بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر در جهان در سوانح رانندگی كشته می‌شوند كه این رقم در كشورهای در حال توسعه یك كشته در هر 25 ثانیه است.

ایرانی‌ها در میان خطرناك‌ترین رانندگان جهان!

سلامت نیوز: بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر در جهان در سوانح رانندگی كشته می‌شوند كه این رقم در كشورهای در حال توسعه یك كشته در هر 25 ثانیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، بر اثر حوادث جاده‌ای سالانه بیش از 20 میلیون نفر نیز مجروح می‌شوند كه این آمار بالا حوادث رانندگی را به هشتمین عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان تبدیل كرده بطوری‌ كه، میزان تلفات حوادث رانندگی با تلفات بیماری‌های مرگبار و واگیردار نظیر مالاریا برابری می‌كند. بنابر پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت در صورت عدم اتخاذ تصمیمات مناسب، سوانح جاده‌ای تا سال 2030 میلادی به پنجمین عامل اصلی مرگ‌ومیر تبدیل خواهند شد. اما وقتی صحبت از قوانین رانندگی به میان می‌آید، هیچ یك از كشورها در این زمینه به هم شبیه نیستند و قوانین رانندگی آنها با یكدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در لبنان، علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت سنتی و با هرج و مرج نصب شده‌اند بطوری كه، در این كشور با وجود قوانین و مقررات متعدد، تعداد تابلوهای راهنمایی و رانندگی كم است. در برخی كشورهای جهان نیز رانندگان وقتی در میدان در تردد هستند، حق تقدم با آنهاست در حالی كه در برخی كشورهای دیگر حق تقدم با راننده‌ای است كه وارد میدان می‌شود. برای افرادی كه با این قوانین آشنایی ندارند، این مساله می‌تواند گیج‌كننده باشد. به گزارش پایگاه اینترنتی «ریچست»، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اطلاعات مربوط به تمام عوامل مرتبط با سلامت جامعه از قبیل نرخ سوانح رانندگی كه منجر به مرگ می‌شوند را نیز جمع‌آوری می‌كند. بنابر اعلام این سازمان، كشورهایی كه بیشترین میزان تلفات جاده‌ای را دارند به ترتیب شامل موارد ذیل می‌شوند كه اعداد اعلام شده، نرخ مرگ‌ومیر به ازای هر 100 هزار نفر است. 

  كشور جزیره‌ای نیووی
كشور جزیره‌ای «نیووی» در اقیانوس آرام جنوبی و در 2400 كیلومتری نیوزیلند قرار دارد. این كشور جزیره‌ای در سه گوشه میان «تونگا»، «ساموآ» و جزایر «كوك» قرار گرفته است. جمعیت این كشور تنها 1200 نفر است و با این جمعیت اندك تصورش را هم نمی‌شود كرد كه این كشور سالانه شاهد از دست‌دادن افراد زیادی در تلفات جاده‌ای باشد. نرخ رشد جمعیت این كشور نیز منفی است بطوری كه، جمعیت این كشور حدفاصل سال‌های 2010 تا 2014 میلادی حدود 200 نفر كاهش داشته است. نرخ تلفات این كشور در سوانح رانندگی به ازای هر 100 هزار نفر 68. 3 نفر است. شاید برای تردد در این كشور كه تنها 260 كیلومترمربع وسعت دارد، دوچرخه و اتوبوس‌های كوچك نیز كفایت كند. 
  جمهوری دومینیكن 
در این كشور نیز قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌ها به خوبی رعایت نمی‌شوند. به عنوان مثال چراغ قرمز برای بسیاری از شهروندان آن حكم تابلوی رعایت حق تقدم را دارد و ممنوعیت انحراف به چپ در اینجا تقریبا بی‌معنی است. اینگونه شیوه‌های رانندگی سبب تلفات رانندگی فراوانی در این كشور می‌شود كه بیشتر این تلفات بر اثر برخورد خودروها به ویژه از قسمت جانبی اتومبیل رخ می‌دهند. گویا در این كشور كه با داشتن 7/41 كشته به ازای هر 100 هزار نفر در رتبه دوم بیشترین تلفات حوادث رانندگی قرار دارد، روش بوق‌زدن بیش از ترمز گرفتن به كار گرفته می‌شود. 
  تایلند 
به داشتن آب و هوای حاره‌ای و استوایی معروف است اما چندین منطقه كوهستانی نیز دارد. در یك سانحه رانندگی كه در فوریه 2014 میلادی بین یك دستگاه اتوبوس مدرسه و یك دستگاه كامیون رخ داد، 15 تن كشته و بیش از 30 نفر مجروح شدند. بنابر آمار WHO، نرخ تلفات سوانح جاده‌ای تایلند به ازای هر 100هزار نفر 1/38 نفر است. 
 ونزوئلا 
 با نرخ 2/37 كشته به ازای هر 100 هزار نفر، یكی از خطرناك‌ترین مكان‌ها برای رانندگی محسوب می‌شود. 
  ایران 
ایران از نظر جغرافیایی شباهت بسیاری با كشور همسایه خود عراق دارد. میانگین سن در این كشور 28 سال است و 10 درصد از جمعیت آن را نیز افراد بالای 55 سال تشكیل می‌دهند. اما تنها شباهت ایران با عراق، وضعیت جغرافیایی نیست بلكه این دو كشور از نظر تلفات رانندگی نیز وضعیت تقریبا مشابهی دارند. نرخ تلفات حوادث رانندگی در ایران به ازای هر 100 هزار نفر، 1/34 نفر برآورد شده است. 
  نیجریه 
پرجمعیت‌ترین كشور آفریقایی كه بیش از 250 قومیت را در خود جای داده، نیجریه است. نرخ تلفات جاده‌ای در این كشور به ازای هر 100 هزار نفر، 7/33 نفر است. 
 عراق 
این كشور نیز همانند سایر كشورهای حاضر در این فهرست كمترین جمعیت بالای 55 سال را دارد. جمعیت بالای 55 سال در این كشور 4/6 درصد است اما سن تا چه اندازه می‌تواند بر میزان این تلفات حوادث رانندگی موثر باشد؟ آمارها نشان می‌دهد هرچه جمعیت افراد مسن كمتر باشد یا جمعیت افراد جوان بیشتر باشد، این عامل احتمالا بر افزایش تلفات رانندگی موثر است. به عنوان مثال در كانادا كه یك سوم جمعیت آن را افراد بالای 55 سال تشكیل می‌دهند، نرخ تلفات ناشی از حوادث رانندگی به ازای هر 100 هزار نفر تنها چهار نفر است. مطالعات رفتارشناختی و روانشناسی نیز نشان می‌دهد كه جمعیت جوان در هنگام رانندگی بی‌دقت‌تر هستند كه این مساله چاشنی اصلی سوانح رانندگی است. بنابر آمار از هر 100 هزار نفر در عراق، 5/31 نفر قربانی سوانح رانندگی می‌شوند. 
  گینه بیسائو 
این كشور با گینه و سنگال هم مرز است و یك میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. نرخ تلفات جاده‌ای در این كشور به ازای هر 100 هزار نفر، 2/31 نفر است. 
  عمان 
این كشور ساحلی خلیج فارس درست پایین عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارد. جاده‌های این كشور در شمال كوهستانی و در جنوب كویری و مستقیم است. بسیاری از سوانح جاده‌ای در این كشور براثر توفان شن یا گرد و غبار و محدودشدن دید رانندگان رخ می‌دهند. نرخ تلفات ناشی از سوانح رانندگی در این كشور به ازای هر 100 هزار نفر، 4/30 نفر است. 
  چاد 
 چاد با 11 میلیون نفر جمعیت نسبت به سایر كشورهای آفریقایی، كشور نسبتا كوچكی محسوب می‌شود. این كشور 40 هزار كیلومتر جاده دارد و از هر 100 هزار نفر 7/29 نفر در این كشور قربانی سوانح رانندگی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غزل ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    1 0
    اگه ابن موتوری ها نبودند. ابن عابرام به موقع از خیابان رد میشدند عالی میشد.
  • پیشگیری از تصادفات با ریل گذاری شهری وسرتاسریالویت اول بهداشتی کشور ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    6 0
    بزرگترین معضل اجتماعی قابل پیشگیری یعنی تصادفات ومرگ ومیر مردم ومعلولیت آنها را ندیدن ودنبال گرفتن بودجه بیشتر برای چاپ مقاله ISI و تولید به اصطلاح علم بودن نهایت بی انصافی را نشان میدهد!کوریم یا خودمان را به کوری زده ایم؟آمار بستریهای تصادفات (بخش تروما وجراحی مغز وICU) بیشتراز سایر موارد است.فردا خیلی دیر است !اگر میخواهیم جلوی کاهش اجباری جمعیت ومعلولیت مردم را بگیریم اگر میخواهیم تعداد بیماران بستری کم شود اگر میخواهیم بودجه درمانی کشور کاهش یابد اگر میخواهیم آلودگی هوا کاهش یابد اگر میخواهیم افسردگی مردم کم شود اگر میخواهیم آلودگی صوتی کم شود همه وهمه بایک رویکرد همه جانبه برای حل معضل تصادفات رانندگی با محوریت سلانت امکان پذیر است!قطار شهری الکترونیک(نه صرفا مترو) وقطار سرتاسری الکترونیک به تمامی مغضلات بالا پایان خواهد داد.کشور چین بهترین قطارهای الکترونیک را دارد وارزانتر تولید میکند.به جای واردات خودرو چینی وساخت خودروی غیر استاندارد به فکر لوکوموتیو الکترونیکی شهری وبین شهری باشیم.بسته های بهداشتی عاری از پیشگیری از تصادفات که الویت اصلی مردم ماست هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.....
  • کنجکاو ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    5 0
    پرونده های قضایی این کشور که تعدادش با کشور هندوستان با جمعیت ملیاردیش برابری میکند بخش اعظمش مربوط به تصادفات است!!! پس با قطار سرتاسری وکاهش تصادفات قوه قضائیه هم بارکاریش کاهش می یابد،مهاجرت کم میشود،حاشیه نشینی کم میشود،دسترسی مردم به مراکز تخصصی سریع تر وراحتر میشود، نیاز به داروها وتجهیزات پزشکی واورژانس هوایی کاهش می یابد،بیماریهای ناشی از آلودگی محیط زیست وسرطانها کاهش می یابد ودر نتیجه نیاز به پیوند اعضا کاهش می یابد!هم دهنده پیوند کم میشود وهم گیرنده!!! درست است که درآمد برخی مشاغل کاهش می یابد ولی به فرموده قران که نجات جان یک نفر همانا زنده کردن کل مردم است عمل شده واقتصاد مملکت نیز شکوفا خواهد شد.