رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران گفت : درمهرماه سال جاری نخستین دوره تخصصی داروسازی طب سنتی درمقطع دکترا برگزار می شود که این امر حاکی از این واقعیت است که با توجه به افزایش گرایش به طب سنتی خدمت رسانی در این عرصه وارد رویکرد جدیدی می شود.

دکتر "‌ محمد رضا شمس اردکانی "  در گفت وگوی با ایرنا افزود : دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران از مهر ماه سال گذشته اقدام به جذب دانشجو در رشته طب سنتی نمود و در مهر ماه سال جاری نیز دومین دوره دانشجویان طب سنتی و اولین دوره داروسازی طب سنتی در مقطع دکترای تخصصی مشغول به تحصیل خواهند شد .
وی معتقد است که داروسازی سنتی به دلیل استقبال زیاد مردم از داروهای گیاهی به خصوص در سال های اخیر، رشته‌ای است که آموزش های دانشگاهی مدونی را می طلبد تا داروسازان سنتی ضمن آشنایی با مبانی طب سنتی ایران، استفاده از گیاهان دارویی و ساخت داروهای طبیعی را نیز فراگیرند و خطاهای موجود کنونی در زمینه عرضه وتقاضا را کاهش دهند.
اردکانی با اشاره به اینکه مدت دوره آموزشی تخصصی پزشکی و داروسازی سنتی چهار سال است ،گفت : برای ورود به رشته طب سنتی دارا بودن دکترای عمومی در رشته پزشکی و برای ورود به رشته داروسازی سنتی نیز دکترای عمومی داروسازی مورد نیاز است .
وی افزود : در سال گذشته نزدیک به 24 دانشجوی طب سنتی جذب شدند و برای سال جاری همین تعداد دانشجوی طب سنتی و شش نفر دانشجوی داروسازی طب سنتی نیز خواهیم داشت .
رییس اولین دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران ، همچنین از تاسیس دو کلینیک طب سنتی در بیمارستان امام خمینی(ره) و مرکز تحقیقات دانشگاه طب سنتی خبر داد و گفت : به زودی کلینیک دیگری در مجتمع آموزشی و خدماتی طب سنتی در ساختمان خیابان خارک به بهره‌برداری می رسد.
شمس اردکانی روش های درمانی ارایه شده در این کلینیک ها را استفاده از داروهای گیاهی و روش های توصیه شده در طب سنتی از جمله اعمال "یداوی " ( درمان هایی که با دست انجام می شود ) برشمرد و گفت: در کلینیک های طب سنتی غیر از طب سنتی ایرانی از دیگر روش های طب سنتی درسایرکشورها استفاده نمی شود ،اما برای دانشجویان این رشته دردانشکده طب سنتی روش های مورد استفاده در طب سنتی سایر کشورها آموزش داده می شود .
وی جایگزینی طب جدید با طب سنتی را موجب فراموشی این رشته علمی و کاربردی برشمرد و گفت: با ظهور طب جدید، طب سنتی کم کم از صحنه علمی رو به حذف بود اما در دانشگاه علوم پزشکی تهران این رشته احیا شده و رو به توسعه نیز هست.
اردکانی رویکرد جامعه نسبت به طب سنتی را قابل توجه برشمرد و پیش بینی کرد: رویکرد مثبت مردم جامعه به طب سنتی ما را امیدوار می کند تا آینده خوبی را برای طب سنتی در ایران ترسیم کنیم .
وی تصریح کرد: مبنای طب سنتی بسیار علمی است و برای اینکه این باورها در سطح جامعه تصحیح شود ،وجود پزشکانی که مطلع به مسایل طب سنتی باشند لازم است.
اردکانی با بیان اینکه طب سنتی، طبی است که بر اساس موازین، قوانین و چهارچوب های علمی، در بین ایرانیان رواج داشته و مردم از آن استفاده می کردندخاطرنشان ساخت:طب سنتی مبتنی بر تجربیات، آزمایش ، مشاهده و پیگیری بحث های مربوط به پزشکان بوده که مجموعه اینها مکتبی به نام طب سنتی را پایه گذاری کرده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha