش هایی که تعداد گلبول های سفید را افزایش دهد و سطح ایمنی سیستم بدن را تقویت کند، کافی است.

این که تقویم، روزهای شهریورماه را نشان می دهد اما من احساس سرما می کنم، ته گلویم می خارد و عطسه و آبریزش بینی دارم. نمی دانم که سرما خورده ام یا نه، راستش حوصله سرماخوردگی ندارم، دوست ندارم هنوز پاییز نیامده سرما بخورم.با خانم دکترفهمیه نبی، متخصص گیاهان دارویی گفت وگو کردم. او معتقد است، با شروع سرما، به لحاظ اقلیمی فصل پاییز شروع شده است هرچند تقویم آن را نشان ندهد. وی درباره پیشگیری از حساسیت، سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه هایی دارد که خواندنی است. فصل پاییز با سردی و خشکی همراه است و با ویژگی های مزاج سودا و غلبه سودا همخوانی دارد، کسانی که طبعشان سوداوی است، در این فصل باید مراقبت های غذایی و دارویی داشته باشند

به طور معمول حجامت در اول فصل تجویز می شود زیرا خون فاسد و رسوبات بدن، غلیان می کند و زمان خوبی است برای زدودن رسوبات. بنابراین فصل پاییز، فصل سم زدایی و تصفیه رسوبات است. خوانندگان محترم باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند زیرا اگر مراقبت های لازم در این فصل را انجام ندهند، در فصل زمستان دچار بیماری می شوند. غلبه سودا یا غلبه سردی باعث شروع حساسیت های فصلی می شود. در این فصل که همزمان با شروع سال تحصیلی است، اگر کودکان درگیر بیماری شوند قطعا تمرکز کافی نخواهند داشت و مصرف داروهای ضدحساسیت نیز عوارض خود را دارد. چنین کودکانی صبح خواب آلوده به مدرسه می روند و این عوامل باعث می شود دچار افت تحصیلی شوند. اگر سرماخوردگی پاییزی طولانی شود تا پایان زمستان همراهشان خواهد بود. بسیاری از غذاها و دمنوش های گیاهی برای پیشگیری از این موارد به ما کمک می کند. بیستم شهریور به بعد زمان خوبی برای شروع تقویت ایمنی بدن است. در فصل تابستان به دلیل گرمی، از شربت ها و دمنوش های خنک استفاده می کردیم اما با شروع فصل پاییز باید این نوشیدنی ها تغییر کند به ویژه از غروب آفتاب به بعد باید مصرف سردی ها را کاهش داد. حتی از شیر، دوغ و ماست به همراه گرمی استفاده کنیم و یا از غروب آفتاب به بعد مصرف نکنیم زیرا در غیر این صورت باعث غلبه بیشتر سودا همراه با آبریزش بینی، خارش حلق و عطسه می شود، این علامت ها فرد را مجبور به مصرف آنتی هیستامین می کند و بالطبع دچار عوارض آن خواهد شد.

پیشنهاد اول:

اصلاح روش های غذایی؛ از غذاهای پرادویه، تند و تیز، نوشیدنی های سرد و یخ استفاده نکنید.

پیشنهاد دوم: تقویت سیستم ایمنی و درمان کم خونی

حتی اگر دچار سرماخوردگی و حساسیت فصلی نشده اید بهتر است به مدت ۲۰روز شروع به تقویت سیستم ایمنی بدن کنید. در این زمینه نیاز به مصرف داروی خاصی نیست. مصرف دمنوش هایی که تعداد گلبول های سفید را افزایش دهد و سطح ایمنی سیستم بدن را تقویت کند، کافی است. همان طور که می دانید، در شروع فصل پاییز با ورود آنفلوآنزاهای جدید مواجه هستیم بنابراین بهتر است قبل از این که این بیماری ما را درگیر کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. در شرایط سردی هوا امکان ابتلا به آنفلوآنزاهای مختلف وجود دارد؛ بنابراین باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن برنامه غذایی مناسبی داشته باشیم. یکی از مواد غذایی مناسب در این زمینه، عناب است. حتما به جای تنقلات، عناب در اختیار کودکان بگذارید این میوه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی مانع از خشکی پوست می شود. خانم های شیرده حتما از این میوه استفاده کنند تا از طریق خون مادر وارد بدن جنین و تقویت وی شود. دمنوش های حاوی آویشن، مرزنجوش، پرسیاوشان، ختمی سفید و ناخنک نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و سطح گلبول های سفید را افزایش می دهد و بدن را در برابر ورود میکروارگانیسم های جدید مقاوم می کند.

تهیه پودر مخصوص این فصل

این پودر حاوی شقاقل، جوانه ها و جوی دوسر است.می توان جوانه ها (گندم، یونجه و ...) را با جوی دوسر و شقاقل آسیاب کرد و همراه ماست یا غذا مصرف کرد. اگر هفته ای ۳بار از این پودر استفاده کنید کمتر دچار بیماری و حساسیت فصلی، آبریزش بینی، رخوت و سستی خواهید شد این پودر خون ساز هم است. مصرف تره، تربچه و شلغم در این فصل بسیار ضروری است.

روزانه از سبزی تره، مقداری تربچه و شلغم استفاده کنید تا سیستم ایمنی شما مقاوم تر شود. دمنوش بابونه و دارچین نیز بسیار مفید است؛ سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می کند؛ به ویژه برای کودکانی که به مدرسه می روند و به دلیل حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بیماری از مدرسه به خانه شوند، بسیار مفید است. مربای شقاقل، بهارنارنج و خلال نارنج نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره وری ذهن را افزایش می دهد. تخم شنبلیله را در حرارت ملایم تفت دهید و سپس آسیاب کنید و در کنار ادویه های دیگر نصف قاشق چای خوری از آن را در غذا استفاده کنید تا غلبه سودا رفع شود.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha