رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی 2تا 3 برابر کوتاه‌تر از بیمارستان‌های خصوصی است.

عمرکوتاه تجهیزات پزشکی گران قیمت در بیمارستان‌های دولتی

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی 2تا 3 برابر کوتاه‌تر از بیمارستان‌های خصوصی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در اولین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات تاکید کرد: تفکر بیمارستان‌سازی و اداره بیمارستان‌ها نیازمند تحول است. هرچند به طور متوسط حدود یک سوم هزینه‌ها و گردش مالی بیمارستان‌ها به دارو و ملزومات پزشکی و تجهیزات مصرفی مربوط می‌شود، اما در رعایت استانداردهای بیمارستان‌سازی و همچنین مدیریت بیمارستانی، شان و جایگاهی برای این حوزه در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: در امتیازدهی بیمارستان‌ها نیز حوزه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی چندان لحاظ نشده است. بر همین اساس به دنبال آن هستیم که استانداردهای لازم را در این زمینه فراهم کنیم.

دیناروند با اشاره به طرح‌های مطرح در وزارت بهداشت جهت به خدمت گرفتن بخش خصوصی برای ارایه خدمت با تعرفه دولتی، گفت: لازم است در بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت دارویی پیش بینی شود. راه‌اندازی این بخش‌ها و همچنین کمیته‌های تجهیزات پزشکی و مدیریت صحیح آنها، قطعا صرفه‌جویی را برای بیمارستان، بیمه‌ها و مردم به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: لازم است زیرساخت‌های لازم جهت حوزه دارو، مراقبت‌های دارویی و همچنین ملزومات مصرفی در طراحی‌های جدید بیمارستانی لحاظ شود. در بیمارستان‌های بزرگ نمی‌توان این امر را نادیده گرفت.

دیناروند همچنین درباره مدیریت منابع و تجهیزات نیز گفت: تجهیزات سرمایه‌ای موجود در بیمارستان‌ها حدود 12 هزار میلیارد تومان است. جهت نگهداشت این تجهیزات مناسب آن است که پنج درصد هزینه کنیم، این درحالیست که متاسفانه حتی یک درصد هم صرف این کار نمی‌شود. این موضوع به معنای آن است که تقریبا سیستم نگهداشت پیشگیرانه وجود ندارد. به همین دلیل است که عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی 2تا 3 برابر کوتاه‌تر از بیمارستان‌های خصوصی است.

وی افزود: طراحی‌های جدید وزارت بهداشت می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. به طوری که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، ما نیز خرید خدمت را تضمین می‌کنیم و خدمات با تعرفه دولتی ارایه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha