چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 121469

پا، قلب دوم انسان‌هاست؛ برای همین باید حسابی از آن حفاظت کرد و کفش مناسب برایش خرید.

سلامت نیوز: پا، قلب دوم انسان‌هاست؛ برای همین باید حسابی از آن حفاظت کرد و کفش مناسب برایش خرید.

حالا اگر پای كودكان در میان باشد كه در سن رشد هستند و خیلی آسیب‌پذیرتر از بزرگ‌ترها، خرید پوشش مناسب برای این قلب دوم حساس‌تر هم می‌شود. خرید كفش برای بچه‌ها آن هم از نوع مناسب و بادوامش یكی از دغدغه‌های همیشگی پدر و مادرهاست. كفش بچه‌ها هم باید بادوام و استاندارد باشد و هم زیبایی داشته باشد. سری زدیم به بازار كفش‌های كودكان تا سر از چند و چونشان دربیاوریم.

كفش‌های بند انگشتی

حتی اگر آدم بزرگ باشید و اگر بچه هم نداشته باشید، از دیدن یك عالم كفش رنگارنگ و خوشگل بچگانه پشت ویترین مغازه‌ها ذوق زده خواهید شد. در بازار كفش‌های بچگانه همه مدل كفشی برای همه سنی پیدا می‌كنید. معمولا كفش‌ها 2دسته اسپرت و مجلسی را تشكیل می‌دهند كه باز خودشان به 2دسته دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شوند. كفش‌های اسپرت مدل‌های مختلفی دارند، كتانی‌های بندی، كتانی‌های چسبی، كفش‌های اسپرت چسبی - بندی، كفش‌های اسپرت بدون بند و كفش‌های تابستانی رو باز زیرگروه این دسته هستند.

كفش‌های مجلسی هم بیشتر از جنس‌های چرم، جیر، ورنی و... هستند. معمولا بند یا چسب ندارند و تزئیناتی مثل سگك یا گل دارند. این كفش‌ها از نوزادی تا حدود 10سالگی با تنوع زیادی در بازار وجود دارند. كفش‌های بچگانه موجود در بازار هم ایرانی هستند و هم خارجی. كفش‌های ایرانی‌ قیمت‌های مناسب‌تری دارند و هنوز هم برندهای قدیمی مثل كفش بلا، ملی، نهرین و... به تولید انواع كفش‌های بچگانه می‌پردازند و گزینه‌های خوبی برای خرید هستند.

موقع خرید كفش بچه‌ها نكات زیر را درنظر داشته باشید:

كفش بچه‌ها در هر سن و سالی هم باید زیبا باشد و هم استاندارد تا مشكلی برای پاهای كوچكشان ایجاد نكند. چون بچه‌ها در سن رشدند و پاها در حال شكل گرفتن هستند، باید با دقت زیادی كفش‌شان را انتخاب كنید تا سلامت پاها حفظ شود.

شاید فكر كنید كفش نوزادانی كه راه نمی‌روند فقط جنبه زیبایی یا نهایتا گرم نگه داشتن پا را دارد و جنس و فرم آن مهم نیست ولی سخت در اشتباهید چون ماهیچه و استخوان پای نوزاد نرم است و توانایی تطبیق با كفش را ندارد و اگر كفش سفت و نامناسب باشد پای بچه را فشرده می‌كند. پس برای نوزادان زیر 6‌ماه حتما از كفش‌های نرم و مناسب استفاده كنید.

بچه‌های نوپا علاقه زیادی به راه‌رفتن دارند. برای حفظ سلامت و همچنین بالا بردن اعتماد به نفس‌شان در راه رفتن باید كفشی را انتخاب كنید كه كف آن لیز نباشد و موجب سر خوردن كودك نشود. كفش‌های شیاردار اصطكاك خوبی با زمین ایجاد می‌كنند و مناسب این سن هستند.

بچه‌ها در سال‌های اولیه عمرشان خیلی زود بزرگ می‌شوند و تقریبا هر 4‌ماه یك‌بار كفش‌شان تنگ می‌شود. پس سعی كنید كفش‌های خیلی گران قیمت نخرید و به جای آن كفش‌های ارزان‌تر ولی مناسب بخرید تا موقعی كه كوچك شد خیلی ضرر نكرده باشید. خرید یك كفش مناسب به جای چند كفش رنگارنگ كار بهتری است چون ممكن است اصلا وقت نكنید تا قبل از بزرگ‌شدن پا همه كفش‌های بچه را استفاده كنید. هرگز برای صرفه‌جویی كفش بزرگ‌تر از پای كودك نخرید چون باعث ناراحتی پای فرزند دلبندتان می‌شود.

كفشی را انتخاب كنید كه حتما بند یا چسب داشته باشد تا بتوانید متناسب براساس اندازه‌ پا بند یا چسب‌ها را اندازه كنید. وقتی بچه‌ها به سنی رسیدند كه بتوانند خودشان كفش بپوشند، بهتر است برایشان كفش چسبی بخرید. بستن بند برای بچه‌ها كمی سخت است اما چسب كفش را می‌توانند خودشان به راحتی بچسبانند. سپردن این كار به كودك، باعث اعتماد به نفس او خواهد شد.

كفش‌های جلو باز بعضا زیبا هستند اما ممكن است باعث پیچ خوردن پای كودك یا زخمی‌شدن آن در اثر برخورد پنجه‌ها با سنگ و دیگر اشیای خطرناك كف خیابان بشوند.

كف كفش باید محكم باشد و رویه آن نرم. برای همین وقتی به خرید می‌روید كفش را با دست خم و راست كنید تا از راحتی خم شدن آن مطمئن شوید. بهتر است داخل كفش یك لایه پارچه‌ای داشته باشد تا از عرق كردن و اذیت شدن پا جلوگیری شود. عرق كردن پا در كفش مخصوصا كفش‌های لاستیكی یا چرمی بدون لایه پارچه‌ای باعث به‌وجود آمدن مشكلات پوستی می‌شود.

بچه‌ها مثل بزرگ‌ترها به راحتی نمی‌توانند متوجه كوچكی یا بزرگی اندازه كفش موقع خرید شوند. برای تشخیص درست اندازه كفش چند راه دارید؛ اول اینكه 2 لنگه كفش را پای بچه كنید تا با آن راه برود. دقت كنید كه موقع راه رفتن كفش از پا خارج نشود.

بعد با انگشت، جلوی پای كودك را لمس كنید. انگشت پا باید حدود یك سانتی‌متر از جلوی كفش فاصله داشته باشد. راه دیگر این است كه انگشت كوچك‌تان را از پشت در كفش فرو كنید و ببینید در پشت كفش جا می‌گیرد یا نه. بعضی از بچه‌ها پاهای تپلی دارند، نباید كفش روی پای آنها فشار بیاورد. جمله معروف «جاباز می‌كند» را از هیچ فروشنده‌ای قبول نكنید. علاوه بر این، فراموش نكنید كه مخصوصا برای كفش‌های زمستانی، باید حتما كفش را با جوراب ضخیم امتحان كنید، چون ممكن است بعد از پوشیدن جوراب، كفش پای بچه را اذیت كند.

كفش‌های دور دست دوز نسبت به چسبی‌ها برای بچه‌هایی كه جنب و جوش زیادی دارند بهتر و مناسب‌ترند و دیرتر خراب می‌شوند. یادتان باشد پاشنه یا سایر قسمت‌های كفش نباید میخ داشته باشد چون ممكن است در اثر بازی و فعالیت زیاد بچه‌ها، میخ پاشنه كفش‌شان دربیاید و به آنها آسیب برساند.

همیشه سعی كنید 2 جفت كفش برای بچه‌ها بخرید. یكی كفش راحتی كه قرار است طولانی مدت با آن راه برود و باید ویژگی‌های خاص داشته باشد و یكی هم كفش مهمانی كه قرار است مدت كوتاهی به پا كند و زیبایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای بچه‌ها هرگز كفش‌های نوك باریك كه فقط ظاهر زیبایی دارند نخرید. این كفش‌ها باعث فشردگی پاها و به‌وجود آمدن انحرافات در انگشتان پا از كودكی می‌شود. سركفش باید حتما گرد یا چهارگوش باشد.

كودكان را وادار نكنید كه كفش‌های بچه‌های بزرگ‌تر را بپوشند. این كفش‌ها قالب پای صاحب اولیه را به‌خود گرفته‌اند. در ضمن خرید كفش را به ساعات آخر روز موكول كنید زیرا پا در متورم‌‌ترین حالت روزانه قراردارد. هنگام خرید، هر دو لنگه كفش را امتحان كنید، معمولا یك پا از پای دیگر كمی بزرگ‌تر است و باید كفش بچه را به اندازه پای بزرگ‌تر انتخاب كنید.

نكته آخر هم اینكه همیشه نظر بچه‌ها را در خرید كفش بپرسید تا كفش‌شان را دوست داشته باشند و با رضایت بیشتری از آن استفاده كنند.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha