براساس نتایج پژوهش های انجام شده با همکاری محققین بین المللی و ملی که در کشور صورت گرفته، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های سل و مالاریا کاهش یافته است اگرچه در رابطه با ابتلا به عفونت HIV، آمارها نشان از در حال افزایش بودن این بیماری می دهد.

سلامت نیوز: براساس نتایج پژوهش های انجام شده با همکاری محققین بین المللی و ملی که در کشور صورت گرفته، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های سل و مالاریا کاهش یافته است اگرچه در رابطه با ابتلا به عفونت HIV، آمارها نشان از در حال افزایش بودن این بیماری می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این تحقیق در فاصله سال های 2000 تا 2013 با همکاری 188 کشور جهان از جمله ایران و توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در دانشگاه واشنگتن انجام شده و نتایج آن در قالب مقاله در 22 جولای 2014 در مجله لانست به چاپ رسید.در اجرای این تحقیق دکتر رضا اسدی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همکاری داشته است.

امروزه در سراسر جهان، سل و ایدز جان افراد کمتری را نسبت به گذشته می گیرد و سرعت کاهش بروز موارد جدید و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری ها از سال 2000 افزایش یافته است.

در همین رابطه مرگ در اثر بیماری ایدز در جهان نیز، به میزان یک ونیم درصد بین سالهای 2000 تا 2013 کاهش یافته است و مرگ ومیر ناشی از سل و مالاریا به ترتیب 3.7 درصد و 3.1 درصد کاهش داشته است.

در مقایسه با روند جهانی بیماری ایدز، ایران شاهد یک روند سریع رشد میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بوده است که به میزان 13 درصد در طول سالهای 2000 تا 2013 افزایش داشته است.

این در حالی است که مرگ های ناشی از سل بدون ارتباط به بیماری ایدز به میزان3.7 درصد کاهش داشته است که تقریبا برابر با آمارهای جهانی است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در ایران، به طور نامتناسبی مردان به میزان بیشتری به بیماری ایدز مبتلا می شوند و مرگ و میر مردان نیز به این دلیل بسیار بیشتر از زنان در سال 2013 بوده است، در این سال 308 مرد در مقابل 17 زن، جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند.

همچنین بیماری سل نیز در مردان شایع تر است. در همین سال 829 مرد به دلیل بیماری سل فوت کرده اند در حالیکه این رقم در مورد زنان فقط 573 نفر بوده است.

البته لازم بذکر است که هر دو بیماری ذکر شده، در جهان نیز در مردان بیشتر قربانی می گیرند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در سطح بین المللی دانشمندان دریافته اند که افزایش روش های درمانی برای بیماری ایدز، از قبیل درمان ضد ویروس، برنامه های جلوگیری انتقال از مادر به فرزند و درمان های پیشگیری کننده HIV، به خصوص در سالهای اخیر، توانسته اند تا حدودی به کاهش مرگ ومیر و افزایش طول عمر بیماران کمک کنند.

همچنین پژوهشگران پی برده اند که در طی سال های اخیر میزان هزینه لازم برای افزایش طول عمر مبتلایان به HIV تا حدودی کاهش یافته است و با توجه به آمار رو به گسترش این بیماری در ایران، توصیه می شود که ایران نیز به تجربیات جهانی در کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری توجه بیشتری داشته باشد.

موسسه ارزیاب وضعیت سلامت و شاخص های آن (IHME)، یک موسسه پژوهشی مستقل در دانشگاه واشنگتن است که محاسبات دقیق و پیچیده ای را برای بررسی وضعیت بزرگترین مشکلات سلامت در سطح جهانی انجام می دهد و استراتژی های لازم برای مقابله با آنها را پیشنهاد می دهد.

این موسسه همچنین این اطلاعات را به طور گسترده در اختیار می گذارد تا نظام های سلامت در کشورهای مختلف بتوانند تصمیمات علمی تر و دقیق تری برای ارتقای سلامت شهروندان خود اتخاذ کنند.

نتایجی که در این گزارش ذکر شد، نتیجه یکی از مقالات منتشر شده توسط این گروه در مجله معتبر لانست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha