دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 121226

با توجه به این‌که مقاومت انسولینی، چاقی و التهاب ناشی از آن، مهم‌ترین عوامل در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند، مداخلات شیوه زندگی از قبیل رژیم غذایی متعادل و فعالیت فیزیکی منظم به منظور کاهش وزن و درمان این بیماری بسیار مورد توجه است.

سلامت نیوز: با توجه به این‌که مقاومت انسولینی، چاقی و التهاب ناشی از آن، مهم‌ترین عوامل در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند، مداخلات شیوه زندگی از قبیل رژیم غذایی متعادل و فعالیت فیزیکی منظم به منظور کاهش وزن و درمان این بیماری بسیار مورد توجه است.

به گزارش سلامت نیوز، آیدا مالک‌مهدوی، کارشناس ارشد تغذیه در روزنامه شهروند نوشت: بیماری کبدچرب غیرالکلی متشکل از اختلالات و جراحت‌های کبدی است که طیف آن از استئاتوز ساده تا استئاتوهپاتیت غیرالکلی، فیبروز و سیروز کبدی گسترده است. این بیماری طی ٢٥‌سال اخیر گسترش چشمگیری داشته و شیوع کلی آن ١٠ تا ٢٤‌درصد است. در حال حاضر نیز رایج‌ترین علت ناهنجاری در تست‌های کبدی در بزرگسالان و ابتلا به بیماری‌های مزمن کبدی به شمار می‌رود. علت این بیماری تجمع بیش از حد اسیدهای چرب و تری‌گلیسیریدها در بافت پارانشیم کبدی است. این بیماری به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که علت اولیه آن سندرم متابولیک است و از علل ثانویه آن می‌توان به مصرف داروهای مختلف مانند آمیودارون، گلوکوکورتیکوئیدها و ایزونیازید، اعمال جراحی گاستروپلاستی و...  اشاره کرد. با توجه به این‌که مقاومت انسولینی، چاقی و التهاب ناشی از آن، مهم‌ترین عوامل در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند، مداخلات شیوه زندگی از قبیل رژیم غذایی متعادل و فعالیت فیزیکی منظم به منظور کاهش وزن و درمان این بیماری بسیار مورد توجه است.

محدودیت متوسط کالری به میزان تقریبا ١٠٠ تا ٥٠٠ کیلوکالری در روز که به واسطه کاهش در اندازه سهم‌های غذایی قابل حصول است، منجر به کاهش وزن می‌شود. کاهش وزن به‌ویژه منجر به کاهش معنی‌دار در شیوع سندرم متابولیک می‌شود و با بهبودی چشمگیر استئاتوز، التهاب و فیبروز کبدی همراه است.  
کاهش میزان چربی کل مصرفی می‌تواند کاهش در لیپمی (افزایش چربی خون) پس از غذا و همچنین کاهش اختلالات مرتبط با متابولیسم لیپیدها را سبب شود.   در این‌باره مصرف اسیدهای چرب غیراشباع و استفاده منابع غذایی همچون روغن زیتون به جای غذاهای غنی از اسیدهای چرب اشباع مانند گوشت و فرآورده‌های لبنی پرچرب مورد تأکید است. اسیدهای چرب اشباع دارای اثرات زیان‌آور و مخربی بر عملکرد کبد هستند و سبب افزایش مقدار لیپوپروتئین با دانسیته پایین در خون می‌شوند.  

دریافت اسیدهای چرب امگا٣ با تأثیر بر عوامل متابولیکی و همچنین از طریق مکانیسم‌های مستقلی که مرتبط با اثرات آنتی‌آریتمیک است، سبب کاهش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود. اسید لینولنیک نیز که منبع غذایی اصلی آن گردو است، سبب بهبودی در پروفایل لیپیدی خون می‌شود. دریافت کربوهیدرات‌های دارای فیبر بالا از طریق میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و غلات دارای اثرات مفیدی بر حساسیت انسولینی و مارکرهای لیپیدی است.   کاهش در میزان کل کربوهیدرات‌ها به‌ویژه قندهای ساده سبب کاهش میزان استیل CO-A در کبد و در نتیجه سبب کاهش ساخت چربی می‌شود. کاهش در سنتز اسیدهای چرب نیز به پیشگیری از تجمع بیش از حد چربی کل در کبد منجر می‌شود.   همچنین توصیه می‌شود بیماران از مصرف نوشیدنی‌های حاوی جوش‌شیرین (سودا) و سایر نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنند.  

وی گفت: رژیم‌های غذایی که دارای مقدار کربوهیدرات و اسیدهای چرب اشباع کمی بوده اما دارای میزان بالای پروتیین هستند، اثرات مفیدی در کاهش علایم سندرم متابولیک از قبیل اثر بر حساسیت انسولینی و چربی‌های خون دارند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha