نماینده مردم سردشت تصریح کرد: دی 91 طرح جامع حمایت از جانبازان در مجلس به تصویب رسید که البته عملا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. قوانین خوبی در زمینه حمایت از جانبازان داریم که به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود، در هر حال موضوع بیمه تکمیلی و هزینه‌های بالای درمان برای این قشر بسیار سنگین است و علاوه بر این دولت موظف است هزینه‌های مربوط به خدمات رفاهی و پرستاری این افراد را هم پرداخت کند.

مشکلات دارویی 100 هزار جانباز شیمیایی در کشور

سلامت نیوز: نماینده مردم سردشت تصریح کرد: دی 91 طرح جامع حمایت از جانبازان در مجلس به تصویب رسید که البته عملا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.  قوانین خوبی در زمینه حمایت از جانبازان داریم که به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود،در هر حال موضوع بیمه تکمیلی و هزینه‌های بالای درمان برای این قشر بسیار سنگین است و علاوه بر این دولت موظف است هزینه‌های مربوط به خدمات رفاهی و پرستاری این افراد را هم پرداخت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در حالی که مردم ایران دوران پیروزی بعد از انقلاب را می‌گذراندند، با هجوم ارتش عراق به مرزهای غرب و جنوب و حمله هوایی به چند فرودگاه ایران، جنگ تحمیلی ۸ ساله دولت عراق علیه ایران آغاز شد. برای اولین‌بار اخبار ساعت ۲ بعدازظهر روز ۳۱ شهریور، خبر بمباران فرودگاه مهرآباد را مخابره کرد و اینگونه جنگ تحمیلی به صورت رسمی آغاز شد. برآوردها نشان می‌دهد جنگ تحمیلی هشت‌ساله هزینه‌های زیادی را برای انقلاب نوپای جمهوری اسلامی در‌برداشته و خسارت‌های سنگینی به شهرهای تحت حمله زده است همچنین، این جنگ تعداد زیادی از هموطنانمان را از شهرها و خانه‌هایشان آواره کرد. علاوه بر همه اینها، خسارات جانی بسیاری هم برای هموطنانمان بر جای گذاشت.
 آماری از جنگ ایران و عراق
براساس آخرین آمار، تعداد رزمندگان کشورمان که در جنگ تحمیلی شرکت کرده‌ اند پنج میلیون نفر اعلام شده. تعداد کل شهدای رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی، طی آخرین آمار حدود 220 هزار نفر اعلام شده است. در جنگ تحمیلی ۱۷۲ هزار نفر در جبهه‌ها و در حدود 16 هزار نفر در بمباران شهر‌ها به شهادت رسیدند. همچنین، در طول هشت سال دفاع مقدس، 320 هزار نفر از رزمندگان اسلام جانباز شدند که درحال حاضر 100 هزار جانباز شیمیایی در کشور وجود دارد. در این دوران، حدود 45 هزار نفر از رزمندگان اسلام به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. علاوه بر این، حدود 25 هزار نفر نیز مفقودالاثر شدند که تا‌کنون پیکر 20 هزار تن از آنها در عملیات‌های متعدد تفحص پیدا شده است.
 شرایط بحرانی 8 هزار جانباز
در هر حال، با گذشت 26 سال از پایان جنگ تحمیلی مهاجران به خانه‌های خود بازگشته و زندگیشان را از سر گرفته‌اند، خسارت‌ها و خرابی شهرهای تحت حمله هم بازسازی شده و شهرهای جنوب و غرب کشورمان به حالت عادی خود بازگشته‌اند اما، همچنان مشکلات و چالش‌هایی مانند رسیدگی به جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس باقی است به گونه‌ای که طبق آمار، حدود هشت هزار جانباز در کشورمان در شرایط بحرانی قرار دارند.
 حمله شیمیایی و عوارض آن
عراق در طول جنگ ۳۵۰۰‬ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که ‪ ۳۰‬مورد از آنها در مناطق مسکونی بوده‌ است. نخستین نقطه جغرافیایی ایران که قربانی سلاح‌های شیمیایی عراق شد منطقه‌ای بین هلاله و نی‌خزر در‪ ۵۰‬کیلومتری غرب ایلام بوده ‌است. براساس گزارش‌ها، بنیاد شهید تخمین رسمی شهروندان غیرنظامی که به سلاح‌های شیمیایی آلوده شده‌اند و کودکانی را که بر اثر آن آلوده شده‌اند، در اختیار ندارد اما، تعداد زیادی از افراد غیرنظامی در این حملات به بیماری‌های خونی، ریه و پوستی مبتلا شده‌اند. بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ فجیع‌ترین تهاجم از این نوع بود که سبب شهید و مجروح‌شدن عده بسیاری از مردم غیرنظامی شد.
 حمله به مناطق مسکونی و کشتار غیر نظامیان
حمله عراق به مناطق مسکونی و غیرنظامی از دیگر اقدامات غیرانسانی رژیم عراق بود. مردم اهواز در دوم مهر ۱۳۵۹ شاهد بمباران خانه‌هایشان توسط میگ‌های عراقی بودند. اهالی دزفول نیز که در طول جنگ بارها شاهد بمباران و موشکباران شهرشان بودند، اولین‌بار در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۵۹ مورد هجوم چهار فروند میگ عراقی واقع شدند. در این حمله ۷۰ نفر ساکنان غیرنظامی شهر شهید شدند. در کشور ما هستند کسانی که در طول جنگ دچار نقص عضو و ضایعات بمباران شیمیایی شدند. این افراد برای دفاع از کشور و ناموس خود به جبهه‌های جنگ رفتند از این رو، مشکل آنان باید مشکل همه مردم باشد و مسئولان با نگاهی ویژه به مسائل این قشر جامعه بپردازند.
 مشکلات دارویی جانبازان
یکی از مهمترین مشکلات جانبازان مساله دارو و درمان آنان است. داروهای جانبازان اغلب قیمت بالایی دارند و برخی از آنها که از نوع خارجی هستند و اثربخشی بیشتری دارند در بازار موجود نیست و به راحتی در دسترس این افراد قرار نمی‌گیرد. بیمه هم اغلب داروهایی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که ارزان قیمت بوده و بعضا کیفیت پایینی دارند. قیمت بالای دارو و کیفیت پایین برخی از داروهای چینی و نحوه دسترسی به این داروها از سوی جانبازان، موضوعی است که باید مسئولان بنیاد و مسئولان بیمه آن را حل کنند چراکه، پوشش دادن ارزان‌ترین نوع دارو از سوی بیمه کار منطقی‌ای نیست.

علاوه بر این جانبازان با مشکلات بیمه تکمیلی هم مواجه هستند. براساس مشاهدات، سرانه بیمه برای جانبازان 60‌درصد است. مسئولان باید متوجه باشند جانبازانی با عوارض ناشی از مجروحیت بیشتر به چنین بیمه‌هایی نیاز دارند. نامناسب‌بودن فضای شهر برای عبور و مرور جانبازان و مشکل مربوط به اشتغال و بیمه این افراد از موضوعات دیگری است که باید با نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفته و تمهیداتی اندیشیده شود که این افراد به جز رنج بیماری‌ها و عوارض ناشی از جنگ دغدغه دیگری نداشته باشند.
 ضعف در حوزه اجرا
یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: ساکنان منطقه سردشت به عنوان اولین قربانیان غیرنظامی جنگ‌افزارهای شیمیایی هشت سال دفاع مقدس در تاریخ هفتم تیر سال 66 مورد حمله نیروهای بعثی قرار گرفتند که بر اثر آن حدود 150نفر در دم جان سپردند و هزاران نفر هم دچار عارضه شدند.

رسول خضری می‌افزاید: دی 91 طرح جامع حمایت از جانبازان در مجلس به تصویب رسید که البته عملا به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. نماینده مردم سردشت تصریح می‌کند: البته با کمک وزیر بهداشت دولت یازدهم کارهایی در حوزه تحقیقات و انجام آزمایش‌های ژنتیک برای این افراد صورت گرفته که امیدوارم از این طریق در درمان این عزیزان به نتایج مطلوبی برسیم. او ضمن بیان این مطلب که قوانین خوبی در زمینه حمایت از جانبازان داریم که به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی‌شود، ادامه می‌دهد: در هر حال موضوع بیمه تکمیلی و هزینه‌های بالای درمان برای این قشر بسیار سنگین است و علاوه بر این دولت موظف است هزینه‌های مربوط به خدمات رفاهی و پرستاری این افراد را هم پرداخت کند.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس نیز می‌گوید: لایحه بودجه ۹۳ دولت در حوزه اعتبارات مربوط به ایثارگران دارای ضعف‌هایی است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، ادامه می‌دهد: در کمال تاسف مجموعه بنیاد شهید در لایحه ۹۳ ضعیف عمل کرد و مواردی همانند بند ۹۴  و ۹۷ قانون بودجه ۹۲، اصلاح ماده ۹۹  قانون بودجه ۹۲، اصلاح ماده ۹۸ قانون بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق و اصلاح ماده ۹۴ در صحن علنی مجلس اعم از درنظرگرفتن درصد از کارافتادگی به ۱۵ درصد و افزایش تسهیلات و اصلاح بند ج تبصره ۳ مبنی بر اینکه پرداخت مطالبات به ایثارگران باید با اولویت باشد و دستگاه بنیاد شهید نیازی به تایید سازمان حسابرسی ندارد کارهایی است که در مجلس انجام شد و اگر مجلس پتانسیل ایثارگری خود را به کار نمی‌گرفت یکی از بدترین قوانین بودجه در حوزه ایثارگری نوشته می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha