سفیر ویژه کودکان با هشدار درباره ثبت نام نکردن کودکان بدون شناسنامه و ساکن حاشیه شهرها در مدارس گفت: باید مانع از این شویم که کودکی به علت فقر خانوادگی از تحصیل باز بماند.

سلامت نیوز: سفیر ویژه کودکان با هشدار درباره ثبت نام نکردن کودکان بدون شناسنامه و ساکن حاشیه شهرها در مدارس گفت: باید مانع از این شویم که کودکی به علت فقر خانوادگی از تحصیل باز بماند.

کامران نجف زاده، سفیر ویژه کودکان در حاشیه بازدید از یک شیرخوارگاه بهزیستی در گفتگو با مهر افزود: وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش و نیز عضو دیگر شورای ساماندهی کودکان کار باید در این زمینه تمهیدات خاصی بیاندیشند. سال گذشته پوشش تحصیلی نود و هشت و هفت دهم درصد بود و این باقیمانده در حقیقت بسیاری از کودکان هستند که به خصوص در حاشیه شهرهای بزرگ موقعیت رفتن به مدرسه را از دست داده اند.

نجف‌زاده افزود: طبق آمارها سال گذشته در کشور 40 هزار کودک تارک تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم که تعداد زیادی از آنها بدسرپرست هستند.  این کودکان عمدتا به علت شرایط نامناسب اقتصادی خانواده ها ترجیح می دهند بجای درس خواندن، کار کنند.

وی با تاکید بر اینکه صرفا نگاه ترحمی به بچه های کارتون خواب شهر فایده ای ندارد، توصیه کرد: دولت اگر توان حمایت مالی ندارد فضا را برای خیرین فراهم و از اهرم های تشویقی بیشتری استفاده نماید.

سفیر بنیاد بیماران نادر و سالمندان اظهار داشت: بحث آموزش این کودکان از طریق افراد خیر یا دانشجویانی که به صورت داوطلب و بدون دریافت هزینه مشتاق به فعالیت هستند امکانپذیر است و مردم علاوه بر این در شناسایی کودکان کار و بدسرپرست نیز می توانند بسیار کمک کار باشند. آموزش و پرورش باید سریعتر آمار کودکان بازمانده از تحصیل را به بهزیستی اعلام کند چون برخی از این کودکان به دلیل اینکه از پدر افغانی و مادر ایرانی متولد شده اند فاقد اسناد هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه هستند بنابراین از آنها ثبت نام نمی شود. این در حالی است که هیچ منعی قانونی برای ثبت نام در مدارس وجود ندارد.

به گفته سفیر طلایی کودکان طبق مصوبه جدید؛ این کودکان می توانند تا دو سال بدون شناسنامه تحصیل کنند، اما مدارس برخلاف آنچه مسئولان وزارتخانه اعلام کردند از ثبت نام دانش آموزان فاقد شناسنامه سر باز می زنند و یا اگر ثبت نامی هم صورت بگیرد پس از پایان سال تحصیلی اگر کودک موفق به اخذ شناسنامه نشد کارنامه به وی ارائه نمی شود.

وی با هشدار اینکه بی سوادی و ناآگاهی باعث افزایش بزه می شود، گفت: ثبت نام نکردن کودکان بدون شناسنامه باعث می شود آنان که عمدتا بدسرپرست هستند آینده پرمخاطره تری را برای خود و جامعه رقم بزنند.

نجف‌زاده، سفیر ویژه کودکان و سالمندان می گوید: درست است که آموزش و پرورش مشکلات متعدد از جمله کسری بودجه دارد، اما نباید رسیدگی به مساله مهم تحصیل کودکان کار را فراموش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha