ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم سال 1393 ممنوع می‌شود.»

چرا استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس ممنوع شد؟

سلامت نیوز: ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم سال 1393 ممنوع می‌شود.»
این خبری است که روز سه‌شنبه رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد. دیناروند بی‌شک می‌داند که بخشنامه جدید این سازمان چالش جدیدی را پیش روی این سازمان و تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس قرار می دهد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ایران خمیر مرغ در حال حاضر از پر مصرف‌ترین مواد اولیه‌ای است که در فرمولاسیون تولید این فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود. اکنون در شرایطی بخشنامه وزارت بهداشت برای حذف خمیر مرغ و ممنوعیت استفاده از آن ابلاغ شده است که در گذشته تلاش‌های موقت و ناموفقی برای حذف آن از چرخه تولید سوسیس و کالباس انجام شده بود اما به نظر می‌رسد که عزم مسئولان کنونی وزارت بهداشت برای حذف همیشگی این مواد اولیه صنایع غذایی که سلامت آن همواره مشکوک اعلام شده جدی است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفته است: حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است، چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم؛ بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است. وی البته با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته در حذف خمیر مرغ گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.
به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود. دیناروند تأکید کرد: نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم، چرا که مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد. بحث درباره حذف خمیر مرغ در سال‌های 87 و 88 نیز به‌صورت جدی مطرح بود اما رجوع به خبرها و گزارش‌های مربوط به آن زمان نشان می‌دهد مسأله حذف خمیر مرغ در نهایت منجر به حذف دستگاه‌های «بادر» از کارخانه‌های صنایع غذایی شد، فقط پنج ماه دوام آورد.
آنچه در آن زمان در خصوص حذف خمیر مرغ و دستگاه بادر جلب توجه می‌کند، اختلاف نظرات شدیدی بود که بین سازمان‌های مختلف بر سر این جریان به وجود آمد و در نامه‌های درونسازمانی قابل مشاهده است. با این حال به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو در شرایط فعلی با هماهنگی بیشتری کمر به انجام این اقدام بزرگ بسته است.
 چرا خمیر مرغ خوب نیست؟
خمیر مرغ ماده اصلی و پایه بسیاری از فرآورده‌های گوشتی کشور است که از حدود 15 سال پیش به صورت جدی وارد این صنعت شد و رفته رفته جایگزین گوشت قرمز شد. به گفته یک کارشناس فرآورده‌های غذایی در حقیقت خمیر مرغ همان گوشت مرغ بی‌خص شده‌ای (گوشت بدون استخوان) است که با روش مکانیکی و به وسیله دستگاه بادر به صورت مایع استحصال می‌شود.
وی می‌افزاید: براساس استاندارد ملی و ضوابط کشور خمیر مرغ باید از مرغ کامل استحصال شود و این در حالی است که امروزه خمیر مرغ تولیدی توسط صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور، مراکز قطعه‌بندی مرغ، کشتارگاه‌ها یا در مراکز غیرمجاز از مرغ کامل استحصال نمی‌شود. به گفته این کارشناس، خمیر مرغی که در حال حاضر تولید می‌شود حاصل بادر شدن اسکلت باقیمانده از مرغ‌هایی است که ران و سینه آن در مراکز قطعه‌بندی مرغ جدا شده یا از رستوران‌ها و مرغ‌فروشی‌های سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که باید به آن خمیر اسکلت یا ضایعات مرغ گفت نه خمیر مرغ. وی می‌افزاید: آن بخشی از خمیر مرغ هم که از مرغ کامل استحصال می‌شود متأسفانه از مرغ‌های تخمگذار تهیه می‌شود که در صنعت به آن مرغ هلندی می‌گویند.
مرغ‌های هلندی به دلیل جثه ریز و آلودگی‌ای که دارند کشتارگاها قادر به خروج کامل امحا و احشای آن نیستند که متأسفانه خمیر حاصل از این مرغ‌ها سرشار از باقیمانده امحا و احشا حفره بطنی و صدری است.
 سوسیس و کالباس؛ متهمان همیشگی
سوسیس و کالباس در هر صورتی و تحت هر شرایطی که تولید شوند، برای سلامتی انسان مضر هستند و نمی‌توان خط تولیدی راه انداخت که محصولی تولید کند که هیچ ضرری برای انسان نداشته باشد. توصیه رئیس سازمان غذا و دارو به مردم این است که مردم کمتر از این محصولات آماده استفاده کنند. با وجود این بیشتر ایرانی‌ها با اینکه می‌دانند این فرآورده‌های خوشمزه و کم دردسر از جهت پخت، مضرند، به خوردن آنها، تمایل نشان می‌دهند. دکتر زهرا احمدی، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به مضرات سوسیس و کالباس می‌گوید: اگر فردی در هفته بیش از 2 بار از این فرآورده‌های مضر استفاده کند، باید فکری هم به حال سلامتی‌اش در کوتاه مدت کند، چراکه سوسیس و کالباس به علت مواد نگهدارنده، صددرصد سرطانزاست و نمی‌توان از آن زیر چشمی رد شد. وی حداکثر استفاده از سوسیس و کالباس را در ماه، یک‌بار اعلام کرده و تأکید می‌کند که خانواده‌های ایرانی باید این هشدارها را جدی بگیرند و از کنار این مسائل به سادگی عبور نکنند.
دکتر احمدی توجه ما را به چربی بسیار بالای «خمیر مرغ» به علت مواد تشکیل دهنده آن جلب می‌کند و می‌گوید این ماده باید خیلی وقت پیش از چرخه تولید سوسیس و کالباس حذف می‌شد، اما الان هم تصمیم خوبی گرفته شده، اگرچه این کار هم تضمینی برای سلامتی سوسیس و کالباس نیست او همچنین به داروهای هورمونی اشاره کرده و یک ضرر جدید هم به دیگر مضرات سوسیس و کالباس اضافه می‌کند؛ «داروهای هورمونی که برای رشد سریع‌تر به مرغ‌ها خورانده یا تزریق می‌شود هم بشدت برای سلامتی انسان مضر است بویژه اینکه اثرات منفی این داروها بیشتر در پوست مرغ جمع می‌شود و به همین علت هرگز نباید از این قسمت مرغ استفاده شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha