سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 121278

یک جراح و متخصص زنان یا اشاره به اینکه شیردهی سطح هورمون پروژسترون را کاهش می‌دهد، گفت: در دوران شیردهی سطح هورمون استروژن نسبت به پروژسترون بالاتر است. استروژن نیز از تجمع اجسام آمیلوییدی در مغز جلوگیری می‌کند و از این طریق خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان یا اشاره به اینکه شیردهی سطح هورمون پروژسترون را کاهش می‌دهد، گفت: در دوران شیردهی سطح هورمون استروژن نسبت به پروژسترون بالاتر است. استروژن نیز از تجمع اجسام آمیلوییدی در مغز جلوگیری می‌کند و از این طریق خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی در اطراف و در جسم سلولی نورون‌ها (سلول‌های عصبی مغز) تشکیل می‌شوند که اجسام آمیلوئیدی نامیده می‌شوند، گفت: در حالت عادی مقدار این اجسام در سلول‌ها کم است و به‌سرعت تجزیه می‌شوند، اما در روند بیماری آلزایمر این تعادل بر هم خورده و مقدار این اجسام افزایش می‌یابد.

وی افزود: محققان در تلاش برای کشف عوامل کاهنده تشکیل اجسام آمیلوییدی و کاهش میزان بروز آلزایمر، به این نتیجه رسیدند که شیردهی با دو مکانیسم می‌تواند موجب مهار بیماری آلزایمر شود.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه در بارداری به طور طبیعی مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود، گفت: شیردهی از طریق ایجاد حساسیت به انسولین، تحمل به گلوکز را در مادران تقویت می‌کند. انسولین نه تنها در جذب گلوکز نقش تعدیل کننده دارد، بلکه سلامت سلول‌های مغز، رشد و بقا، دوباره‌سازی و عملکرد طبیعی آنها را تامین می‌کند. در حالی‌ که مقاومت به انسولین در مغز چه در دیابتی‌ها و چه غیر دیابتی‌ها، از طریق تحریک تشکیل اجسام آمیلوییدی باعث ایجاد بیماری آلزایمر و اختلال شناختی می‌شود.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در زنانی که بارداری بیشتری داشته‌اند اما مرحله جبرانی شیردهی را نداشته‌اند، مقاومت به انسولین بیشتر است که با ایجاد اختلال در تحمل گلوکز ریسک آلزایمر را افزایش می‌دهد.

وی در پایان گفت: بارداری به‌ طور طبیعی تحولاتی بیولوژیک در بدن مادر ایجاد می‌کند که شیردادن باعث تعدیل و جبران آنها در مسیری مطلوب می‌شود. زنانی که خود را از نعمت شیردادن محروم می‌کنند با نیمه کاره رها کردن این روند، بدن خود را در معرض خطر برخی آسیب‌ها قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha