سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به افزایش ناگهانی و بسیار فراتر از حد استاندارد ذرات معلق در هوای کشور در سال 88، گفت: این تغییر محسوس و ناگهانی تاثیر بسیاری بر سلامت مردم داشته است.

سلامت نیوز: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به افزایش ناگهانی و بسیار فراتر از حد استاندارد ذرات معلق در هوای کشور در سال 88، گفت: این تغییر محسوس و ناگهانی تاثیر بسیاری بر سلامت مردم داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، یوسف رشیدی در شانزدهمین کنگره تازه های قلب و عروق تاکید کرد: خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهوشیاری، تحریک پوست، چشم ها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون ازجمله اثرات سوء بنزن است.
رشیدی اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بنزن برای انسان سرطان زا بوده و هیچ سطح ایمنی برای مواجهه با آن توصیه نمی شود، همچنین به گزارش دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، بنزن از سال 1980 در نخستین گزارش در رده مواد سرطان زا قرار گرفته است.
سرپرست هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با موثر خواندن حذف بنزین پتروشیمی ها در کاهش آلودگی هوا گفت: سال گذشته 3 روز هوای پاک داشتیم که این تعداد در سال جاری دو برابر یعنی به 6 روز رسید، همچنین تعداد روزهای ناپاک کمتر شد.
رشیدی افزود: بر اساس مصوبه دهم اردیبهشت ماه سال 93 هیات دولت، مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست بنزین توزیعی در کلان شهرهای کشور را بررسی و هر سه ماه یکبار وضعیت را اعلام کند که بر این اساس اولین نتیجه آنالیز بنزین توزیعی در چهار کلان شهر کشور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن در خصوص مطابق بودن با استانداردهای یورو 4 رضایت بخش بود.
وی ادامه داد: پارامترهای اندازه گیری شده شامل میزان بنزن، آروماتیک و اولفین ها است که در حد استاندارد بودند، میزان استاندارد بنزن 1 درصد ، آروماتیک 35 درصد و اولفین ها 18 درصد است که بررسی ها نشان داد این میزان در تهران به ترتیب زیر 1 درصد، درحد استاندارد و 3 درصد است.
رشیدی گفت: در کرج نیز این پارامترها در حد استاندارد بود و در اراک آروماتیک در حد استاندارد و بنزن زیر حد استاندارد را نشان داد.
رشیدی همچنین از کاهش محتوای گوگرد بنزین از 300ppm به زیر 50 ppm، کاهش محتوای گوگرد دیزل از 7000ppm به زیر 50 ppm خبر داد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست توجه ویژه ای به استاندارد سازی سوخت دیزل و توزیع آن در کلانشهرها با گوگرد کمتر از 40 ppm (طبق مصوبه 10/2/1393 هیات وزیران) دارد و بر اساس همین مصوبه، استفاده از فیلتر ذرات جهت جلوگیری از انتشار ذرات سرطان زای خروجی از خودروهای دیزلی سنگین اجباری شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین) در کشور شامل مخازن، تانکر و نازل جایگاه را یکی دیگر از اقدامات بسیار موثر در خصوص کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha