روز گذشته وزیر بهداشت در پاسخ به نامه اعتراض‌آمیز هزار و 900 دانشجوی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور در نامه‌ای سرگشاده به رؤسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور تمام قد از این اقدام حمایت و آن را به نفع نظام آموزش پزشكی دانست.

تناقض در گفتار و رفتار وزیر بهداشت در قبال پذیرش دانشجوی پولی پزشكی

سلامت نیوز: روز گذشته وزیر بهداشت در پاسخ به نامه اعتراض‌آمیز هزار و 900 دانشجوی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور در نامه‌ای سرگشاده به رؤسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور تمام قد از این اقدام حمایت و آن را به نفع نظام آموزش پزشكی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، روز گذشته وزیر بهداشت در پاسخ به نامه اعتراض‌آمیز هزار و 900 دانشجوی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور در نامه‌ای سرگشاده به رؤسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور تمام قد از این اقدام حمایت و آن را به نفع نظام آموزش پزشكی دانست.

افزایش كمیت و كاهش كیفیت آموزش پزشكی یكی از انتقاداتی است كه دكتر سید حسن قاضی زاده هاشمی از همان ابتدا كه بر كرسی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی نشست به عنوان انتقادی جدی مطرح كرد. با وجود این به گفته وی امسال ۲۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های پزشكی به صورت خودگردان یا همان پولی اداره می‌شود و این مصوبه قانون مجلس و وزارت بهداشت مكلف به اجرای آن است.

وزیر بهداشت منتقد دیروز مدافع امروز
ترم دوم سال تحصیلی 92-91 وزارت بهداشت مصوبات جدیدی را برای پذیرش دانشجو در دوره‌های مازاد ظرفیت رشته‌های پزشكی طراحی كرد كه از همان دوران به دانشجوی پولی معروف شد. هر چند مسئولان وقت آموزش پزشكی در ‌آن دوران دانشجوی پولی را شیطنت رسانه‌ای خواندند اما در عمل پذیرش دانشجو در دوره‌های مازاد ظرفیت رشته‌های پزشكی و با شهریه معنای دیگری را به ذهن متبادر نمی‌كرد. در دولت جدید اما وزیر بهداشت با تأكید بر اینكه توجه بیش از حد به رشد كمی دانشگاه‌های علوم پزشكی در كشور به توسعه آموزش عالی پزشكی آسیب‌زده گفته بود: تركیب و ساختار شورای آموزش پزشكی باید اصلاح شود.

دكتر سید امیر حسین ضیائی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و پزشكی نیز همواره تأكید دارد: باید از توسعه كمی دانشگاه‌ها پرهیز كنیم. از طرفی جذب فراگیر دانشجو نیاز به بررسی بیشتر و تغییر دارد و همه اركان نظام آموزشی باید تحول پیدا كند و در آموزش پزشكی ارتقای كیفی صورت بگیرد. تحت چنین شرایطی اما امسال نیز همچنان پذیرش دانشجوی پولی در رشته‌های پزشكی ادامه دارد و وزیر بهداشت در دفاع از این شیوه پذیرش دانشجوی پزشكی می‌گوید: این مسئله قانون است و باید به قانون احترام گذاشت زیرا مصوبه مجلس شده، ولی وزارت بهداشت نیز تمهیداتی را برای پذیرش لحاظ كرده است. در گذشته نواقصی وجود داشت و افراد بر مبنای دادن پول پذیرش می‌شدند كه دیگر این مسئله وجود ندارد. به گفته وی در تمام دانشگاه‌های برجسته دنیا نیز رقابت برای آموزش رایگان نیست و این مسیر را رفته‌اند كه با شهریه اداره می‌شود.

سالی 17 میلیون پول بده دكتر شو!
در نامه اعتراض‌آمیز دانشجویان پزشكی به پذیرش دانشجوی پولی نیز به قانونی كه وزیر بهداشت از آن سخن می‌گوید، اشاره شده است؛‌ ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه بند «ح» كه بر اساس آن دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند از ظرفیت‌های مازاد بر سهمیه آموزش رایگان (نه ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق كنكور) یا ظرفیت‌های جدیدی كه ایجاد می‌كنند بر اساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تأیید هیئت امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند. این در حالی است كه دانشجویان شهریه‌پرداز در سال اخیر نه‌تنها از ظرفیت مازاد پذیرش نشده‌اند كه از طریق كاهش ظرفیت معمول دانشگاه و اضافه شدن آنها به پردیس‌های خودگردان وارد دانشگاه خواهند شد و در عمل ظرفیت پذیرش آموزش رایگان كاهش و در عوض پذیرش دانشجویان شهریه پرداز افزایش یافته است. از سوی دیگر، بر اساس این نامه هم اكنون دانشجویان شهریه‌پرداز در محل استقرار دانشگاه مادر تحصیل و از امكانات همان دانشگاه استفاده می‌كنند.

همچنین در دفترچه انتخاب رشته سال 93 به صراحت و تأكید قید شده است كه مدرك تحصیلی این دانشجویان مشابه دانشجویان دیگر صادر خواهد شد.  در كنار این با نگاهی به شهریه دوره‌های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌های علوم پزشكی و همچنین شهریه داوطلبان غیرایرانی پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه‌های علوم پزشكی را در اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته كنكور سراسری 93 مشاهده می‌كنیم كه شهریه دكترای حرفه‌ای پزشكی و داروسازی برای دو ترم 16 میلیون و در دندانپزشكی برای دو ترم 17 میلیون تومان است؛‌بدیهی است فقط درصد ناچیزی از جامعه قادر به پرداخت چنین شهریه‌ای هستند و همین مسئله در كنار موارد مطرح شده در بالا موجب می‌شود تا پزشك شدن هم شبیه كالاهای لوكس برای پولدارها قابل دسترسی باشد. از سوی دیگر نیز شاهد تناقض گفتار و رفتار وزیر بهداشت در رابطه با پذیرش پولی دانشجوی پزشكی هستیم؛‌ چالشی كه خود را در دهه‌های آینده یعنی زمانی كه پزشكان پولی وارد عرصه درمان می‌شوند خود را نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha