آیا عزت نفس پایین فرزندتان شما را نگران کرده است؟ راه حل شما برای کاهش این حس در فرزندتان چیست؟ به نظر شما تعریف کردن از کودکان شیوه مناسبی برای رفع این مشکل در آنهاست؟ به عقیده دانشمندان تعریف کردن والدین از کودکانی با چنین خصیصه ای تأثیر چندانی در تغییر رویه زندگی آنها ندارد.

سلامت نیوز: آیا عزت نفس پایین فرزندتان شما را نگران کرده است؟ راه حل شما برای کاهش این حس در فرزندتان چیست؟ به نظر شما تعریف کردن از کودکان شیوه مناسبی برای رفع این مشکل در آنهاست؟ به عقیده دانشمندان تعریف کردن والدین از کودکانی با چنین خصیصه ای تأثیر چندانی در تغییر رویه زندگی آنها ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، تعریف و تمجید بیش از اندازه باعث می شود کودکانی که عزت نفس پایینی دارند در لاک خود فرو بروند و همیشه نگران باشند که آیا توانایی رسیدن به آنچه والدینشان می گویند را دارند یا خیر؟ شاید یافته های محققان برخلاف درک والدین از موقعیتی باشد که با آن درگیر هستند، اما آنها باید به این باور برسند که گفتن تو فوق العاده ای به فرزندشان هیچ کمکی به بهتر شدن آنها نمی کند.

از طرف دیگر، کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند تعاریف اطرافیان را به عنوان یک چالش می دانند که برای شنیدن و تکرار آنها تلاش خود را بیشتر می کنند. گرچه به نظر می رسد که تعریف و تمجید از کودکانی با عزت نفس پایین ضروری به نظر می رسد، اما یافته های روانشناسان نقطه مقابل چنین گزاره ای را نشان می دهد. به کار بردن کلماتی مانند "تو بی نظیر هستی"، نه تنها انگیزه کودکانی با عزت نفس پایین را بیشتر نمی کند بلکه ترس آنها را افزایش می دهد؛ از نظر آنها کودک مورد نظر والدینشان فردی ایده آل است که آنها هیچ گاه نمی توانند شبیه آن شوند.

در واقع ستایش اغراق شده از کودکانی که چندان اعتماد به نفس ندارند، آنها را تحت فشار بیش از حد قرار می دهد. اما از آنجایی که والدین از کمبود عزت نفس فرزندانشان رنج می برند، احساس می کنند ستایش آنها حتی در مقابل دیگران باعث افزایش انگیزه و بهبود شرایط آنها می شود. این اقدام کودکان را در یک فضای غیر واقعی و دور از دسترسی قرار می دهد که رسیدن به آن مانند رویایی دور است. بنابراین بهتر است برای رفع کمبود عزت نفس کودکان آنها را با توانایی های بالقوه ای که دارند رو به رو کنیم و تصویری خیالی از یک فرد ایده آل برای آنها نسازیم.

منبع: ایندیپندنت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha