سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 121311

پرسشی که اخیرا ذهن بسیاری از مردم نگران از شیوع ابولا را به خود مشغول کرده این است که منشاء اولیه ویروس این بیماری از کجا بوده است؟

سلامت نیوز: پرسشی که اخیرا ذهن بسیاری از مردم نگران از شیوع ابولا را به خود مشغول کرده این است که منشاء اولیه ویروس این بیماری از کجا بوده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محل اختفای ویروس در مواقعی که شیوع پیدا نکرده مشخص نیست اما کارشناسان معتقدند خفاش‌ها منبع اصلی این ویروس کشنده هستند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اولین مورد شیوع ابولا در میان انسان‌ها در طول دو شیوع همزمان ابولا در سودان و کنگو در سال 1976 میلادی مشاهده شد که ابتلای بیش از 600 نفر را به همراه داشت.

نزدیک به 20 سال بعد در سال 2005 میلادی متخصصان به منظور شناسایی منبع ذخیره ویروس ابولا به بررسی بیش از 1000 حیوان کوچک در کشورهای آفریقای مرکزی از جمله گابن و کنگو پرداختند. آنان 679 خفاش، 222 پرنده و 129 جانور مهره دار خاک‌زی را مورد بررسی قرار دادند.

متخصصان دریافتند تنها حیوانی که محل انباشت ویروس ابولاست، خفاش‌ است. در صورتی که خفاش‌ها منبع این ویروس باشند یکی از راه‌های انتقال این ویروس مصرف این حیوان به صورت خوراکی است که در برخی از بخش‌های این قاره سوپ‌ خفاش طرفداران قابل توجهی دارد.

مقامات داخلی گینه از ماه مارس امسال (2014) و به دنبال شیوع ابولا، اولین گام در جهت منع مصرف و فروش خفاش را آغاز کردند. همچنین نه تنها مصرف گوشت این حیوان بلکه تماس داشتن با گوشت خام آن هم خطرزا است.

«درک گاترر» از دانشگاه لانکستر در انگلیس گفت: هنوز به طور قطع مشخص نیست آیا خفاش‌ها تنها محل انباشت این ویروس هستند یا اینکه آلودگی‌های منتقل شده به خفاش‌ها هستند که به انسان سرایت می‌کند.

متخصصان با بررسی ساختار ژنتیکی ویروس ابولا دریافتند طی 10 سال گذشته ویروس مشابه ابولا از خفاش‌های آفریقای مرکزی به خفاش‌های غرب آفریقا منتقل شده است.

به گزارش  لایوساینس، گاترر همچنین گفت: این ویروس می‌تواند توسط خفاش یا انسان جابه‌جا شود اما در صورتی که انسان عامل جابه‌جایی آن باشد متخصصان انتظار دارند نمونه‌هایی را مشاهده کنند که این فرضیه را اثبات کند. این احتمال وجود دارد که شیوع این ویروس در خفاش‌ها ادامه داشته باشد اما نمی‌توان به طور قطع در مورد آن اظهارنظر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha