یک متخصص كلینیكال انكولوژى گفت: ثابت شده با افزایش تعداد بارداری احتمال سرطان سینه کم تر می شود .

سلامت نیوز: یک متخصص كلینیكال انكولوژى گفت: ثابت  شده با افزایش تعداد بارداری احتمال سرطان سینه کم تر می شود .


به گزارش سلامت نیوز، دكتر سمیرا ازقندی، متخصص كلینیكال انكولوژى و دبیر اجرایی نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی با بیان اینکه سرطان سینه، شایع ترین سرطان در بین زنان در ایران است، اظهار داشت: استرس یکی از عوامل مهم  ایجاد سرطان است.

وی افزود: از آنجایی که امروزه اکثر زنان شاغل هستند و از طرفی امور خانه و فرزندان  را رسیدگی می کنند، بیشتر دچار استرس می شوند، این مسئله ابتلا زنان به بیماری ها را افزایش می دهد؛ تغییر سبک زندگی، فعالیت فیزیكى كم و آلودگیهاى محیطی نیز در بروز سرطان نقش دارد.

دكتر ازقندی با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان پستان در کشور به زیر 35 سال رسیده است، تصریح کرد: توصیه می شود خانم ها از 20 سال به بالا، بطور مرتب ماهیانه پستانهای خود را معاینه کنند چرا که اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان راحت تر است.
این سرطان شناس در خصوص رابطه زایمان و شیردهی در کاهش ابتلا زنان به سرطان سینه ، گفت: ثابت شده با افزایش تعداد بارداری  احتمال سرطان سینه کم تر می شود، این امر  به این دلیل است که تخمدان ها هورمون هایی ترشح می کنند که باعث سرطان سینه می شود و  هر بارداری استراحتی به تخمدان ها می دهد  كه در زمان استراحت هورمون ترشح نمی کنند.

دكتر ازقندی در ادامه این مطلب افزود:  شیردهی نیز در کاهش ابتلا به سرطان سینه تأثیرگذار است.

وی به نقش تغذیه در کاهش ابتلا به سرطان  گفت: فست فودها، کنسروها و مواد افزودنی و نگهدارنده و مشروبات الکی نیز ابتلا به  سرطان را افزایش می دهد.

دبیر اجرایی نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی خاطرنشان کرد: خانم ها وجود زخم و خشکی پوست در نوک و اطراف پستان را جدی بگیرند و به محض دیدن اولین  علایم غیر طبیعی و غیرقرینگی در پستان ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

گفتنی است نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی 16 الی 18 مهر ماه در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی www.clinicaloncology93.isco.ir مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha