مشاور تغذیه مركز پزشكی بیماری‌های خاص بر لزوم رژیم غذایی متعادل، متناسب و متنوع و تحت نظر بودن بیماران دیابتی در ماه رمضان تاكید كرد.

دكتر معدنچی با اشاره به لزوم وجود تنوع گروه‌های غذایی افزود: بیماران دیابتی باید از نان، سبزیجات و لبنیات و غیره در رژیم غذایی خود استفاده كنند و با كاهش حجم غذا در هر وعده و افزایش تعداد وعده‌های غذایی از بروز اختلالات گوارشی و بالا رفتن قند خون جلوگیری كنند.

وی درباره خوردن سحری توصیه كرد: بهتر است از قندهای پیچیده و غلات سبوس دار و برنج پخته شده همراه با حبوبات كه سرعت هضم كمتر و خاصیت سیركنندگی بیشتری دارند در سحری استفاده شود و از خوردن گوشت و غذاهای سرخ شده و نوشیدنی‌های كافئین دار مانند چای،‌ قهوه و نوشابه پرهیز شود.

مشاور تغذیه مركز پزشكی بیماری‌های خاص در ادامه اظهار كرد: بیماران دیابتی هنگام سحر باید غذای سبك مصرف كنند تا بعد از غذا و در طول روز احساس رخوت و سستی نداشته باشند. همچنین 15 تا 20 دقیقه قبل از سحری مایعات بنوشند و زمان زیادی را برای جویدن غذا صرف كنند، همچنین بعد از غذا نیز بلافاصله به خواب نروند تا دچار سوء هاضمه نشوند.

دكتر معدنچی در ادامه در خصوص افطار نیز توصیه كرد: روزه داران سعی كنند افطار را با نوشیدنی گرم آغاز كرده و از مواد غذایی سبك استفاده كنند. از سوی دیگر، فاصله زمانی حداقل یك ساعت میان افطار و شام رعایت شود.

مشاور تغذیه مركز پزشكی بیماری‌های خاص اظهار كرد: این بیماران حتی‌الامكان از غذاهای حاوی قندهای ساده طبیعی مانند توت و خرما استفاده كنند و از خوردن شیرینی‌جاتی نظیر شله زرد و حلوا و غذاهای پرچربی كه سبب تشنگی می‌شود در افطار پرهیز كنند.

وی، بهترین زمان تامین آب مورد نیاز بدن در ماه رمضان را فاصله زمانی میان افطار و شام دانست و توصیه كرد: در هنگام افطار مایعات ننوشید زیرا سبب بروز سوء هاضمه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha