یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12095

دانشمندان موفق شدند با بازتولید سلولهای مویی شنوایی در عضو حلزونی گوش داخلی موشهای آزمایشگاهی دریچه ای نوین به درمان ناشنوایی بگشایند.

این دستاورد مهم که با تلاش دانشمندان دانشگاه علوم و سلامتی ارگان در آمریکا حاصل شده است به عنوان تکنیک نوین درمانی تلقی شده است که احتمالا و در آینده ای نه چندان دور برای درمان ناشنوایی به کار گرفته خواهد شد.

جان بریگند استادیار مرکز تحقیقات شنوایی ارگان در مدرسه پزشکی دانشگاه علوم و سلامتی ارگان و محقق اصلی این دستاورد مهم گفت : نگرش ما در این پروژه برای احیای مجدد سیستم شنوایی، جایگزین ساختن سلولهای معیوب با سلولهای سالم و جدید است.

وی ادامه داد : پروژه ما نشان داد این امکان وجود دارد که سلولهای مویی مربوط به سیستم شنوایی را در بخش حلزونی گوش پستانداران مجددا تولید کرد.

محققان در این بررسی تمرکز عمده خود را بر روی ریز سلولهای مویی معطوف کردند که در بخشی از حلزون گوش موسوم به Corti می رویند. مدتهاست که دانشمندان به این نتیجه رسیده اند همزمان با مرگ این سلولها، ناشنوایی نیز افزایش می یابد.

در طول عمر هر فرد بخش قابل توجهی از این سلولها می میرند که نتیجه آن از دست دادن نسبی ناشنوایی در کهنسالان است و افرادی که در معرض سر و صداهای زیاد قرار داشته باشند با سرعت بیشتری این سلولها را از دست می دهند.

نتایج و جزئیات این دستاورد مهم علیم - پزشکی در شماره اخیر نشریه نیچر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha