چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 121377

ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

سلامت نیوز :ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.این ویتامین در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها و تخم مرغ و همچنین نور خورشید یافت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تفاهم دکتر نسرین امیدوار، دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین اقدام برای رفع کمبود ویتامین D را غنی سازی آرد و لبنیات دانست و گفت: این بخش برنامه ریزی جدی و اجباری مسوولان حوزه سلامت را می طلبد.

وی با بیان اینکه شیوع کمبود ویتامین D در کشور بسیار بالا است، افزود: غنی سازی مواد غذایی از روش های بسیار مطلوب برای جبران کمبود مواد مغذی است.دکتر امیدوار با بیان اینکه کمبود ویتامین D می تواند عوارض جدی بر سلامتی افراد جامعه داشته باشد، اضافه کرد: در بسیاری از کشور های جهان غنی سازی مواد غذایی مانند آرد و لبنیات اجباری است.

دانشیار گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین علل کمبود ویتامین D در کشور را آلودگی هوا، در معرض آفتاب نبودن و استفاده از کرم های ضد آفتاب عنوان و اضافه کرد:نور خورشید حاوی ویتامین D بوده و به هر دلیلی فردی ازنور آفتاب محروم شود، دچار کمبود این ویتامین می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از گروه های سنی کمبود ویتامین D به صورت مکمل خوراکی جبران می شود ، یادآور شد:این ویتامین به رشد و نمو استخوان ها کمک کرده و به ویتامین هورمون شناخته شده است و مانند هورمون باعث فعالیت کبد و کلیه ها می شود. گفتنی است؛ شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، انواع پنیر و ماهی از منابع عمده این ویتامین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha