از فست فودها گرفته تا سیب زمینی سرخ شده و نان های فریز شده و در اغلب موادغذایی که دوست داریم مثل پنیر، کچاپ، چیزبرگر، اسنک ها، پاستا و غذاهای گوشتی سدیم وجود دارد.

برای سالم نگه داشتن قلب باید چه کار کرد؟

سلامت نیوز: از فست فودها گرفته تا سیب زمینی سرخ شده و نان های فریز شده و در اغلب موادغذایی که دوست داریم مثل پنیر، کچاپ، چیزبرگر، اسنک ها، پاستا و غذاهای گوشتی سدیم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،وجود این همه سدیم در مواد غذایی روزانه باعث نگرانی محققان می شود. مواد غذایی سرشار از سدیم تأثیر زیان آوری روی قلب می گذارد. محققان دانشگاه هاروارد، در سال ۲۰۱۲ فشارخون بیش از ۸هزار داوطلب را به مدت ۶ ساعت بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که برنامه غذایی سرشار از نمک، علت بیش از ۴۰درصد از موارد فشارخون بالاست. در این مطلب به برخی از واقعیت ها درباره سدیم و چگونگی کنترل مصرف این ماده اشاره شده است.

مزایا:

بدن برای سالم ماندن نیاز به سدیم دارد. اگرچه میزان بالای سدیم فشار خون را افزایش می دهد اما مقدار متعادل آن می تواند در کنترل فشارخون موثر باشد. سدیم در ایجاد تعادل در مایعات خون موثر است و برای عضلات نیز بسیار مفید است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بدون سدیم، ارسال پیام از طریق مغز به قسمت های دیگر بدن دشوار می شود. اما مشکل این است که سدیم در همه غذاها وجود دارد بنابراین آن چه انسان ها قبلا به سختی به آن دسترسی داشتند، امروزه به راحتی در دسترس است.

مضرات:

به گفته متخصصان، هر فردی باید روزی کمتر از ۲هزار و ۳۰۰میلی گرم (حدود یک قاشق مرباخوری حدود ۶-۵گرم) سدیم مصرف کند. افرادی که به بیماری هایی چون فشارخون بالا، دیابت و بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند، باید روزی تنها یک هزار و ۵۰۰میلی گرم سدیم مصرف کنند.

رعایت این توصیه بسیار مهم است زیرا سدیم در بیشتر غذاها وجود دارد و میزان آن محاسبه نمی شود. از جمله در غذاهایی مانند؛

* نان

* گوشت های سرد (سوسیس، کالباس)

* ساندویچ ها

* پیتزا

* گوشت طیور

*  سوپ

* پنیر

* پاستا

* اسنک ها مانند چیپس، چوب شور، پاپ کرن

همگی حاوی میزان بالایی سدیم است. همگی ما طعم نمک را دوست داریم و بدون نمک غذا برای ما بی مزه است. از طرفی انسان ها یاد گرفته اند که با استفاده از نمک می توان ماندگاری غذا را بیشتر کرد و یا از طریق آن غذا را نرم کرد. با مصرف سدیم زیاد چه اتفاقی می افتد؟ خطر فشارخون افزایش می یابد. مصرف زیاد نمک به رگ های خونی آسیب می رساند و خطر فشارخون را افزایش می دهد.

برای سالم نگه داشتن قلب باید چه کار کرد؟

مصرف سدیم را کم کنید. به گفته متخصصان، در صورت مصرف مجاز سدیم، فشارخون پایین می آید و سالانه جان هزاران نفر نجات پیدا خواهد کرد.

به گزارش سایت «Readers Digest»،نتایج بررسی ها نشان می دهد، کاهش مصرف سدیم، فشارخون را کاهش می دهد حتی اگر دارو جواب ندهد. سعی کنید به جای غذاهای فرآوری شده از غذاهای طبیعی استفاده کنید. خیار را جایگزین ترشی و گوجه را جایگزین کچاپ کنید. از خوردن غذاهای شور بپرهیزید و برچسب ها را برای میزان سدیم کنترل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha