مراسم بزرگداشت روز جهانی آلزایمر که همزمان در روز 21 سپتامبر (مصادف با 30 شهریور) در سراسر کشور با حرکتی نمادین تحت عنوان بادکنک ها سخن می گویند اجرا گردید و همزمان بادکنک های حامل شعارهای انجمن آلزایمر جهانی جهت کاهش عوامل خطرساز دمانس و بیماری آلزایمر (1- از قلبتان محافظت کنید.2-ورزش کنید. 3-از روش تغذیه سالم استفاده کنید. 4- مغز خود را به چالش بکشید. 5- در فعالیت های اجتماعی شرکت نمایید.) توسط مددجویان و حضار شرکت کننده در مراسم، در آسمان رها گردید.

با مغزهای سالمتر وارد سالمندی شویم

سلامت نیوز : مراسم بزرگداشت روز جهانی آلزایمر که همزمان در روز 21 سپتامبر (مصادف با 30 شهریور) در سراسر کشور با حرکتی نمادین تحت عنوان بادکنک ها سخن می گویند اجرا گردید و همزمان بادکنک های حامل شعارهای انجمن آلزایمر جهانی جهت کاهش عوامل خطرساز دمانس و بیماری آلزایمر (1- از قلبتان محافظت کنید.2-ورزش کنید. 3-از روش تغذیه سالم استفاده کنید. 4- مغز خود را به چالش بکشید. 5- در فعالیت های اجتماعی شرکت نمایید.)  توسط مددجویان و حضار شرکت کننده در مراسم، در آسمان رها گردید.
همزمان با این مراسم برنامه های شاد و تفریحی شامل مراسم تقلید صدا توسط هنرمند آقای سامان گوران و نیز اجرای سرود توسط کودک خردسال آوا دشتی و گروه شعبده بازی اورانوس اجرا گردید.

به گزارش سلامت نیوز نکات کلیدی گزارش سال 2014 انجمن آلزایمر جهانی به شرح زیر میباشد:

•    شواهد موجود نشان می دهد که میتوان عوامل خطر دمانس را با کنترل مصرف سیگار، فشار خون و بیماری قند و همچنین عوامل خطر بیماریهای قلبی-عروقی در افراد کاهش داد. بهترین شعاراینست " هر آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است."

•    بر اساس این شواهد پیام های تبلیغ سلامت مغز باید در آگهی های  مربوط به منع مصرف سیگار یا اطلاع رسانی های مربوط به بیماری های مزمن غیر واگیر گنجانده شود، با پیام " هیچ وقت برای ایجاد تغییردیرنیست"

•    این گزارش تاکید دارد که دمانس باید در برنامه ریزی های سازمان بهداشت جهانی و ملی کشورها قرار گیرد

•    شواهد محکمی بین دمانس و کم سوادی درکودکی ،فشار خون در میان سالی و مصرف سیگار و بیماری قند در طول زندگی وجود دارد.

•    بهبود روش های درمان فشار خون، بیماری قند و ترک اعتیاد سیگارباید در اولویت قرار گیرند وطرح های پیشگیری نیز باید شامل افراد مسن تر نیز بشود زیرا تا به حال بندرت افراد سالمند را وارد این طرح ها می کردند . افزون بر این ، فعالیت جسمی بیشتر و کم کردن وزن در درجات مختلف چاقی، بسیار حائز اهمیت است.

•    تحصیلات متوسطه و دانشگاهی می تواند در کاهش ابتلاء به دمانس موثر باشد. همچنین شواهد متعدد ازچندین تحقیق نشان می دهد که در سالمندی، رابطه معکوسی بین فعالیت های ذهنی ودمانس وجود دارد. ممکن است علت مورد دیگری باشد. باید تحقیقات بیشتری در زمینه اثرات مثبت فعالیت های ذهنی در آزمایش های قابل کنترل بطور تصادفی انجام گیرد.

•    همچنان که وضعیت بیماری های قلبی-عروقی دربسیاری ازکشورهای ثروتمند رو به بهبود گذاشته، در خیلی از جاها رو به وخامت است. در بسیاری از کشورهای با درآمد کم وبخصوص کشورهای با درآمد متوسط بیماری های قلبی –عروقی، فشار خون و بیماری قند افزایش چشمگیری داشته است.در دهه های آینده، بر اساس عوامل خطری که در این گزارش بررسی شده،  بیشترین آمار ابتلا به دمانس در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

•    در حال حاضر، شواهد محکمی در دست نمی باشد تا ادعا نماید که تغییر روش زندگی فرد حتما منجر به پیشگیری از دمانس می گردد. بنابراین همه افراد جامعه برای مقابله با بار جهانی و تهدید بیماری های مزمن غیر واگیرباید بسیج شوند.

•    به نظر می رسد که مسیر آینده شیوع دمانس به موفقیت یا شکست تلاش های مستمر جهانی درایجاد بهبود سلامت عمومی درجهان بستگی داشته باشد.
•    اگر همه ما بتوانیم با داشتن مغز های سالم تر وارد دوران سالمندی شویم ، آن وقت ما می توانیم طولانی تر، خوشحال تر و مستقل تر با احتمال کمترابتلا به دمانس زندگی کنیم و باید هزینه اجتماعی-اقتصادی بیماری که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود و همچنین رو به افزایش است را نیز در نظر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha