دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 121191

پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار دلایل مختلفی دارد که خطر خونریزی مغزی را در مادر و جنین افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار دلایل مختلفی دارد که خطر خونریزی مغزی را در مادر و جنین افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز،ساغرصالح پور متخصص زنان در روزنامه شهروند، پلاکت یکی از بخش‌های تشکیل‌دهنده خون است که موجب انعقاد آن می‌شود. در حالت طبیعی تعداد پلاکت‌های خون باید بین ١٥٠‌هزار تا ٤٥٠‌هزار باشد و اگر پایین بیاید ممکن است انعقاد خون مختل شود.
در حاملگی به‌ویژه در سه‌ماهه سوم به دلیل تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند ممکن است پلاکت خون پایین بیاید ولی معمولاً کمتر از صد‌هزار نمی‌شود. همچنین گاهی سیستم ایمنی بدن بر هم می‌خورد و گاهی نیز به دلیل بیماری‌های خونی پلاکت خون پایین می‌آید.
یکی دیگر از دلایل پایین بودن پلاکت خون در زنان باردار مسمومیت و دیابت حاملگی است که موجب پایین آمدن پلاکت خون می‌شود.
کاهش پلاکت که بر اثر حاملگی ایجادشده باشد کمتر از صد‌هزار نمی‌شود و عارضه‌ای نیز ایجاد نمی‌کند اما اگر به هر دلیلی کمتر شود باید پیگیری شود.
در مشکلات ایمنی پلاکت‌ها به هم می‌چسبند و تعدادشان در جریان خون کم می‌شود همچنین در بیماری‌های خونی پلاکت در مغز استخوان کمتر از افراد عادی تولید می‌شود و در برخی عفونت‌ها نیز پلاکت‌ها به یکدیگر چسبیده و تخریب می‌شوند. پایین بودن پلاکت خون ممکن است خطرات خونریزی داخل جمجمه، دستگاه گوارشی و ادراری را ایجاد کند در برخی موارد به دلیل کاهش پلاکت یا عاملی که موجب کاهش آن شده است ختم حاملگی داده می‌شود.
اگر پلاکت مادر پایین باشد پلاکت جنین نیز پایین می‌آید، درواقع آنتی‌بادی که باعث می‌شود پلاکت پایین بیاید از جفت عبور می‌کند و موجب پایین آمدن پلاکت خون جنین نیز می‌شود و در این موارد ممکن است جنین خونریزی مغزی کند، همچنین چنانچه پلاکت مادر زیر ٨٠‌هزار تا باشد، به‌ویژه در سزارین نگران‌کننده است.
چنانچه فردی خونریزی لثه، خونمردگی خودبه‌خودی در اندام‌ها و خونریزی بینی مشاهده کند قبل از حاملگی به پزشک مراجعه و آ‌زمایش خون دهد.
تنها شیوه تشخیص پایین بودن پلاکت از طریق آزمایش خون است بنابراین زنان بهتر است پیش از بارداری با بررسی وضع خونی خود به پیشگیری و مراقبت در این زمینه بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha