عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید به مضر بودن بنزین های تولیدی در دولت قبل می گوید: متخصصان به این موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزین از مواد شیمیایی آلودگی های شدیدی را در هوا ایجاد می کند. ضرر و زیان های آن منجر به بیماری های پوستی، ناراحتی های تنفسی، به خصوص در افرادی که گرفتگی های قلب و عروق دارند ایجاد می کند.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید به مضر بودن بنزین های تولیدی در دولت قبل می گوید: متخصصان به این موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزین از مواد شیمیایی آلودگی های شدیدی را در هوا ایجاد می کند. ضرر و زیان های آن منجر به بیماری های پوستی، ناراحتی های تنفسی، به خصوص در افرادی که گرفتگی های قلب و عروق دارند ایجاد می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تدبیر خبر، بعد از حدود یک سال جدال بر سر آلوده بودن بنزین های تولید پتروشیمی گزارش مجلس شورای اسلامی آماده شده و همه منتظر تصمیم گیری نهایی درباره آن هستند.

از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم راز بنزین تولید پتروشیمی های کشور فاش شد.  بنزینی که یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن به تدبیر گفته بود محصولات پتروشیمی تنها شبیه به بنزین است و دارای آروماتیک بالایی است. بنزینی متشکل از مقادیر زیادی بنزن (یک ماده سرطان زا) و مواد شیمیایی دیگر.

 

سازمان محیط زیست برای اولین بار این موضوع را اعلام کرد. به گفته مسئولان محیط زیست ماده تولیدی بنزین به حساب نمی آید؛ بلکه ماده ای شبیه آن و با ترکیب مواد شیمیایی خطرناکی است که علاوه بر آلوده کردن محیط زیست برای انسان هم بسیار خطرناک است. موضوعی که مسئولان دولت نهم و دهم آن را تکذیب کردند.

 

سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم که در حال حاضر رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز هست ضمن انکار این موضوع آن را سیاسی کاری خوانده بود. وی همچنین همه تقصیرها درباره بنزین آلوده پتروشیمی ها را به گردن دولت اصلاحات و اعتدال انداخته بود.

 

جدال بر سر بنزین های آلوده موجب شد تا لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کمیسیون بهداشت را مسئول بررسی وضعیت بنزین و ارائه گزارش کند. گزارشی که به تازگی از طرف کمیسیون بهداشت به رییس مجلس داده شده و عابد فتاحی عضو این کمیسیون درباره آن به تدبیر می گوید: نشست هایی با حضور متخصصان برگزار شد. نتیجه نهایی که در حال حاضر به رییس و هیات رییسه مجلس تقدیم شده حاکی از آن است که بنزین های تولیدی پتروشیمی در دولت قبل آلوده و خطرناک برای انسان و محیط زیست بوده است.

 

فتاحی به  گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی بنزین های آلوده اشاره و عنوان می کند: در جلسه هایی که در کمیسیون بهداشت برگزار شد، کارشناسان متعددی شرکت کردند. کارشناسان محیط زیست، شهرداری تهران، نیروهای انتظامی، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزین های آلوده و بی کیفیت نشست هایی داشتیم.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید به مضر بودن بنزین های تولیدی در دولت قبل مطرح می کند: متخصصان به این موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزین از مواد شیمیایی آلودگی های شدیدی را در هوا ایجاد می کند . ضرر و زیان های آن منجر به بیماری های پوستی، ناراحتی های تنفسی، به خصوص در افرادی که گرفتگی های قلب و عروق دارند ایجاد می کند.

 

او نسبت به تولید بنزین های با کیفیت پایین انتقاد می کند و توضیح می دهد: از قدیم مطرح می شود که دولت ها مسئول خوشبختی ملت های خود هستند. مسئول هستند تا مشکلات ملت های خود را رفع کنند و هیچ منتی هم در این خصوص سر مردم ندارند. آن هایی که پا جلو می گذارند باید به حدی توان داشته باشند که بتوانند به مردم کمک کنند. به این بهانه که بنزین کم است نباید با عجله به پتروشیمی برویم از مواد شیمیایی بنزین تهیه کنیم. انسان ها امروزه در همه جهان افکار، زبان، کردار مشترک دارند. می توانیم به سمتی برویم که منافع ما در آن قرار گرفته است. به همین خاطر فکر می کنم که تولید بنزین از مواد شیمیایی هم برای  مردم خیلی مشکل ساز بود و هم برای محیط زیست و ... . ما فایده ای از تولید این نوع بنزین ندیدیم.

 

فتاحی درباره مضر بودن بنزین های تولید شده در دولت قبل به خبرنگار "تدبیر می گوید: ما درباره این نوع بنزین از مسئولانی که در این رابطه وجود داشتند و مسئولیت داشتند سوال کردیم. خودشان اعتراف کردند که برای انسان، محیط زیست، حتی اتومبیل و ... مضر است. گزارشی در این خصوص در کمیسیون بهداشت و درمان تهیه و به رییس مجلس تقدیم شد.

این نماینده مجلس درباره صحبت هایی که در تکذیب سرطان زایی بنزین آلوده و سیاسی کاری از طرف مسئولان دولت قبل مطرح شده، به تدبیر می گوید: طرح تولید بنزین آلوده و تولید آن در دولت قبل شکل گرفته است. کار را می توان انجام داد اما انجام کار باید از راه درست باشد. این که مطرح می شود موضوع بنزین های آلوده سیاسی است درست نیست، ما باید منافع ملی را در نظر بگیریم آن چیزی که در کمیسیون مطرح شده این است که بنزین های آلوده هم بر انسان ها و هم بر محیط زیست تاثیر منفی داشته است.

 

فتاحی عنوان می کند: کمیسیون بهداشت نسبت به بهداشت و سلامت و درمان مردم در همه مواردی که وجود دارد خیلی زیاد حساس است. بنزین باید به سمت تولید با شرایط استانداردهای جهانی برود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای مطرح شده از طرف مسئولان دولت قبل تاکید می کند: مسئولان دولت قبل اعلام می کنند که با اعلام کم شدن بنزین در بازار ما به این اقدام انقلابی یعنی تولید بنزین پتروشیمی دست زدیم، هم نگاه جهادی داشتیم و هم با توجه به اقتصاد مقاومتی این کار صورت گرفته است. اما به هر حال دوستان باید در برابر این اقدامات پاسخ‌گو باشند.

 

او درباره برخوردی که با مسببان طرح بنزین پتروشیمی انجام خواهد شد به تدبیر می گوید: کمیسیون بهداشت و درمان تنها وظیفه تهیه گزارش را داشته، بقیه موارد به رییس و هیات رییسه مجلس و قوه قضاییه باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha