چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12146

افرادی كه بدون سحری روزه می گیرند به بدن خود آسیب می رسانند.

دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی با شبكه خبر با بیان این مطلب افزود: روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی شود چراكه ممكن است باعث افت قند خون و كاهش عملكرد فرد شود و ثانیا این امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف كند كه این امر علاوه بر سنگین شدن ، ممكن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش كردن فرد شود.

این متخصص تغذیه توصیه كرد: همه افراد در ماه مبارك رمضان دو وعده مجزای سحری و افطار را مصرف كنند و درصورت امكان افطار و شام با هم باشد تا فرد هنگام سحری تمایل به مصرف غذا داشته باشد.

دكتر كیمیاگر تصریح كرد : وعده سحری می تواند ویژگی یك صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی كه غذای سرد می خورند ، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل كنندو كسانی كه به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل كنند و باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ ، آش شور ، برنج چرب و ماكارونی در وعده سحری پرهیز كنند و افراد باید از كاهو و گوجه فرنگی و سالاد در وعده سحری استفاده كنند تا در طول روز كمتر احساس تشنگی بكنند.

دكتر كیمیاگر درخصوص وعده غذایی افطار توصیه كرد كه روزه داران افطار خود را با یك ماده قندی كه به سرعت جذب می شود، مانند خرما شروع كنند كه باید با آب داغ یا چای مصرف شود و در كنار آن می توان از سوپ ، شیر یا آش رقیق هم استفاده كرد و اگر آش سنگین مانند آش رشته مصرف می شود باید آن را به عنوان غذا در نظر گرفت.

وی درخصوص افرادی كه پس از سحری می خوابند و صبح با حالت ترش كردن و تلخی دهان از خواب برمی خیزند ، توصیه كرد: این افراد باید از غذاهای سبك در وعده سحری استفاده كنند و پس از خوردن سحری برای مدت 20 دقیقه راه بروند و بلافاصله نخوابند.

دكتر كیمیاگر روزه گرفتن را تقریبا برای همه عملی خواند و توصیه كرد بیماران پس از مشورت با پزشك معالج خود می توانند روزه بگیرند.

وی تصریح كرد : مادران باردار و شیرده و مبتلایان به دیابت نوع یك بهتر است از روزه گرفتن اجتناب كنند و مبتلایان به آسم و به طور كلی همه افراد از مصرف غذاهای چرب پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha