مسئول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و گاهی اوقات نازایی می‌شود.

سلامت نیوز: مسئول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و گاهی اوقات نازایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، شاهین خزعلی، در تشریح دردهای لگنی گفت: منظور از دردهای لگنی، آن دسته از دردهایی است که در زیر شکم و محوطه لگن ایجاد می‌شود و به دردهای استخوانی چون آرتروز و امثال آنها ارتباطی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دردهای لگنی در زنان دلائل متعددی دارد، عنوان کرد: بیشترین مشکل در تشخیص علل دردهای لگنی همان تعدد دردها است که از جمله مهمترین علل آنها می‌توان به اندومتریوز، سندرم روده تحریک پذیر، چسبندگی‌های ناشی از اعمال جراحی، عفونت ها، کیست های تخمدانی و ... اشاره کرد.

 خزعلی همچنین افزود: علائم این بیماری ممکن است از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد که باید شرایط آنها را سنجید و به عبارتی علائم بالینی همیشه هم اختصاصی نیستند و موارد خفیف بیماری ممکن است سالها تشخیص داده نشود.

به گفته این جراح و متخصص زنان، دردهای لگنی قاعدگی و ناباروری مهم ترین عارضه‌های همراه با اندومتریوز هستند.

خزعلی با تأکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری، خاطر نشان کرد: تشخیص به موقع و صحیح این بیماری می‌تواند زمان مناسب‌تری را برای درمان ناباروری این افراد، اعم از درمان‌های طبی و در صورت لزوم جراحی در اختیار تیم پزشکی قرار دهد.

رویا پادمهر، جراح و متخصص زنان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، نیز در پاسخ به این پرسش که کدامیک از دردهای لگنی توسط زنان باید جدی گرفته شود، گفت: دردی که انسان را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد و زندگی را دچار اختلال کند، یا در زندگی شخصی و روابط زناشویی تأثیر منفی بگذارد، جزو دردهای طبیعی به شمار نمی‌روند و نیاز به توجه بیشتری از سوی زنان دارند.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، ادامه داد: بیماری دردهای لگنی را می توان با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و در موارد شدید از طریق جراحی لاپاراسکوپی درمان کرد.

پادمهر افزود: شدت دردهای لگنی و نیز شدت ناباروری، همیشه با شدت بیماری در ارتباط نیستند، با این حال وجود دردهای حین مقاربت و علائم گوارشی معمولاً نشانه‌ای از عمق زیادتر بیماری در حفره لگن دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha