رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت ضمن اشاره به میزان عفونت‌های بیمارستانی درکشور، اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از بیماری ابولا در زائران حج تمتع را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت ضمن اشاره به میزان عفونت‌های بیمارستانی درکشور، اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از بیماری ابولا در زائران حج تمتع را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین معصومی اصل عضو هیات مدیره انجمن عفونی اطفال در نشست خبری دهمین کنگره انجمن گفت: امسال دهمین سال برگزاری کنگره عفونی اطفال است و مهم‌ترین هدف آن است که متخصصان کودکان گرد یکدیگر جمع شده و به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی درباره نقش و ارتباط انجمن‌های علمی - تخصصی با وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت از حضور انجمن‌ها بویژه انجمن عفونی اطفال برای مشارکت در تصمیم‌گیری جهت کاهش بار بیماری‌ها استقبال می‌کند.

معصومی اصل در مورد بیماری‌های نوپدید و بازپدید گفت: بیماری‌های نوپدید بیماری‌هایی هستند که تازه ایجاد شده، هیچ سابقه‌ای از آنها نداریم و جدید شناسایی می‌شوند مانند بیماری ابولا. بیماری‌های بازپدید نیز بیماری‌هایی هستند که قبلا کنترل شده اما دوباره به شکل جدیدی بازگشته و مشکل‌ساز می‌شوند مانند بیماری سل.

وی که در یکی از پنل‌های کنگره انجمن عفونی اطفال با عنوان بررسی بیماری‌های بازپدید و نوپدید حضور خواهد داشت، گفت: در این پنل بیشتر روی پیشگیری از انتقال بیمارستانی این عفونت‌ها تمرکز می‌کنیم، زیرا در صورت عدم رعایت اصول لازم این عفونت‌ها به بیماران و بعد به خانواده‌ها و جامعه راه پیدا می‌کند.

معصومی اصل با اشاره به الزام رعایت اصول بهداشتی جهت عدم انتشار بیماری‌های عفونی گفت: تلاش وزارت بهداشت این است که در تمام بیمارستان‌ها تعدادی از اتاق‌های فشارمنفی را داشته باشیم و در مواردی که لازم است از این اتفاق‌ها استفاده کنیم.

وی در توضیح اتاق‌های فشارمنفی گفت: برخی از بیماری‌ها به صورت تنفسی و از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شوند که این بیمارها را باید در اتاق‌هایی با فشار منفی و کاملا ایزوله بستری کرد تا از انتقال آنها جلوگیری شود. برخی بیماری‌ها نظیر سل و سرخک را باید در اتاق‌های فشارمنفی بستری کنیم، اما در بیماری‌هایی مانند سیاه سرفه نیازی به بستری در اتاق‌های فشارمنفی نیست و باید فاصله این بیماران با سایر افراد حفظ شود. البته آمار دقیقی از تعداد این اتاق‌ها در بیمارستان‌ها نداریم.

معصومی اصل دومین اصل برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌ها را شستشوی مکرر و ضد عفونی کردن دست‌ها بویژه برای عفونت‌های بازپدید و نوپدید توسط اطرافیان بیمار ضروری دانست.

معصومی اصل در مورد عفونت شش بیمار در بیمارستان شهید مدرس، گفت: این بیماران در بیمارستان مدرس دچار عفونت بیمارستانی شدند. عفونت بیمارستانی در بیمارستان‌ها وجود دارد و نمی‌توان آنرا از بین برد. اما باید این عفونت‌ها را کنترل کرد تا کاهش یابند. البته در همه بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان مدرس کمیته کنترل و مراقبت از عفونت وجود دارد اما با این وجود گاهی این عفونت‌ها رخ می‌دهد.

معصومی اصل آمار عفونت‌های بیمارستانی در ایران را بین 10 تا 15 درصد و میانگین آنرا نزدیک به هشت تا 10 درصد دانست و گفت: مثلا اگر شش میلیون بیمار داشته باشیم قاعدتا می‌تواند 600 هزار عفونت بیمارستانی وجود داشته باشد که بیشتر این عفونت‌ها قابل پیشگیری هستند. عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای توسعه یافته به طور میانگین بین شش تا 11 درصد است.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت در مورد بیماری‌های جدید از جمله ابولا در آستانه حج گفت: سازمان حج و زیارت همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته است. آموزش‌های لازم در این زمینه داده شده و پایگاه‌های مراقبت مرزی را ایجاد کردیم که در زمان برگشت این زائرین آنها را معاینه کرده و کسانی که نشانه‌های بیماری را دارند غربالگری و از دیگران جدا می‌شوند.

معصومی اصل تاکید کرد: ما کاملا آمادگی داریم تا به محض شناسایی یک مورد بیماری ابولا آنرا کنترل کنیم و آموزش‌های لازم و کافی در این زمینه داده شده است.

معصومی اصل در ادامه در مورد واکسیناسیون آنفلوآنزا گفت: امسال واکسن آنفلوآنزا به موقع وارد و توزیع شد. بجز کودکان زیر شش ماه همه می‌توانند واکسن‌های آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما ما نمی‌توانیم 80 میلیون واکسن وارد کنیم و یک تا دو میلیون آن را وارد کردیم.

وی با اشاره به اینکه تزریق این واکسن برای همگان ضرورت ندارد، ادامه داد:‌ توصیه می‌کنیم تزریق واکسن آنفلوآنزا با تجویز پزشک و برای افرادی که نیاز دارند، باشد. به عنوان مثال این واکسن برای گروه‌های پرخطر، افراد بالای 60 سال و افراد دارای ضعف ایمنی باید تزریق شود.

معصومی اصل همچنین گفت: واکسن آنفلوآنزا یک زنجیره سرما دارد و باید بلافاصله بعد از خروج از یخچال تزریق شود و این تزریق تحت نظر پزشک باشد. واکسن آنفلوآنزا، واکسن سرماخوردگی نیست و این واکسن برای افراد خاص و در معرض بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha