مقدار آهن و جذب شیرگاو کم است و می تواند باعث خونریزی های خفیف از دستگاه گوارش و در نتیجه کم خونی شود، بنابراین از دادن شیرگاو به كودك قبل از این سن باید خودداری كرد.

مصرف شیرپاستوریزه در کودکان کمتراز یکسال، باعث کم خونی آنها می شود

به گزارش "سلامت نیوز" ،دکتر خدیجه ارجمندی فوق تخصص انکولوژی اطفال، در گفت و گو با ایسنا ،با بیان این مطلب اظهارداشت: عمده ترین دلیل شایع بودن کم خونی اکتسابی در کودکان تغذیه کمکی نادرست است.

وی افزود: کودکان در دوره شیرخوارگی تا 6 ماهگی ذخیره آهن کافی دارند اما از 6 ماهگی به بعد برای دریافت آهن و در نتیجه عدم ابتلا به کم خونی فقر آهن که شایع ترین نوع کم خونی در میان آنهاست، باید در غذای کمکی آنها، گوشت و زرده تخم مرغ و پس از یک سالگی سفیده تخم مرغ گنجانده شود؛ ضمن آنکه از 4 ماهگی به بعد کودک نیازمند قطره آهن با تجویز پزشک است.

دکترارجمندی ضمن هشدار به والدینی که به دلیل طرز فکر اشتباه تنها آب گوشت را به کودک داده و از خوراندن گوشت به وی پرهیز می کنند، عنوان کرد: گوشت قرمز حاوی مقدار زیاد آهن است و لازم است از 6 ماهگی به بعد به صورت کوبیده به کودک خورانده شود؛ ضمن آنکه بهتر است برای شروع این عمل از ماهیچه گوسفند و مرغ استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه از 15 ماهگی کودک، می توان گوشت را به صورت تکه تکه به وی داد، افزود: البته اغلب کودکان از خوردن گوشت تکه شده امتناع می کنند و بنابراین والدین می توانند برای این منظور از گوشت چرخ شده در غذای کودک استفاده نمایند.

این متخصص در پایان، یکی دیگر از دلایل کم خونی در کودکان را خوراندن شیرگاو و پاستوریزه قبل از یک سالگی به کودک دانست و توصیه كرد: مقدار آهن و جذب شیرگاو کم است و می تواند باعث خونریزی های خفیف از دستگاه گوارش و در نتیجه کم خونی شود، بنابراین از دادن شیرگاو به كودك قبل از این سن باید خودداری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha