متفورمین داروی پرمصرف برای درمان دیابت می‌تواند خطر کاهش سطح هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH)‌ را در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید افزایش دهد.

سلامت نیوز: متفورمین داروی پرمصرف برای درمان دیابت می‌تواند خطر کاهش سطح هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH)‌ را در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان بر اساس بررسی‌های خود هشدار دادند: کاهش سطح هورمون تحریک کننده تیروئید ممکن است با مشکلات قلبی و شکستگی استخوان‌ها ارتباط داشته باشد هرچند رابطه علت معلولی آن در این مطالعه به اثبات نرسید.

دکتر «لائورنت آزولای» از دپارتمان آنکولوژی دانشگاه مک‌گیل در مونترال گفت:‌ در میان مبتلایان به کم کاری تیروئید که مورد مطالعه قرار گرفتند 495 مورد کاهش سطح هورمون تحریک کننده تیروئید در سال در مقایسه با 322 نفر با تیروئید سالم مشاهده شد.

در میان بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید که تحت درمان قرار گرفتند داروی متفورمین با 55 درصد افزایش احتمال افت ترشح TSH همراه بود در حالی که این رقم در بیماران مصرف کننده داروی سولفونیلورئا مشاهده نشد.

دکتر آزولای اظهار داشت: نتایج این مطالعه تایید می‌کند که مصرف متفورمین با افزایش خطر افت سطح هورمون تحریک کننده تیروئید مرتبط است.

به گفته این متخصص،‌ با در نظر گرفتن کاهش شدید سطح هورمون تحریک کننده تیروئید در بیماران مصرف کننده داروی متفورمین لازم است در آینده مطالعات بیشتری به منظور ارزیابی پیامدهای درمانی این دارو انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha