دبیر اجرایی دهمین کنگره عفونی اطفال با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته واکسنی که برای سیاه سرفه استفاده می‌شود، عوارض کمتری داشته و مصونیت بیشتری ایجاد می‌کند، گفت: هرچند به دنبال واکسیناسیون سیاه سرفه، مرگ و میر ناشی از این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته اما این موضوع به معنی کنترل صد در صدی این بیماری نیست.

سلامت نیوز: دبیر اجرایی دهمین کنگره عفونی اطفال با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته واکسنی که برای سیاه سرفه استفاده می‌شود، عوارض کمتری داشته و مصونیت بیشتری ایجاد می‌کند، گفت: هرچند به دنبال واکسیناسیون سیاه سرفه، مرگ و میر ناشی از این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته اما این موضوع به معنی کنترل صد در صدی این بیماری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پرویز طباطبایی در نشست خبری دهمین کنگره عفونی اطفال با بیان اینکه انجمن بودجه دولتی خاصی ندارد، گفت: منابع مالی انجمن توسط شرکت‌های مختلف در جلساتی که به طور ماهانه تشکیل می‌دهیم، تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در این کنگره شرکت کنندگان از شهرها و استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و سعی بر این است که مطالب تازه را عنوان کنیم. انجمن ماهانه جلساتی در بیمارستان‌های مختلف تشکیل و در مورد بیماری‌هایی که بغرنج هستند صبحت کرده و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به بیماری سیاه سرفه در اطفال، گفت: واکسن سیاه سرفه در دو، چهار، شش و 18 ماهگی و سپس در چهار تا شش سالگی کودک تزریق می‌شود و بعد از آن در ایران تزریق نمی‌شود.

طباطبایی افزود: در گذشته تعداد مرگ و میر به دلیل سیاه سرفه زیاد بوده و خوشبختانه با مصرف واکسن آن، در سال‌های اخیر تا حدودی کنترل شده اما این به معنای کنترل صد در صدی آن نیست. البته استراتژی واکسیناسیون در کشورهای مختلف متفاوت و بر اساس درآمد دولت است. در کشورهای پیشرفته واکسنی که برای سیاه سرفه استفاده می‌شود، عوارض کمتری داشته و مصونیت بیشتری را ایجاد می‌کند.

طباطبایی با بیان اینکه در آینده احتمال تغییر استراتژی واکسیناسیون و تغییر در واکسن سیاه سرفه وجود دارد، گفت: با توجه به برنامه ملی واکسیناسیون کشور، سیاه سرفه به نحو چشمگیری کمتر شده و به مراتب نسبت به گذشته میزان کمتر مرگ و میر را به دلیل این بیماری شاهد هستیم. امیدواریم این وضعیت در آینده با تشویق مردم به انجام واکسیناسیون بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha