دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 121172

ادغام بیمه ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه بوده که در ماده ۳۸ این قانون مورد تأکید قرار گرفته، اما از زمان اجرای قانون پنجم توسعه که حدود 3 سال می گذرد، تنها اقدام عملی در راستای اجرای این ماده قانونی این بوده است که فقط عنوان سازمان بیمه خدمات درمانی تغییر کرده و «سازمان بیمه سلامت ایرانیان» نامیده شده است.

تجمیع بیمه ها 3 سال در بلاتکلیفی

سلامت نیوز: ادغام بیمه ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه بوده که در ماده ۳۸ این قانون مورد تأکید قرار گرفته، اما از زمان اجرای قانون پنجم توسعه که حدود 3 سال می گذرد، تنها اقدام عملی در راستای اجرای این ماده قانونی این بوده است که فقط عنوان سازمان بیمه خدمات درمانی تغییر کرده و «سازمان بیمه سلامت ایرانیان» نامیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت بر این عقیده اند که باید ۱۷صندوق بیمه گر به شکل یک صندوق واحد در آیند و تحت پوشش «سازمان بیمه سلامت» قرار گیرند اما بیش از همه صندوق بیمه تأمین اجتماعی حاضر به این ادغام نیست. از سویی وزیر بهداشت و درمان ادغام بیمه ها را تنها راه چاره اصلاح نظام سلامت و برقراری عدالت در سلامت می داند اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اذعان به لزوم اجرای قانون این ادغام را نیازمند الزاماتی می داند که تحقق آن ها زمان بر است.

رتبه بندی جهانی سلامت

ایران در سال ۸۹ در رتبه بندی جهانی سلامت دارای رتبه ۹۹ و در بین کشورهای منطقه دارای رتبه ۱۳ بوده است در حالی که طبق برنامه ریزی ها قرار بوده این رتبه در بین کشورهای منطقه یک باشد که چون نظام عرضه خدمات سلامت در ایران از الگوهای متفاوت تبعیت می کند، نتوانستیم به این رتبه دست یابیم. وزیر بهداشت و درمان نیز برای رسیدن به چنین رتبه ای بر این اعتقاد است که برای تحول در حوزه سلامت باید خدمات یکپارچه ارائه شود در حالی که حوزه ها و متولیان متعددی در کشور وجود دارد. به گفته وی، بیمه ها باید تجمیع شوند و تجمیع بیمه ها مجری باجرأتی می خواهد که این بخش را سر و سامان دهد و مردم از حمایت بیشتری در حوزه درمان و سلامت برخوردار شوند.

بلاتکلیفی ادغام بیمه ها

اما بلاتکلیفی قانون ادغام بیمه ها چندساله شده به طوری که به گفته نظری مهر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس فلسفه وجودی تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، تجمیع و یکسان سازی بیمه هاست و این که مردم بتوانند با دریافت دفترچه بیمه، از خدمات یکسان و برابر برخوردار شوند اما با وجود وعده و وعید همچنان این طرح نتوانسته شکل اجرایی به خود بگیرد.

نامه ای به رئیس جمهور

در آذرماه سال گذشته از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس نامه ای به رئیس جمهور برای ادغام ۱۷صندوق بیمه ای ارائه شد و برای این ادغام به سازمان بیمه سلامت مهلت ۳ماهه دادند و از این سازمان خواسته شد که ساز و کار لازم را برای ادغام این صندوق های بیمه ای به کار گیرند.

مخالفت تأمین اجتماعی

اما سازمان تأمین اجتماعی که ۴۸میلیون نفر را در کشور تحت پوشش بیمه ای دارد، به عنوان دومین تولید کننده و بزرگ ترین خریدار درمان که بخش زیادی از منابع نظام سلامت را تأمین می کند و تدارک خدمات به طور کاملا مشخص توسط این سازمان ارائه می شود، با ادغام صندوق بیمه ای و ملحق شدن آن  به سازمان بیمه سلامت مخالف است زیرا تأمین اجتماعی بخش اعظمی از خدمات سلامت را نیز علاوه بر تدارک، تولید هم می کند و بر این اساس موضوع ارائه خدمات و اقدامات در نظام سلامت نمی تواند در یک جایگاه تجمیع شود. از طرفی برخی مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت، مقاومت تأمین اجتماعی را در این ادغام رد می کنند و بر این اعتقادند که تکلیف مراکز، بیمارستان ها و دارایی های سازمان تأمین اجتماعی را قانون مشخص کرده و این طور نیست که این دارایی ها از بین برود، بلکه همچنان در تملک سازمان تأمین اجتماعی باقی می ماند. اما مسئله ای که هست این که سازمان می تواند این مراکز و بیمارستان ها را به وزارت بهداشت اجاره دهد تا وزارت بهداشت به ارائه خدمات رایگان در آن جا ادامه دهد و به این ترتیب از محل درآمد حاصل از اجاره بها، سرمایه گذاری های مفیدی برای بیمه شدگان صورت گیرد. در صورت تحقق این امر نه تنها بیمه شدگان همچنان از درمان رایگان برخوردار خواهند شد و صندوق  و دارایی هایشان نیز حفظ می شود، بلکه با مدیریت صحیح بر منابع مالی، افراد بیشتری از خدمات درمان رایگان برخوردار خواهند شد و بیمه شدگان در مراکز دولتی و دانشگاهی از خدمات درمانی رایگان برخوردار می شوند. اما به اعتقاد مدیرکل دفتر بیمه های سلامت وزارت رفاه اجتماعی روش تأمین مالی صندوق های بیمه ای متفاوت است و ادغام آن ها بدون چاره اندیشی برای منابع یکسان موفق نخواهد بود.

یکسان سازی حق بیمه ها

به تازگی هم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شده که پیشنهاد کرده ایم برای بودجه سال آینده تمام حق بیمه های مردم بر اساس میانگین درآمدی یکسان سازی شود.
مهم ترین نکات

به گفته وزیر بهداشت، تجمیع بیمه ها مجری باجرأتی می خواهد که این بخش را سر و سامان دهد.

با آن که تعدد بیمه ها وجود دارد اما فضای رقابتی در ارائه خدمات مطلوب نیست.

در سیاست های کلی سلامت بر تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی تاکید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دانشجو ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام. انصافا تا الان قانون برنامه پنج رو خوندین؟ کجای این قانون تجمیع بیمه ها رو تکلیف کرده. در قانون صراحتا بیان شده که دولت می تواند (نه باید) صندوق های درمان رو تجمیع کنه. ضمنا در سیاست های کلی سلامت از طرف مقام معظم رهبری بر رقابتی شدن بیمه های درمان تاکید شده. پس با چه منطقی بر طبل تجمیع بیمه ها میکوبید؟ منتظر پاسخ هستم