دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 121170

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نیمی از سلامت افراد به سبک زندگی آنها وابسته است.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نیمی از سلامت افراد به سبک زندگی آنها وابسته است.

دکتر باقر سهیلی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر خود را از معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها دور نگه دارند یا در زمان بیماری بدون معطلی به پزشک متخصص مراجعه کنند، سلامت خود را تضمین کرده‌اند.

وی افزود: هر چند موارد مذکور در تضمین سلامت افراد بی‌تاثیر نیست، اما در واقع سبکی از زندگی که آنها در طول عمر خود به کار می‌بندند، نقش پررنگ‌تری در تامین سلامت افراد دارد. به جرات می‌توان گفت نیمی از سلامت روحی و جسمی افراد به سبک و روش زندگی آنها وابسته است. عدم استفاده از دخانیات و مواد مخدر، مبادرت به فعالیت‌های ورزشی و تحرک و همچنین مدیریت استرس از راه‌های تقویت زندگی سالم است.

این استاد دانشگاه از عادات بد بهداشتی به عنوان یکی از مهم‌ترین عاملی که سلامت افراد را تهدید می‌کند نام برد و گفت: عادات بد بهداشتی، موجب ایجاد مخاطرات خود خواسته برای افراد شده و این مخاطرات باعث بیماری و حتی مرگ می‌شود. کسب اطلاعات به روز و آموزش نقش بسزایی در تغییر عادات بد و سبک زندگی نادرست افراد دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم زندگی سالم‌تری داشته باشیم باید خود را در مسیر یادگیری و آموزش‌پذیری قرار دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت سلامت روح در کنار سلامت جسم، افزود: سلامت روحی افراد گاه بیش از سلامت جسمی آنها اهمیت پیدا می‌کند، چراکه بسیاری از بیماری‌های جسمی منشاء روحی دارند.

وی در ادامه به عواملی که سلامت روحی افراد را تضمین می‌کنند اشاره کرد و گفت: خودآگاهی، مدیریت استرس و مهارت حل مساله نقش بسزایی در تامین سلامت روحی افراد دارد. از این میان به نظر می‌رسد خودآگاهی و شناخت از خود نقش پررنگ‌تری در تضمین سلامت روحی افراد ایفا می‌کند؛ چرا که کسانی که به خودشناسی مناسبی از خود رسیده‌اند غالبا می‌توانند شرایط بحرانی زندگی خود را کنترل و از پس مشکلات نیز برآیند.

سهیلی در پایان گفت: فردی که به خودآگاهی رسیده است نیازهای جسمی و روحی خود را خوب می‌شناسد و با انتخاب سبک مناسبی از زندگی این نیازها را مرتفع می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha