سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 121287

متخصصان دانشگاه آکسفورد می‌گویند: احتمال ایجاد واکنش حساسیتی با خوردن بادام زمینی بوداده بیشتر از بادام زمینی خام است.

سلامت نیوز: متخصصان دانشگاه آکسفورد می‌گویند: احتمال ایجاد واکنش حساسیتی با خوردن بادام زمینی بوداده بیشتر از بادام زمینی خام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،این متخصصان که نتایج تحقیق خود را در نشریه آلرژی و ایمنی شناسی بالینی منتشر کرده‌اند می‌گویند: بو دادن در دمای بالا و حرارت خشک ممکن است دستگاه ایمنی بدن را بیشتر تحریک کند.

پروفسور «کوئنتین ساتنتائو» که این مطالعه زیر نظر وی انجام شده می‌گوید: تا جایی که ما می دانیم این نخستین بار است که مستقیما یکی از محرک های ایجاد حساسیت به بادام زمینی شناخته شده است. ما می دانیم که احتمال حساسیت به بادام زمینی در کودکانی که در خانواده‌هایی با سابقه آلرژی به دنیا می‌آیند بیشتر است.

به گفته دکتر امین مقدم، متخصص ایمنی شناسی و از پژوهشگران در این مطالعه، حرارت زیاد و خشک تغییراتی شیمیایی در مواد غذایی ایجاد می‌کند که به «واکنش مایارد» معروف است. در این واکنش، حرارت باعث شکستن مولکول‌های قند «آلدئیدی» شده و محصول آن با پروتئین واکنش نشان می‌دهد.

واکنش مایارد در دمای حدود 140 تا 165 درجه سانتیگراد ایجاد می شود و همان چیزی است که با سرخ کردن گوشت، پختن نان و شیرینی، سرخ کردن سیب زمینی، بو دادن قهوه و کاراملی شدن شکر رنگ قهوه‌ای و مزه مطبوعی ایجاد می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ دکتر مقدم گفت: با اینکه ایجاد آلرژی اغلب زمینه ژنتیکی دارد اما به نظر ما افزایش شدید حساسیت به بادام زمینی را که در سال های اخیر در مناطق مختلف دنیا دیده می‌شود، نمی‌توان فقط با زمینه ژنتیکی توضیح داد.

وی افزود: ما با این مطالعه نشان دادیم که فرآوری مواد غذایی که رواج بسیاری پیدا کرده می‌تواند در افزایش میزان حساسیت‌های غذایی نقش داشته باشد.

در انگلیس حساسیت به بادام زمینی در واقع شایعترین حساسیت غذایی است. در برخی افراد سیستم ایمنی به درجات مختلف به برخی مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد که در این حالت بدن یک ماده طبیعی را به عنوان ماده‌ای مضر شناسایی و به آن حمله می‌کند. در حساسیت به بادام زمینی بدن به پروتئین بادام زمینی واکنش نشان می‌دهد که این واکنش می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

واکنش شدید که به آن شوک «آنافیلاکتیک» می‌گویند بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود.

با اینکه این بیماری حساسیت به بادام زمینی نام دارد اما اغلب مبتلایان به گردو، فندق، بادام، پسته، بادام هندی و دانه‌های مشابه نیز حساسیت دارند. برخی از انواع حبوبات هم که پروتئینی شبیه بادام زمینی دارند برای این مبتلایان خطرناک هستند.

معمولا بیماری بین 14 تا 24 ماهگی تشخیص داده می‌شود. این بیماری در کسانی که اعضای خانواده‌شان سابقه اگزما، آسم و تب یونجه دارند بیشتر شایع است. این بیماری درمان ندارد و پرهیز مطلق از این مواد و دقت بسیار در تغذیه اساس پیگشیری و درمان است.

در واکنش خفیف احساس سوزن سوزن شدن لبها و دهان، تورم صورت، تهوع، کهیر، درد شکم و احساس گرفتگی گلو ظاهر می‌شود. در موارد شدید علاوه بر این موارد، تنگی نفس و خس‌خس سینه (مشابه آسم)، احساس وحشت و نزدیک بودن مرگ، تپش قلب و افت فشارخون ظاهر می شود که نیاز به درمان فوری دارد. یکی از اقدامات موثر برای پیشگیری، درج محتویات بادام زمینی روی بسته‌بندی محصولاتی است که حاوی این ماده خوراکی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha