سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 121280

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:مهمترین اقدام برای رفع کمبود ویتامین D غنی سازی آرد و لبنیات است که این بخش برنامه ریزی جدی و اجباری مسوولان حوزه سلامت را می طلبد.

سلامت نیوز: دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:مهمترین اقدام برای رفع کمبود ویتامین D غنی سازی آرد و لبنیات است که این بخش برنامه ریزی جدی و اجباری مسوولان حوزه سلامت را می طلبد.

ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی و یک عامل ضروری برای جذب کلسیم بدن، رشد استخوان ها، رشد سلول ها، عملکرد صحیح عصبی و عضلانی و بهبود سیستم ایمنی بدن است.

دکتر نسرین امیدوار در گفت و گو با ایرنا افزود:شیوع کمبود ویتامین D در کشور بسیار بالا است و غنی سازی مواد غذایی از روش های بسیار مطلوب برای جبران کمبود مواد مغذی است.

معاون وزیر بهداشت چندی پیش ضمن هشدار نسبت به افزایش شیوع کمبود ویتامین D در کشور، از رشد 6 برابری آن طی 10 سال گذشته خبر داده بود.

دکتر علی اکبر سیاری با بیان اینکه اینکه ویتامین D یکی از ویتامین های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلا به بیماری های گوارشی، چاقی و فشار خون و... است، گفت: بیش از 80 درصد مادران باردار در پنج ماه اول بارداری با کمبود ویتامین D روبرو هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود، میزان کمبود ویتامین D ایرانیان طی یک دهه گذشته بر خلاف انتظار افزایش نگران کننده ای داشته است.

به گفته رسول دیناروند،بررسی های کشوری نشان می دهد که کمبود ویتامین D در کشور ما بسیار شایع است و متأسفانه طی یک دهه گذشته با وجود اینکه کشور ما کشوری آفتابی است کمبود ویتامین D افزایش یافته است.

دکتر امیدوار با بیان اینکه کمبود ویتامین D می تواند عوارض جدی بر سلامتی افراد جامعه داشته باشد، اضافه کرد: در بسیاری از کشور های جهان غنی سازی مواد غذایی مانند آرد و لبنیات اجباری است.

دانشیارگروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یاد آور شد:در کشور ما محصولات غنی سازی شده با ویتامین D به اندازه کافی وجود ندارد این در حالیست که برخی از کارخانه های لبنی به مقدار کمی اقدام به غنی سازی محصولات خود می کنند.

وی مهمترین علل کمبود ویتامین D در کشور را آلودگی هوا، در معرض آفتاب نبودن و استفاده از کرم های ضد آفتاب عنوان کرد و اضافه کرد:نور خورشید حاوی ویتامین D بوده و به هر دلیلی فردی ازنور آفتاب محروم شود، دچار کمبود این ویتامین می شود.

امیدوار تصریح کرد:کمبود ویتامین D در شهرها بیشتراز نواحی روستایی دیده می شود.

امیدوار در ادامه افزود:مهمترین منابع غذایی ویتامین D در ماهی های سردآبی مانند ماهی آزاد، ساردین و سالمون وجود دارد که متاسفانه در کشور ما مصرف این نوع ماهی ها بسیار پایین است .

به گفته وی منبع اصلی دریافت این ویتامین علاوه بر غلات، شیر و ماهی ها، نور آفتاب است که هر فردی می تواند روزانه حداقل 10 دقیقه در برابر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن را تامین کند.

وی اظهار کرد:در برخی از گروه های سنی کمبود ویتامین D به صورت مکمل خوراکی جبران می شود اما اجرای برنامه جدی و اصولی غنی سازی مواد غذایی می تواند راه حل مناسبی برای رفع کمبود این ویتامین باشد.

امیدوار یادآور شد:این ویتامین به رشد و نمو استخوان ها کمک کرده و به ویتامین هورمون شناخته شده است و مانند هورمون باعث فعالیت کبد و کلیه ها می شود.

وی همچنین گفت:این ویتامین باعث جذب کلسیم شده و از بیماری های افسردگی نیز پیشگیری می کند.

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین افزود:کمبود این ویتامین در افراد میانسال و کهنسال می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

وی اظهار کرد:مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین D در دوران نوجوانی و بلوغ دختران باعث توقف رشد و افزایش چاقی و کوتاهی قد در آنان می شود.

امیدوار یاد آور شد:کمبود ویتامین D در ابتلا به سرطان های سینه ، پروستات ، سرطان روده بزرک ، بیماری قلبی و عروقی ، زوال عقل موثر است.

البته زیاده روی در مصرف این ویتامین نیز خطر بروز سنگ کلیه و حمله قلبی را به دنبال دارد.

وی توصیه کرد که با انجام تست ویتامین D از کمبود این ویتامین مطلع شده و با پزشک معالج خود مشورت کنید تا روش های جبران کمبود ویتامین D را از نظر تغذیه روزانه و مکمل ها به شما ارایه کند.

طبق آخرین آمارگیری، مردم آمریکای شمالی بالاترین سطح دریافت این ویتامین را دارند و ساکنین خاورمیانه با فقر این ویتامین مواجه هستند. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین D عبارتند از :

• شیر

• حبوبات

• ماهی و روغن ماهی

• تخم مرغ

• آب پرتقال

• قارچ

• انواع پنیر

• خاویار

نورخورشید مهمترین منبع ویتامین D است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha