معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: در برنامه تحول سلامت بیشتر کنترلهای بهداشتی بر پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر به خصوص سرطان متمرکز می‌شود به همین علت منابع آب، هوا و مواد غذایی از نظر وجود فلزات سنگین مانند جیوه کنترل می‌شوند.

سلامت نیوز: معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: در برنامه تحول سلامت بیشتر کنترلهای بهداشتی بر پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر به خصوص سرطان متمرکز می‌شود به همین علت منابع آب، هوا و مواد غذایی از نظر وجود فلزات سنگین مانند جیوه کنترل می‌شوند.

رضا غلامی در گفت و گو با فارس درباره برنامه بهداشت محیط در طرح تحول سلامت توضیح داد: مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت به طور مداوم عوامل محیطی و آلاینده‌های موثر بر سلامت را کنترل می کند و مسئولیت رصد منابع آبی، مواد غذایی، آلودگی هوا و خاک را به عهده دارد.

وی گفت: این وظایف ذاتی با اجرای طرح تحول سلامت به قوت خود باقی است و باید ادامه پیدا کند و فقط رویکرد ما برای کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر به خصوص سرطان تقویت می‌شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از آلاینده های اصلی که عامل مهم بروز بیماری سرطان است، وجود فلزات سنگین در آب، غذا و آلاینده های هواست که در دوره جدید تمرکز بیشتری برای کنترل این عوامل محیطی خواهیم داشت.

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از آلاینده های محیطی که عامل بروز سرطان است، ظروف پلاستیکی است که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو در این زمینه تلاش می‌کنیم.

غلامی گفت: یکی دیگر از عوامل محیطی خطرناک که می‌تواند عامل بروز سرطان باشد، سموم کشاورزی است در این زمینه نیز اقدامات وزارت بهداشت با همکاری سازمانهای دیگر افزایش یافته است. همزمان با  طرح تحول سلامت سایر عوامل موثر در بروز بیماریهای غیر واگیر شامل میزان مصرف نمک و فشار خون نیز بیش از گذشته رصد می‌شود و مداخلات محیطی در این زمینه افزایش می‌یابد.

وی گفت: یکی از مسئولیتهای اصلی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، کنترل آب آشامیدنی در سراسر کشور است که در این زمینه همکاری نزدیکی با وزارت نیرو و شرکتهای آب و فاضلاب داریم به همین علت خوشبختانه در زمان حاضر مشکل خاصی از نظر ورود مواد مضر در آبهای آشامیدنی ندارم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: البته در گذشته در موارد انگشت شماری گزارش ورود فلزات سنگین به آب آشامیدنی را داشته ایم که با ورود وزارت بهداشت و همکاری وزارت نیرو مشکل بر طرف شده است و اکنون در هیچ جای کشور آب آشامیدنی از نظر میزان فلزات سنگین بیش از حد مجاز و استاندارد ملی و جهانی نیست.

غلامی ادامه داد: در مورد آب آشامیدنی آلودگی به آرسنیک مطرح نیست و از بین فلزات سنگین بیشتر آلودگی به جیوه مطرح است که وزارت بهداشت به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل کرده است..

وی تأکید کرد: موارد آلودگی آب به جیوه در گذشته بوده و اکنون چنین آلودگی در آبهای آشامیدنی در سطح کشور مطرح نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha