معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت چگونگی ورود بخش غیردولتی به عرصه بیمارستان‌سازی را تشریح کرد.

سلامت نیوز: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت چگونگی ورود بخش غیردولتی به عرصه بیمارستان‌سازی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در اولین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با بیان اینکه خدمات بیمارستانی در حد مطلوب و در شان بیماران نیست، گفت: با توجه به تغییر هرم سنی جمعیت کشور، تعداد تخت‌های بیمارستانی باید افزایش یابد و رقم فعلی 1.7 تخت به ازای هر 1000 نفر نیازمند اصلاح است.

وی ادامه داد: در عین حال تعداد زیادی از تخت‌های موجود از شرایط مناسبی برخوردار نیستند؛ به طوری که به عنون مثال یکی از ارجاعی‌ترین بیمارستان‌های تهران دز ابتدا خوابگاه درجه 2 بوده و سپس به بیمارستان تبدیل شد . همچنین بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در یکی از استان‌ها پیش از این خانه یک سفیر بود. علاوه بر این بسیاری از بیمارستان‌ها بیش از 60 تا 70 سال قدمت دارند. این درحالیست که درصد قابل توجهی از آنها فاقد ارزش بهسازی و مقاوم‌سازی هستند.

حریرچی با اشاره به هزینه‌هایی که باید صرف نگهداشت بیمارستان می‌شده اما به دلیل مشکلات اعتباری به این موضوع توجهی نشده است، افزود: توزیع تخت‌های بیمارستانی نیز بسیار نامناسب است، به طوری که در برخی جاها بیمارستان‌ها با ضریب اشغال 2 تا 3 درصد کار می‌کنند و در مقابل در برخی استان‌ها ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی حتی به بیش از 100 درصد هم می‌رسد.

وی در این باره افزود: در بیمارستان‌های 50 تخته و پایین‌تر از آن 9.6 نیرو به ازای یک تخت اشغالی فعالند. این درحالیست که در بیمارستان‌های بالای 500 تخت تنها 2.8 نیرو به ازای هر تخت فعالند و ضریب اشغال تخت در این بیمارستان‌ها نیز بیش از 80 درصد است. متاسفانه در برخی بیمارستان‌های ریفرال نیم پرستار به ازای هر تخت وجود دارد، اما در بیمارستان‌های زیر 50 تخت 2.8پرستار به ازای هر تخت فعال است.

معاون توسعه وزیر بهداشت با تاکید براینکه عزم دولت مبنی بر اصلاح وضع موجود است، گفت: بودجه‌های جاری و عمرانی وزارت بهداشت و بیمه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر نیز 43 هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت است که البته اغلب آنها تخت‌های جایگزین هستند. مطمئنا بودجه‌های موجود پاسخگوی ساخت این تعداد تخت بیمارستانی نیست.

وی در ادامه به طرح جدید وزارت بهداشت برای ورود بخش خصوصی و غیردولتی به عرصه بیمارستان‌سازی اشاره و تاکید کرد: وظیفه دولت تامین خدمات بهداشتی درمانی برای مردم است. معتقد به خصوصی‌سازی در خدمات بهداشتی – درمانی نیستیم. ما مکلف هستیم برای مردم کشورمان خدمات بهداشتی درمانی را از محل منابع عمومی و با قیمت مناسب تامین کنیم، چراکه 80 درصد مردم همین تعرفه‌های دولتی را سختی تامین می‌کنند، 12 تا 13 درصدشان از بیمه‌های مکمل استفاده می‌کنند و اندکی هم با قیمت‌های بخش خصوصی خدمات مورد نیازشان را خریداری می‌کنند.

حریرچی افزود: بنابراین عمده وظیفه ما نیز مربوط به تامین خدمات برای گروه اول و همچنین قسمتی از گروه دوم است. تاکید می‌کنم که در این طرح به طرف خصوصی‌سازی بهداشت و درمان حرکت نمی‌کنیم، بلکه به سمت استفاده از منابع بخش غیردولتی در حوزه بهداشت و درمان حرکت می‌شود. تا کنون توافقات اولیه و انعقاد قرارداد برای ساخت بیش از 20 بیمارستان (حدود 10هزار تخت بیمارستانی) انجام شده است؛ به این صورت که بخش غیردولتی باید ظرفیت قبل بخش دولتی را به میزان 120 درصد افزایش داده و حداکثر 30 درصد نیز اجازه ساخت تخت‌های مازاد را دارد که در این زمینه نیز باید از بیمه مکمل استفاده شود.

وی گفت: این روش برای هر کسی که وارد این طرح شود، سود معقولی خواهد داشت، البته سودهای 2 تا 3 برابری در هیچ صنعتی و از جمله در بیمارستان‌سازی و حوزه بهداشت و درمان قابل تامین نیست. در این طرح سود معقول برای بخش غیردولتی تامین خواهد شد.

معاون وزیربهداشت در بخش پایانی صحبت‌هایش نیز گفت: در زمینه هزینه نگهداشت بیمارستان‌ها نیز خیلی ضرر می‌کنیم و لازم است در این زمینه نیز فکری شود. همچنین باید معماری ایرانی اسلامی و مسایل فرهنگی کشور در طرح‌های جدید لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha