تصادف را شاید بتوان بعد از آلودگی هوا مهم ترین عامل مرگ و میر انسان ها در ایران دانست. عدم توجه به جلو، سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز ، عدم رعایت فاصله طولی و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و به طور کلی بد رانندگی کردنی که ایرانی ها به آن مشهورند را می توان از مهمترین عوامل تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای در کشور اعلام کرد...

سلامت نیوز: تصادف را شاید بتوان بعد از آلودگی هوا مهم ترین عامل مرگ و میر انسان ها در ایران دانست. عدم توجه به جلو، سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز ، عدم رعایت فاصله طولی و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و به طور کلی بد رانندگی کردنی که ایرانی ها به آن مشهورند را می توان از مهمترین عوامل تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای در کشور اعلام کرد...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف،تصادف را شاید بتوان بعد از آلودگی هوا مهم ترین عامل مرگ و میر انسان ها در ایران دانست. عدم توجه به جلو، سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز ، عدم رعایت فاصله طولی و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان  و به طور کلی بد رانندگی کردنی که ایرانی ها به آن مشهورند را می توان از مهمترین عوامل تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای در کشور اعلام کرد.

به تازگی نیز بنا بر گزارش‌های منتشرشده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل پزشکی قانونی استان تهران، در 4 ماه نخست امسال 433 نفر در تصادفات استان تهران جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 1/2 درصدی را تجربه کرده است.

انتشار خبر افزایش میزان تلفات ناشی از سوانح رانندگی در چند ماهه نخست امسال در حالی است که پیش از این نیز بارها مسئولان نسبت به جایگاه نخست ایران در دنیا از حیث قربانیان حوادث رانندگی هشدار داده‌بودند.

 به طوری که مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این  گفته بود: طبق آمارها ایران با ثبت 27 هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت 77 میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد.

مریم غفاری افزوده بود: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق می‌افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.

نکته جالب ماجرا اما اینجاست که اکثرو قریب به اتفاق رانندگان ایرانی و به خصوص تهرانی  ازانواع خلاف ها ی رانندگی در کارنامه خود زیاد دارند با این حال کافیست یک خلاف از سوی دیگری اتفاق بیافتد تا داستان سرایی ها درباره فرهنگ بد رانندگی آغاز شود اما هیچ کس خودش را ملزم به رعایت قانون نمی داند.شاید به همین دلیل است که ایران در رتبه های بالای جدول مرگ و میر بر اثر تصادفات قرار دارد.

در هر حال کار به جایی رسیده است که تعداد كشته‌های حوادث رانندگی ، به دلیل عدم اصلاح فرهنگ رانندگی و اعلام بی رویه در رسانه ها رنگ عادت به خود گرفته  تال حدی که به عنوان مثال آمار 17 هزار مرگ و میر در 10ماهه اول سال 90آنقدرها برای افکار عمومی تكان دهنده نیست.
 
این درحالی است كه در جنگ بوسنی و هرزگوین كه از آن به عنوان جنایت علیه بشریت نام برده می‌شود 11 هزار نفر كشته شدند. 

هر چند  كارشناسان حوزه ترافیك و حمل و نقل معتقدند كه آمار بالای مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در كشور تنها از نبود فرهنگ درست رانندگی ناشی نمی‌شود بلكه بخشی از آن نیز به ناایمن بودن راهها و عدم نظارت درست بر حمل و نقل كشور بازمی گردد اما در هر حال نمی توان بی  احتیاطی های رانندگان ایرانی را که برای رسیدن 5 دقیقه زودتر نه تنها جان خود را به خطر می اندازند بلکه به دیگر خودروها آسیب می زنند به سادگی گذشت.

باید منتظر ماند و دید بالاخره برای اصلاح فرهنگ رانندگی ایرانی ها تدابیر ویژه های اندیشیده خواهد شد یا همچنان باید تلفات رانندگی جان و مال ایرانی ها را به خطر بیاندازد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha