یک چشم‌پزشک، خشکی چشم را عارضه‌ای دانست که می‌تواند در صورت خیره شدن به مانیتور یا چیزی که سبب پلک نزدن چشم شود ایجاد و حتی به نابینایی منجر شود.

سلامت نیوز: یک چشم‌پزشک، خشکی چشم را عارضه‌ای دانست که می‌تواند در صورت خیره شدن به مانیتور یا چیزی که سبب پلک نزدن چشم شود ایجاد و حتی به نابینایی منجر شود.

هرمز شمس، در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: در هنگام نگاه کردن به مانیتور یا هر چیز دیگری که ذهن شما را از محیط اطراف جدا کند چشم خیره شده، به طرفین نگاه نمی‌کنیم و پلک نمی‌زنیم در نتیجه چشم خشک و خسته می‌شود و زمانی که چشم خشک می‌شود سوزش چشم و آبریزش ایجاد می‌شود که برای فرد مبتلا ناراحت کننده است. چشم دردناک می‌شود و ممکن است قرنیه عفونت کند.

وی افزود: خشکی چشم زمانی به وجود می‌آید که ترشحات چشم به اندازه کافی صورت نگیرد زیرا علاوه بر غده‌ای که در هنگام گریه اشک تولید می‌کند غدد دیگری در زیر پلک چشم وجود دارند که موادی شامل چربی، اشک و ... تولید می‌کنند که در کنار هم باعث ایجاد مایعی در چشم می‌شود که روی قرنیه را می‌گیرد.

 
وی گفت: مرطوب کردن قرنیه از خشک شدن چشم جلوگیری می‌کند و با چربی موجود در آن از سطح قرنیه و ملتحمه محافظت می‌کند.

شمس خاطرنشان کرد: این مایع ضمن ایجاد احساس راحتی در فرد از بروز عفونت‌های مختلف چشمی پیشگیری می‌کند چرا که در درون این مایع آنزیم‌های مختلفی وجود دارد که ضد میکروب است بنابراین از پیشرفت و رشد میکروب‌های مختلف پیشگیری می‌کنند.

این چشم‌پزشک گفت:‌خشکی چشم مراحل مختلفی دارد در ایتدا ممکن است سوزش و ناراحتی چشم یا تحریک چشم ایجاد شود و آبریزش صورت گیرد و در صورت کنترل نکردن بیماری و تشدید آن قرنیه نیز گرفتار شده و التهاب قرنیه ایجاد می‌شود که موضوع بسیار حساس است.

وی افزود: التهاب قرنیه زمینه ساز عفونت‌های مختلف قرنیه می‌شود. خشکی قرنیه عارضه‌ای بسیار دردناک است که فرد را به شدت آزار می‌دهد و حتی ممکن است عفونت سبب سوراخ شدن قرنیه و در نهایت نابینایی فرد شود.

شمس خاطرنشان کرد: خشکی چشم علاوه بر خیره شدن و پلک نزدن می‌تواند به علل دیگر همچون مصرف برخی داروها و بیماری‌های روماتیسم و نقص ایمنی ایجاد شود.

این چشم‌پزشک نشانه‌های خشکی چشم را سورش چشم، آبریزش ناگهانی چشم و قرمزی چشم دانست و تأکید کرد: در صورت بروز این عارضه چشم راحت نیست و فرد را به شدت آزار می‌دهد و وی را مجبور به مراجعه به چشم پزشک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه تشخیص این عارضه استفاده از میکروسکوپ و افزودن مایع رنگی به مایع چشم است که با میکروسکوپ می‌توان تشخیص داد که آیا مایع تمام چشم را پوشانده است یا خیر.

 شمس گفت: زمانی که پلک می‌زنید مایع مذکور باید تا زمانی معین بر روی چشم بماند و اگر زودتر از موعد شکسته شد نشان می‌دهد که این مایع طبیعی نیست و چیزی کمبود دارد.

شمس افزود: برای اندازه گیری اشک چشم وسایلی همچون کاغذ وجود دارد که برای اندازه‌گیری چشم آن را لبه پلک می‌گذاریم و مقدار اشک ترشح شده در 5 دقیقه را اندازه‌گیری می‌کنیم اگر از مقداری کمتر باشد ترشح اشک کافی نیست.

وی گفت: کسانی که خشکی چشم دارند نباید از لنز تماسی استفاده کنند و پزشکان نیز در این‌گونه افراد لنز تماسی تجویز نمی‌کنند چرا که اشک باید به مقدار کافی وجود داشته باشد تا بتوان لنز تماسی را تحمل کرد.

این چشم‌پزشک تصریح کرد: درمان این عارضه نیز از انواع اشک‌های مختلف استفاده می‌شود که بر اساس نوع اشک و کمبود موجود در آن برنامه ریزی می‌شود برای مثال ممکن است چربی اشک کافی نباشد که در این‌صورت چربی به اشک اضافه می‌شود یا اگر شدید باشد ملتحمه و چشم را بدوزیم تا چشم در معرض محیط نباشد و خشک نشود و همچنین عینک‌های مخصوص است که از تماس هوا با چشم جلوگیری می‌کند اما داروی بخصوصی که بتواند این غدد اشکی مختلف را اصلاح کند، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha