رییس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق داروهای ایرانی به خارج از کشور توضیح داد.

داروی ایرانی به کدام کشورها قاچاق می‌شود؟

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق داروهای ایرانی به خارج از کشور توضیح داد.

دکتر رسول دیناورند، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قاچاق داروهای ایرانی به خارج از کشور گفت: در زمینه خروج دارو از کشور عمدتا نگرانی‌مان بابت داروهای یارانه‌ای است. البته پرداخت یارانه به بخش عمده‌ای از این داروها از مرحله واردات حذف شده و به مرحله خرید دارو توسط بیمار از طریق نظام بیمه‌ای داده شده است.

وی در این باره ادامه داد: بنابراین هرجا که یارانه داروهایمان به این صورت حذف شده یا به بیمه منتقل شده، نگرانی بابت خروج آن از کشور نداریم؛ چراکه دارو با قیمت واقعی از داروخانه خریداری می‌شود و در عین حال ممکن است از کشور خارج نیز شود.

دیناورند با بیان اینکه تنها درباره قاچاق تعداد محدودی از داروهای یارانه‌ای از کشور نگرانی داریم، افزود: این داروها عمدتا به برخی از داروهای بیماران متابولیک (شیرخشک بیماران متابولیک) و همچنین داروهای هموفیلی مربوط می‌شود. البته دراین زمینه هم ساز و کارهای جلوگیری از قاچاق را داریم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: سایر داروها ممکن است به بیرون از کشور قاچاق شود. کما اینکه این کار نیز روزانه صورت می‌گیرد. می‌دانیم که روزانه حدود 2 هزار بیمار از مرز آذربایجان به ایران مراجعه کرده و داروهایشان را از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند و می‌برند. این موضوع از نظر ما اشکالی ندارد، چراکه دارو با قیمت واقعی به فروش می‌رسد. این کار به نوعی صادرات غیرمستقیم و ایجاد توریسم‌درمانی و اشتغال است.

وی در این باره ادامه داد: قاچاق داروهای ایرانی به خارج از کشور از مرزهای غربی، کردستان، عراق و افغانستان صورت می‌گیرد، بطوری که بیماران این کشورها به مرزهای کشور آمده، داروهایشان را تهیه کرده و با خود می‌برند. در مجموع تا جایی که دارو یارانه‌ای نباشد، مشکلی جهت خروج آن از کشور وجود ندارد، چرا که با قیمت واقعی این کار صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha