شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 120935

دو برابر شدن مصرف سیگار طی پنج سال گذشته

سلامت نیوز :مصرف بالای سیگار در كنار قاچاق گسترده آن بار دیگر هشدار مسوولان را به دنبال داشت. وزیر دادگستری، وزیر بهداشت و رییس هیات‌مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات از جمله مسوولانی بودند كه در نخستین نشست ستاد كشوری كنترل دخانیات در دولت یازدهم نسبت به مصرف بالای سیگار، قاچاق و معطل ماندن قوانین در این زمینه هشدار دادند.

به گزارش روزنامه اعتماد وزیر بهداشت با اشاره به اینكه در طول پنج سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده است و در حال حاضر یك سوم سیگارهای موجود در كشور از مسیر قاچاق وارد می‌شود، گفت: قوه قضاییه، قوه مقننه و قوه مجریه روش خود در مبارزه با دخانیات را تغییر دهند. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینكه این وزارتخانه قربانی استعمال دخانیات است و بخش عمده‌یی از اعتبارات‌مان صرف درمان بیمارانی می‌شود كه با سیگار زندگی كرده‌اند، گفت: سیاست‌ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است وبا توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در كشور و در طی سال‌های اخیر، باید مسیرمان در كنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم.

با گذشت هشت سال از تصویب و اجرای قانون جامع كنترل استعمال دخانیات، نه تنها مصرف دخانیات و قاچاق محصولات دخانی كه از مهم‌ترین تاكیدات این قانون بوده كاهش نیافته بلكه به نظر می‌رسد خصوصی شدن صنعت دخانیات هم قانون شكنی مافیای دخانیات را مضاعف كرده است. هاشمی با اشاره به اینكه تا به حال سیاست‌ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است، گفت: با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در كشور و طی سال‌های اخیر، باید مسیرمان در كنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم.

وی ضمن تاكید بر تشكیل كمیته‌یی در ستاد كشوری كنترل دخانیات برای پیگیری اساسی اقدامات مربوط به این حوزه خاطرنشان كرد: مهم‌ترین تصمیم این جلسه ستاد، عزم جدی برای تغییر رویكردهای گذشته برای مبارزه با استعمال دخانیات بود.

چون گاهی اوقات تصمیماتی غلط گرفته می‌شود كه اصرار بر اجرای آنها منطقی نخواهد بود. به گفته وزیر بهداشت برای مبارزه با دخانیات، در كل كشور باید یك عزم جدی وجود داشته باشد. قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و از همه مهم‌تر مردم باید این خطر را جدی بگیرند و روش خود را در مبارزه با دخانیات تغییر دهند.

همكاری دادگستری و قوه قضاییه با ستاد كشوری كنترل دخانیات

وزیر دادگستری نیز در نهمین جلسه ستاد كشوری كنترل دخانیات كه با ریاست وزیر بهداشت در وزارت بهداشت برگزار شد، همكاری دادگستری و قوه‌قضاییه را با ستاد كشوری كنترل دخانیات برای كاهش مصرف دخانیات اعلام كرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: در جلسه ستاد كشوری كنترل دخانیات به این نتیجه رسیدیم تصمیماتی كه تا به حال برای مبارزه با دخانیات گرفته بودیم، موفق نبوده و متاسفانه منجر به افزایش مصرف دخانیات به ویژه قلیان شده است.

وی با اشاره به اینكه همچنین در خصوص كاهش قاچاق تا به حال توفیقات زیادی نداشته‌ایم، ادامه داد: در حوزه مصرف سیگار با یك زنجیره پیوسته در تولید، توزیع، مصرف، واردات و نظارت بر كیفیت كالا مواجه هستیم.

پورمحمدی در ادامه خاطرنشان كرد: در قوه قضاییه مهم‌ترین وظیفه ما این است كه قاچاق صورت نگیرد نه اینكه با بروز این اتفاق حكم قضایی شدید برای آن صادر كنیم. چون آثار اجتماعی پرونده‌های قضایی طولانی مدت است و باید در این زمینه بیشتر به پیشگیری پرداخت.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین مساله در حوزه دخانیات، مصرف این مواد به خصوص در جوانان و نوجوانان، زنان و دختران است كه در این قشر مصرف دخانیات باید به صورت یك ضد ارزش در بیاید. آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت‌های موثر داشته باشد و اقدام به فرهنگ‌سازی در سنین مدرسه كند. ضمن اینكه رسانه ملی در این میان از همه ارگان‌ها نقش پررنگ‌تری در تبلیغ آثار سوء محصولات دخانی دارد.

هفت میلیون و 700 هزار نفر مصرف‌كننده انواع مواد دخانی

در ادامه معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش بیش از دو برابری مصرف قلیان در مقایسه با دوره‌های قبل، نسبت به گرایش مصرف‌كنندگان قلیان به سیگار و سایر مواد هشدار داد.

علی اكبر سیاری گفت: در حال حاضر در ایران حدود هفت میلیون و 700هزار نفر مصرف‌كننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از كل مرگ و میر بالای 30 سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است.

وی با اشاره به اینكه سالانه حدود 10هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می‌شود، ادامه داد: علاوه بر سرطان‌های سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان‌های زنان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و مشكلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن معین شیرازی نیز در حاشیه نهمین جلسه ستاد كشوری مبارزه با دخانیات گفت: بررسی‌های انجام شده روی شش ندامتگاه ترك اعتیاد نشان داده كه 100 درصد افرادی كه اعتیاد داشتند در ابتدا سیگار مصرف می‌كردند. رییس هیات‌مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینكه 70 درصد شخصیت افراد در خانواده شكل می‌گیرد، افزود: خانواده نقش بسیار مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha