سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1211

یك متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان این كه تولد فرزند، دیگر برای خانواده‌ها تنها یك سرگرمی محسوب نمی‌شود به تشریح علل موفقیت برنامه‌های تنظیم خانواده در ایران و راههای نوین پیشگیری از بارداری پرداخت.

تولد فرزند دیگر یك سرگرمی نیست
به گزارش "سلامت نیوز" دكترملك منصوراقصی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: علاوه بر افزایش آگاهی خود مردم در خصوص رشد و تربیت فرزندان و پی بردن به سختی انجام این كار به طور مطلوب، استانداردسازی وسایل پیشگیری از بارداری و اطمینان بخشی به مردم در مورد بی‌ضرر بودن این مسایل از دیگر علل موفقیت برنامه‌های تنظیم خانواده در ایران است.

وی درمجموع بالا رفتن سطح شعور اجتماعی و خواست مردم و همچنین افزایش فشارهای اجتماعی و اقتصادی را از عوامل اصلی مؤثر در كاهش رشد جمعیت دانست و ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌های كنترل جمعیت در كشور از نتایج مطلوبی برخوردار شده‌اند به طوری كه پیش بینی می‌شود رشد جمعیت در ایران طی چند سال آینده به سمت منفی نیز سوق پیدا كند اما با این وجود هنوز در بسیاری از موارد بارداری های ناخواسته روی می‌دهد كه این امرعلاوه بر به خطر انداختن سلامت بارداری، در كنترل رشد جمعیت نیز به طور كل اختلال ایجاد می‌كند.

تنوع امكانات پیشگیری از بارداری در ایران كم است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، مهمترین دلیل بروز بارداری‌های ناخواسته را عدم ارائه اطلاعات لازم و كافی به خانواده‌ها در خصوص همه انواع وسایل و راههای پیشگیری از بارداری عنوان كرد و گفت: هم اكنون تمامی وسایل و امكاناتی كه در زمینه پیشگیری از بارداری در كشورهای پیشرفته دنیا مورد مصرف قرار می‌گیرد در ایران نیز با تنوع كمتری موجود است؛ برای مثال در كشورهای اروپایی 30 نوع قرص ضدبارداری تولید می‌شود كه این میزان در ایران به پنج نوع قرص تولیدی و وارداتی كاهش می‌یابد.

وی افزود: اما این كاهش سطح تنوع، تاثیری بر خواست مردم جهت پیشگیری از بارداری با استفاده از قرص‌های ضد حاملگی ایفاء نمی‌كند؛ لذا امكانات پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده در كشور كافی اما كم تنوع است ولی نمی‌توان این امر را عاملی در جهت بروز حاملگی های ناخواسته دانست.

LD،HD و دیان پرمصرف ترین قرص‌های ضد بارداری در كشور

«مارولون»، قرص ضد بارداری جدیدی با عوارض كمتر

دكتر اقصی در ادامه به پنج نوع قرص ضدبارداری تولیدی و وارداتی در ایران اشاره و بیان كرد: در حال حاضر سه نوع قرص LD ،HD و دیان كه از قرص‌های قدیمی ضد حاملگی هستند در ایران تولید شده و بیشترین سطح عرضه و مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. اما قرص ضد بارداری جدیدی نیز به نام «مارولون»(Marvelon) در حال حاضر در كشور عرضه می‌شود كه از كیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و مصرف آن به عنوان یكی از مطمئن‌ترین قرص‌های پیشگیری از بارداری توصیه می‌شود. این قرص از كشور هلند وارد شده و در ایران بسته بندی و عرضه می‌شود.

وی افزود: قرص ضد بارداری مارولون از ماهیت پروژسترون متفاوتی برخوردار است، علاوه بر این عوارض انواع قرص‌های دیگر از جمله افزایش وزن را ندارد، تاثیر مطلوبی نیز بر روی پوست بر جای گذاشته و در مجموع درصد شكست و عدم موفقیت در پیشگیری از بارداری را بسیار كاهش می‌دهد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی، قرص تریفازیك سه را نیز پنجمین نوع قرص مصرفی در ایران خواند و اظهار كرد: علاوه بر این پنج نوع قرص ضد بارداری، قرص‌هایی نیز به كشور وارد می‌شوند كه از كیفیت بسیار بالایی برخوردارند اما هنوز وارد فارماكوپه ایران نشده و به صورت تك نسخه‌یی تجویز می‌شوند.از این میان می‌توان قرص ضد بارداری یاسمین را یكی از پر فروش ترین قرص‌های جهان دانست.

ایجاد تنوع در قرص‌های ضد حاملگی بر كاهش سطح شكست این روش مؤثر است

وی برلزوم ایجاد تنوع در انواع قرص‌های ضدبارداری حتی در سطح ظاهراعم از تغییر قوطی و رنگ تاكید كرد و به ایسنا، گفت: ایجاد تنوع هر چند در ظاهر قرص‌ها با تركیبات مشابه صورت گیرد، می‌تواند نقش موثری در افزایش باور افراد بر مؤثر بودن آن قرص در پیشگیری از بارداری ایفاء كرده و امید افراد را به كاهش سطح شكست در این زمینه افزایش دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح كرد: در حال حاضر به طور كل علاوه بر مصرف قرص‌های ضد بارداری ، 8 تا 10 روش دیگر پیشگیری از حاملگی نیز در دنیا موجود است كه رایج ترین آنها را می‌توان استفاده از IUD ، مصرف كاندوم و بستن لوله‌های منتقل كننده اسپرم در مردان و لوله‌های بارور كننده تخمك در زنان عنوان كرد.

تصورات غلط نسبت به امكانات موجود درعدم استفاده مطلوب افراد از روش‌های پیشگیری از بارداری موثر است

اثرات قرصهای ضد بارداری در كشورهای مختلف متفاوت است

وی مهمترین معضل موجود در زمینه پیشگیری از بارداری در كشور را عدم استفاده مطلوب افراد از امكانات و روشهای جلوگیری موجود خواند و بیان كرد: با وجود این كه در حال حاضر امكانات ، سطح آگاهی و علاقه در پیشگیری از حاملگی در كشور مطلوب است اما سطح استفاده مطلوب از این امكانات به نسبت كشورهای اروپایی بسیار پایین تراست كه مهمترین علت این معضل را می‌توان داشتن تصورات نادرست نسبت به برخی از امكانات موجود دانست.

وی ادامه داد: برای مثال، بسیاری از افراد از مصرف قرص‌های ضد بارداری پرهیزمی‌كنند به تصوراین كه این قرص افزایش وزن را به دنبال خواهند داشت.اما باید توجه داشت كه اثرات قرص‌های ضدبارداری در كشورهای مختلف متفاوت است، مثلا ایجاد پرمویی به دلیل مصرف این قرص‌ها در زنان كشورهای مدیترانه بیش از كشورهای اروپایی دیده می‌شود. لذا نباید اثرات انواع روشهای پیشگیری از بارداری به ویژه قرص‌ها را در كشورهای گوناگون یكسان دانست زیرا بررسی مضرات و محسنات انواع روشها و قرص‌های ضد بارداری نیازمند انجام مطالعات مستمر و تحقیقات به روز است.

نارضایتی در مصرف قرص در ایران بیش از سایر كشورهاست

این متخصص زنان،‌ زایمان و نازایی با تاكید بر این كه برای شناسایی دقیق عوارض دارو در هر جامعه باید مطالعات دقیق صورت گیرد، اظهار كرد: فرمولاسیون و تركیب قرصهای تولید داخل ایران با ساخت كشورهای دیگر مشابه است اما تغییرات كوچك سطحی اثرات متفاوتی از آنها بر روی افراد ایجاد می‌كند، لذا تركیبات دارویی مختلف اثرات متفاوتی پدید می‌آورند كه بسیاری از افراد بدون توجه به این امر و بدون انجام مطالعات دقیق در مورد عوارض انواع قرص‌های ضدبارداری در جوامع مختلف، این داروها را منبع بروز عوارضی مانند چاقی یا اختلال اعصاب می‌دانند.

به گفته وی، این معضل را می‌توان یكی از دلایل سطح بالای نارضایتی در ایران در خصوص عوارض قرص‌های ضدبارداری بدون توجه به تاثیرات متفاوت آنها در كشورهای گوناگون دانست.

فرصت انتخاب دادن به زوج‌ها، اصلی ترین شرط موفقیت در یك روش پیشگیری از بارداری

دكتراقصی تاكید كرد: بهترین شرایط پیشگیری از بارداری با كمترین درصد شكست زمانی است كه همه امكانات و روشهای جلوگیری از حاملگی فراهم بوده، این امكانات به طور كامل به افراد معرفی شود و مهمترازهمه به خانواده‌ها جهت استفاده از مناسب ترین روش اجازه انتخاب داده شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از معایناتی كه برای استفاده از یكی از روشهای جلوگیری در ابتدای ازدواج صورت می‌گیرد، پزشك با تشخیص سطحی داشتن یا نداشتن برخی از امراض، راههای مختلف پیشگیری از بارداری را تجویز می‌كند،در حالی كه این امر درصد موفقیت روش تجویز شده را بسیار كاهش می‌دهد، زیرا بایستی پس از انجام معاینات لازم و تعیین وضعیت و شرایط سلامتی افراد به خانواده‌ها فرصت انتخاب روش مورد نظر داده شود كه این امر 70 تا 80 درصد موفقیت در روش را تضمین می‌كند.

روش های طبیعی، ‌رایج ترین و برترین روش پیشگیری از بارداری در ایران

تداوم استفاده و كمترین سطح تداخل فرد، مهمترین شرط مناسب روش‌های پیشگیری از بارداری

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، تداوم استفاده را مهمترین شرط مطلوب بودن یك روش پیشگیری از بارداری عنوان كرد و گفت: در حال حاضر در ایران بیشترین روش مورد استفاده، برترین روش یعنی پیشگیری از بارداری به كمك روش های طبیعی است كه به طور معمول 20 درصد یعنی بیشترین احتمال حاملگی را در پی دارد.

وی همچنین به حداقل رساندن مشاركت فرد در روش پیشگیری از حاملگی را نیز از شاخص‌های اصلی مطلوب بودن یك روش خواند و بیان كرد: زوج‌های جوان باید پس از انجام مشاوره‌های لازم و پس از سنجش تمام مضرات و محسنات یك روش، بهترین راه پیشگیری از بارداری را انتخاب كرده و از این طریق امنیت روش مورد نظر در پیشگیری از بروز بارداری‌های ناخواسته را افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha