یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 121114

ورزش می‌تواند شروع آرتروز را در انسان به تأخیر بیندازد.

سلامت نیوز: ورزش می‌تواند شروع آرتروز را در انسان به تأخیر بیندازد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر قاسم اسحاقی، پزشک جراح و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در روزنامه شهروند نوشت: ورزش نه‌تنها ابتلا به اغلب بیماری‌ها به‌ویژه شروع آرتروز را در انسان به تأخیر می‌اندازد، بلکه باعث جوان شدن ستون فقرات نیز می‌شود. 

آرتروز یک پدیده سنی و بیماری‌ای است که در اثر افزایش سن اتفاق می‌افتد و ممکن است بدون علامت باشد و فقط در رادیولوژی دیده شود یا این‌که دارای علامت نیز باشد. 
آرتروز یک لفظ فرانسوی و به معنای آن است که مفاصل دچار کج و معوجی می‌شوند.
در گردن هفت مهره وجود دارد که توسط یک دیسک در جلو و دو مفصل کوچک که در پشت مهره‌ها قرار گرفته‌اند، به یکدیگر متصل می‌شوند. یعنی همان مشکلاتی که برای مفصل زانو به وجود می‌آید، برای مفصل گردن نیز ایجاد می‌شود و فرد را دچار آرتروز می‌کند.  در واقع آرتروز در فرد بالای ٥٥‌سال اتفاق می‌افتد، بنابراین این‌که گفته می‌شود یک فرد ٢٥ساله دچار آرتروز شده، یک لفظ اشتباه است.
پروسه آرتروز را همانند پیری نمی‌توان از بین برد اما آن را می‌توان کنترل کرد. ژنتیک، سن و رفتار شغلی افراد ازجمله عوامل مستعد‌کننده آرتروز بوده که افراد با توجه به شغل خود ممکن است ٨ ساعت بنشینند یا این‌که ٨ ساعت مداوم بایستند یا افراد همان‌طور که استعدادهای خوب ژنتیکی دارند، استعدادهای بد ژنتیکی نیز دارند. 
یکی دیگر از عوامل ایجاد آرتروز سوءاستفاده از بدن توسط افراد است. بدن در طول یک شبانه‌روز ٨ ساعت کار، ٨ ساعت تفریح و
 ٨ ساعت نیز استراحت می‌کند و ممکن است ١٦ ساعت کار کند. 
استرس و ورزش نیز در ایجاد آرتروز نقش دارند زیرا استرس‌ها در قالب مشکلات روحی می‌توانند باعث آرتروز شوند و استفاده بد از مفاصل مانند خوابیدن روی مبل و روی صندلی خودرو نیز در ایجاد آرتروز گردن نقش دارد.
همانطور که ورزش باعث سلامتی انسان می‌شود، اما عدم رعایت اصول پزشکی می‌تواند باعث آرتروز گردن شود، به همین دلیل است که طب ورزش و حتی طب کار به وجود آمد.
ورزش می‌تواند شروع آرتروز را در انسان به تأخیر بیندازد.
مهم‌ترین موارد در به تأخیر انداختن آرتروز، صحیح نشستن، صحیح ایستادن، صحیح خوابیدن، صحیح و به اندازه کار کردن و به اندازه خوردن است. 
در صحیح خوابیدن، وقتی به بغل می‌خوابیم ضخامت بالش باید به اندازه‌ای باشد که گردن به صورت افقی قرار گیرد. 
نخستین علامت آرتروز، محدودیت در حرکت است. در این حالت چابکی افراد محدود می‌شود و انعطاف حرکتی کاهش می‌یابد. 
مهم‌ترین علامت در آرتروز، درد است که باعث مراجعه بیمار به پزشک می‌شود. 
علایم عصبی از دیگر علامت‌های آرتروز است. آرتروز گردن وقتی است که در
«ام. آر. آی» بیمار، فقط کجی و معوجی مهره‌های گردن نشان داده می‌شود، بنابراین در بیماری دیسکی ناشی از کم‌آبی یا تنگی کانال نخاعی، فرد بیمار دیگر دچار آرتروز نیست.
یکی از علل ایجاد آرتروز نوع شغل است. بدن افراد نباید بیشتر از ١٥ دقیقه در یک حالت ثابت بماند.
ستون مهره‌ها در روز چهار‌هزار بار و در‌سال حدود یک‌میلیون بار باید در حرکت باشند. بنابراین باید حالت خود را بارها تغییر دهند.  اگر بدن به مدت طولانی در یک حالت باشد به یک قسمت ستون مهره‌ها فشار بیشتری وارد و این موضوع باعث درد می‌شود. 
اهمیت شیوه زندگی در جوانی و تاثیرات آن در زمان پیری افراد را نمی‌توان نادیده گرفت. افراد در جوانی باید به اندازه و به‌طور صحیح از بدن خود کار بکشند و از زندگی لذت ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha