پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 120815

فصل گرما رو به اتمام است و رفته رفته باید منتظر آمدن فصل پاییز و تغییر دمای هوا باشیم. با فرارسیدن فصل سرما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ابتلا به سرماخوردگی و انواع آنفلوانزا است.

1500 میلیارد تومان برای درمان سرماخوردگی

سلامت نیوز: فصل گرما رو به اتمام است و رفته رفته باید منتظر آمدن فصل پاییز و تغییر دمای هوا باشیم. با فرارسیدن فصل سرما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ابتلا به سرماخوردگی و انواع آنفلوانزا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،بنا به گفته متخصصان در فصل پائیز و زمستان به دلیل سرمای هوا، 200 ویروس در هوا به حالت فعال در می‌آیند، که هر کدام از این ها می‌توانند عامل سرماخوردگی و یا مبتلا شدن به سایر بیماری های ویروسی باشند. اگرچه، ابتلا به انواع و اقسام آنفلوانزا تنها مربوط به فصل‌های سرد سال نبوده و تمام 12 ماه سال را شامل می‌شود اما، به دلیل فعال شدن اکثر ویروس ها در فصول سرد، شیوع این بیماری هم در نیمه دوم سال افزایش می یابد.از این رو، وزارت بهداشت ضمن اشاره به ورود واکسن‌های جدید آنفلوآنزا به کشور از گروه‌های پرخطر خواسته است که حداکثر تا اوایل آبان ماه نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.اگرچه طبق باوری که در میان افراد جا افتاده است غالبا سرماخوردگی یک بیماری پیش پا افتاده تلقی می شود و افراد حساسیت چندانی در رابطه با ابتلا به آن ندارند و در صورت ابتلا نیز از مراجعه به پزشک خودداری کرده و به خود درمانی روی می آورند اما، شیوع انواع سرماخوردگی و آنفلوانزاهای گوناگون در طول سال های گذشته و آمار نگران کننده شمار قربانیان این بیماری، باعث شده تا در افراد و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به شیوع این بیماری و نحوه مهار آن حساسیت هایی ایجاد شود.


 آنفلوانزا چیست؟
آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که به علت عفونت با ویروس آنفلوانزا ایجاد شده و دستگاه تنفسی فوقانی و یا تحتانی را درگیرمی کند و اغلب با علائم و نشانه هایی از جمله تب، سردرد، درد عضلانی و ضعف همراه است. شایعترین نوع این بیماری همان آنفلوانزای فصلی و یا انسانی است. در سال 1997 مواردی از آنفلوانزا در انسان به علت ویروس آنفلوآنزا پرندگان به وجود آمد که به آنفلوانزای مرغی معروف است. بر اساس آمار، بیش از 60 درصد مبتلایان به این ویروس از دنیا می روند. پرندگان آلوده به این ویروس می توانند توسط مدفوع و یا بزاق خود، در مدت 10 روز، این ویروس را رها کنند. نوع دیگر، آنفلوانزایی است که در خوک به وجود می آید و آنفلوانزای خوكی نامیده می شود. در هر حال، افرادی که با مرغ ، خروس و خوک سر و کار دارند، در خطر ابتلا به عفونت قرار داشته و عامل ابتلای یکی از انواع آنفلوانزا به سایر افراد نیز هستند. بر اساس آمار جهانی، آنفلوانزا سالانه جان ‪ ۲۵‬هزار نفر را در دنیا می گیرد که این رقم در ایران به طور میانگین، سالانه چیزی در حدود صد نفر است.


 پیشگیری بهتر از درمان است
با فرض اینکه هر ایرانی در سال یک بار به انواع سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شود و با احتساب حق ویزیت ده هزارتومانی برای مراجعه به پزشک و هزینه‌هایی که برای خرید دارو پرداخت می کند می‌توان گفت یک بیماری ساده سرماخوردگی برای فرد چیزی در حدود بیست هزار تومان هزینه دارد که با توجه به جمعیت 77 میلیونی کشور سالانه چیزی در حدود هزار و 500 میلیارد تومان بابت درمان سرماخوردگی در کشور هزینه می شود. از این رو، به نظر می رسد با توجه به رویکرد پیشگیری در حوزه درمانی کشور استفاده از واکسن آنفلوانزا صرف نظر از جلوگیری از مشکلاتی که فرد بیمار با آن رو به روست هزینه‌های حوزه درمانی کشور را هم کاهش می دهد.


 برنامه وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری
با توجه به اهمیت این موضوع، روز گذشته، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های سنی زیر پنج سال و سالمندان گفت: هرچند کودکان کمتر از پنج سال بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند اما عارضه کمتری پیدا می‌کنند. اغلب گروه‌های بالاتر از 65 سال در صورت ابتلا به این بیماری دچار عارضه می‌شوند. از طرفی اغلب بیماری‌های مذکور نیز در این گروه سنی دیده می‌شود. بنابراین واکسیناسیون آنفلوآنزا برای این گروه نیز مناسب است.محمود نبوی با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون برای گروه‌های پرخطر مد نظر وزارت بهداشت است، نه عموم جامعه، افزود: هرچند واکسیناسیون آنفلوآنزا به صورت صد در صد از ابتلا به ویروس جلوگیری نمی‌کند و حدود 80 درصد از ابتلای فرد پیشگیری می‌کند، اما ابتلای 20  درصد باقیمانده را نیز خفیف می‌کند. در مجموع تزریق واکسن، ریسک خطر را در گروه‌های پرخطر کاهش می‌دهد. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: واکسیناسیون رایگان دو گروه در برنامه وزارت بهداشت قرار دارد؛ پرسنل پزشکی که با بیماران ناتوان در ارتباطند و همچنین واکسیناسیون بیماران خاص نظیر بیماران دیالیزی و ... البته گروه‌های وسیع‌تری هم هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند. این افراد باید از طریق نسخه پزشک و با هزینه شخصی جهت تزریق واکسن اقدام کنند.

 گروه های پر خطر کدامند؟
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید: در حوزه پیشگیری از آنفلوانزا، دو نوع واکسن برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد. نوع اول آمپول آنفلوانزای سنتی است و نوع دوم واکسن آنفلوانزا به صورت اسپری بینی است که فلومیست نامیده می شود که نوع دوم این واکسن تنها برای افراد غیر باردار، افراد سالم و سن 2 تا 49 سال تجویز می‌شود.فریبا کرامت در رابطه با بیماران پرخطری که باید واکسن را دریافت کنند، می گوید: این واکسن برای افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا مثل افراد مبتلا به ذات‌الریه توصیه می شود. علاوه بر این، همه کودکان 6 تا 18 سال، افراد بالای 50 سال، زنانی که قصد دارند در فصل آنفلوانزا باردار شوند، افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان های خصوصی کار می کنند، بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبی و ریوی مثل آسم و یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده است و همچنین، تمیز کارهای منزل و مراقبین نوزادان زیر شش ماه و تمام افرادی که  در تماس با افراد مستعد آنفلوانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان می توانند از این واکسن استفاده کنند.او می افزاید: افرادی که آلرژی دارند و همچنین کسانی که هیچ کدام از شرایطی را که گفته شد ندارند بهتر است از این واکسن ها استفاده نکنند.


 سودآوری پیشگیری
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز ضمن استقبال از این طرح وزارت بهداشت می گوید: پیشگیری یکی از پرسود ترین فعالیت های هر دولتی است به ویژه در حوزه درمانی چرا که، با این رویکرد بسیاری از هزینه های ناشی از بیماری ها و آسیب ها کاهش پیدا می کند.
عبدالرحمان رستمیان می افزاید: رشد جمعیت در عصر حاضر به دلیل افزایش زاد و ولد نبوده بلکه، دلیل اصلی آن کاهش مرگ ومیر بوده که این موضوع با توجه به رویکردهای درمانی دولت ها از جمله واکسیناسیون میسر شده است.
او تصریح می کند: هر ساله با آمارهای نا خوشایندی از ابتلای هموطنانمان به ویروس آنفلوانزا و پیامدهای ناشی از آن رو به رو هستیم که این رویکرد وزارت بهداشت در کاهش آسیب های ناشی از این بیماری بسیار موثر بوده است و کمیسیون بهداشت مجلس از این طرح وزارت بهداشت حمایت خواهد کرد.
رستمیان ادامه می دهد: باید طرحی اندیشیده شود که گروه های پرخطری که به این واکسن احتیاج دارند اما، وسع مالی ندارند بتوانند در قالب طرح های حمایتی درمان از این واکسن بهره مند شوند اما، بودجه این وزارتخانه محدود است و اولویت های مهمتری در دستور کار آن قرار دارد و ممکن نیست این واکسن برای تمام افراد رایگان عرضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha