یک روانشناس کودک با بیان علت ترس در کودکان، گفت: موقع طوفان و موقعیت‌های ترسناک،‌ دستان فرزند خود را بگیرید، و به او اطمینان دهید که این موقعیت موقتی است‌، همچنین توضیح درباره این وقایع می‌تواند کمک کننده، باشد.

سلامت نیوز: یک روانشناس کودک با بیان علت ترس در کودکان، گفت: موقع طوفان و موقعیت‌های ترسناک،‌ دستان فرزند خود را بگیرید، و به او اطمینان دهید که این موقعیت موقتی است‌، همچنین توضیح درباره این وقایع می‌تواند کمک کننده، باشد.

بدرالسادات همایونیان در گفت وگو با فارس، علت ترس‌های کودکان را ناشی از ژنتیک و موقعیت دانست که کودک در آن تثبیت شده است، مثلاً کودکانی که بیمار شده و خون،‌ آمپول و روپوش سفید پزشک را دیده‌اند ممکن است تا مدت‌ها از رنگ سفید بترسند.

وی افزود: ترس از ارتفاع، آب، مکان‌های بسته، آتش، غریبه‌ها، آلودگی و میکروب و حیوانات می‌تواند ژنتیکی باشد.

چرا کودکان از تنهایی و تاریکی می‌ترسند؟

این روانشناس کودک ادامه داد:‌ در مورد ترس‌هایی که ناشی از موقعیت است می‌توان با رفتار درمانی ترس را از بین برد. معمولاً کودکان زیر 10 سال از تاریکی و تنهایی می‌ترسند و این ترس نشأت گرفته از رفتار والدین با آنها است.

ممکن است والدین کودک را زودتر از موعد طبیعی از خود جدا کرده و موقع خواب چراغ را خاموش کرده و در اتاق او را می‌بندند که این زمینه ترس کودک را فراهم کرده است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت:‌ بهتر است کودک در اتاقی که در آن نیمه باز است بخوابد و نور چراغ کمی وجود داشته باشد. همچنین موسیقی آرام می‌تواند در کاهش ترس کودک کمک کننده باشد.

وی ادامه داد:‌ ترس‌هایی که در سنین بالا دیده می‌شود موقعیتی است و ناشی از ترس‌های دوران کودکی بوده که تثبیت شده است. معمولاً افرادی که موقع گزینش یا مصاحبه استخدامی می‌ترسند، ترس تثبیت شده‌ای دارند که اولین بار در کودکی به وجود آمده است.

چگونه به فرزندان خود امنیت بدهیم

این روانشناس کودک گفت: موقع طوفان و موقعیت‌های ترسناک،‌دستان فرزند خود را بگیرید، و به او اطمینان دهید که این موقعیت موقتی است‌، همچنین توضیح درباره این وقایع می‌تواند کمک کننده باشد.

وی خاطر نشان کرد: احساس امنیت را می‌توان با توضیح گفتار به کودک بدهیم، بهتر است والدین موقع ترس، فرزند خود را «ترسو» خطاب نکرده، او را سرزنش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha