معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اقدامات انجام شده توسط امداد هوایی طی حدود دو ماه از راه‌اندازی آن در قالب طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد.

سلامت نیوز: معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اقدامات انجام شده توسط امداد هوایی طی حدود دو ماه از راه‌اندازی آن در قالب طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد سرور در نشستی خبری با اشاره به اجرای بسته امداد هوایی در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: استفاده از خدمات امداد هوایی به عنوان خدمتی مدرن و گران در اغلب کشورهای پهناور صورت می‌گیرد. این موضوع در سرلوحه اقدامات وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به ماموریت‌های بالگردهای امدادی وزارت بهداشت از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت، گفت: در حال حاضر تعداد کل ماموریت‌های پایگاه‌های امداد هوایی از زمان افتتاح آن در طرح تحول، 114 سورتی پرواز است که 293 مصدوم نیز توسط آمبولانس‌های هوایی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. در مجموع به طور متوسط روزانه 4.5 نفر به وسیله بالگردهای امدادی وزارت بهداشت به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

سرور ضمن اشاره به خدمات مطلوبی که توسط آمبولانس‌های هوایی به بیماران و مصدومان ارائه می‌شود، افزود: کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار به ویژه در حوادث ترافیکی از جمله اهداف راه‌اندازی امداد هوایی است؛ چرا که حدود 200 هزار کیلومتر جاده فرعی و مناطق صعب العبور داریم که امکان امداد رسانی از طریق زمینی در این مناطق وجود ندارد. از طرف دیگر اغلب در بسیاری از مسیرها ترافیک بسیار سنگین است و جاده‌ها یکطرفه می‌شود بنابراین امکان امدادرسانی در این روزها نیز مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران جزو 10 کشور اول جهان به لحاظ بروز حوادث غیرمترقبه است. بنابراین آمبولانس هوایی توانمندی خوبی برای نظام سلامت خواهد بود و در انتقال دسته جمعی مصدومان بسیار موثر است.

سرور گفت: امداد هوایی در وزارت بهداشت با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح راه‌اندازی شد.

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه فرماندهی حمل اجساد حوادث ترافیکی با چه ارگانی است، گفت: حمل اجساد حوادث در جاده‌ها هنوز متولی مشخصی ندارد. البته در شهرها این موضوع مشخص است و شهرداری‌ها، سازمان آرامستان‌ها این وظیفه را بر عهده دارند. مباحث مربوط به این موضوع در جاده‌ها در دولت در حال بررسی کارشناسی است.

دکتر حسن نوری، رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به سوالی درباره خودداری آمبولانس‌ها از انتقال بیماران معتاد گفت: در انتقال بیماران تفاوتی میان بیمار غنی، فقیر، معتاد و غیره نیست. ما موظفیم خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیماران ارائه دهیم. این موضوع مطلبی جا افتاده برای جامعه پزشکی است.

وی در این باره ادامه داد: اما گاهی شرایط طوری است که باید جهت کنترل حادثه، پلیس در محل حضور داشته باشد. در تمام دنیا نیز ایمنی صحنه برای بیمار، پرسنل و تماشاگران صحنه باید رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha