یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12109

سازمان جهانی بهداشت از کشورهای جهان خواست مراقبت‌های بهداشتی همگانی را فراهم کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز یك کمیسیون سازمان جهانی بهداشت  در گزارشی به  نابرابرهای عمده در دسترسی به خدمات بهداشتی و میانگین طول عمر در سراسر جهان اشاره می‌‌کند.

 بر اساس این گزارش نابرابری‌های عمده‌ای درون خود کشورها هم وجود دارد، از جمله در اسکاتلند پسری که در حومه فقیرنشین گلاسکو، در کالتون، به دنیا می‌آید می‌تواند انتظار داشته باشد تا 54 سالگی زنده بماند، 28 سال کمتر از پسری که در شهرک مرفه لنزی، درست در آن سوی گلاسکو به دنیا آمده است.

مایکل ماموت، پژوهشگر بهداشتی WHO که عضو این کمیسیون است به خبرنگاران گفت: "نابرابری‌های بهداشتی که ما در جهان می‌بینیم، از لحاظ مقیاس بهت‌آور است."

او افزود: "تفاوت میان میانگین طول عمر یا امید به زندگی میان کشورها بیش از 40 سال است. زنی که در بوتسوانا امید دارد که 43 سال زندگی کند، در ژاپن 86 سال زندگی خواهد کرد."

"کمیسیون شاخص‌های اجتماعی بهداشت" متشکل از 19 کارشناس مستقل این بررسی سه ساله را برای سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل انجام داده است.
این گزارش می‌گوید: "نابرابری اجتماعی در مقیاسی عظیم مردم را دارد می‌کشد."

مارموت که رئیس بخش همه‌گیرشناسی و بهداشت عمومی در یونیورسیتی کالج لندن است، گفت که این گزارش پیشنهاد می‌کند که نظام‌ مراقبت‌های بهداشتی همگانی باید برای همه افراد بدون توجه به اینکه توانایی پرداخت هزینه‌های را داشته باشند یا نه، فراهم آورده شوند.

او افزود:"تقریبا همه کشورهای پیشرفته نظام‌های مراقبت بهداشتی همگانی دارند، اما به نظر ما این وضعیت نباید به کشورهای پردرآمد محدود باشد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha