در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و تغییر در عادات غذایی روزه داران، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

 وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای رعایت نکات ذیل را به روزه داران توصیه کرد:

روزه داران از سه وعده غذایی افطار، شام و سحری استفاده کنند . ابتدا با چای ، آب جوش یا شیرگرم و خرما یا کشمش روزه خود را باز کرده و سپس از غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، فرنی، شیربرنج، شامی و انواع کوکو استفاده کنند.

در وعده شام از مصرف غذاهای سنگین خودداری کرده و با فاصله دو ساعت بعد از افطار غذاهایی مانند سوپ، آش سبک، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس دار همراه لبنیات یا سالاد مصرف کنند.

وعده سحری بهتر است حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی ، شیر و حبوبات با حداقل مقدار روغن و چربی باشد.

وزارت بهداشت به روزه داران توصیه کرد بلافاصله بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای اجتناب کنند.

توصیه می شود که در وعده های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند، شکر، زولبیا و بامیه پرهیز شود.

بنا بر توصیه های این وزارتخانه ضروری است در صورت استفاده از سبزیجات به صورت خام و میوه حتما مراحل سالم سازی شامل شستشوی اولیه انگل زدایی با مایع دستشویی با ظرفشویی، میکروب زدایی با مواد ضدعفونی کننده مجاز و شستشوی نهایی رعایت شود.

هرگز مواد غذایی طبخ و آماده شده را در دمای محیط، بیش از دو ساعت نگهداری نکنید و تهیه مواد غذایی برای سحر در منزل و با مساجد ترجیحا در هنگام سحری تهیه و به صورت گرم مصرف شود، در غیر این صورت مواد غذایی پخته شده روی شمعک اجاق نگهداری تا حرارت آن حفظ شود و یا در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد یعنی طبقه زیرین جایخی یخچالهای معمولی نگهداری و قبل از مصرف کاملا داغ شود.

در این اطلاعیه به سالمندان توصیه شده است در صورتی که روزه می گیریند در سه وعده سحری، افطار و شام از مایعات مختلف به میزان حداقل 10 لیوان استفاده کنند . مصرف میوه رنده شده ، لبنیات خصوصا شیر کم چرب ، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای آنها مفید است و می تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند.

وزارت بهداشت همچنین به روزه داران توصیه کرد از خرید مواد غذایی آماده مصرف از قبیل زولبیا و بامیه، حلیم، نان و شیرینی سنتی، کله پاچه ، دل و جگر، بستنی، شربت آلبالو و زرشک از دستفروشان و دوره گردان خودداری کنند و در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده به مجوز وزارت بهداشت، تاریخ تولید، انقضا و نشانی دقیق کارخانه تولید کننده و سالم بودن بسته توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha